Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista
Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin asiakasmaksuista.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen muodostavissa organisaatioissa on eroja palvelujen maksuissa. Vuoden 2023 alusta lähtien Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella asiakasmaksut tulee periä yhtenäisin perustein ja samansuuruisina.
Asiakasmaksujen yhtenäistämisen seurauksena palveluista perittävät maksut voivat nousta tai laskea asuinkunnasta tai palvelusta riippuen.
Palvelu, joka sinulle on myönnetty, säilyy ennallaan hyvinvointialueelle siirtymisen jälkeen.
Löydät tiedot maksuista asiakasmaksujen verkkosivuilta.
Asiakasmaksuista on päätetty aluehallituksessa 28.11.2022 ja aluevaltuuston kokouksessa 13.12.2022. Pöytäkirjat löydät päätöksenteon verkkosivulta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja sääntelevät asiakasmaksulaki (734/1992) ja sitä täydentävä asetus (912/1992). Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu, jos lailla ei toisin säädetä.
Lainsäädännössä määritellään maksujen enimmäismäärät useiden palvelujen osalta. Palvelusta perittävä maksu saa olla kuitenkin enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.
Lainsäädäntö määrittelee erikseen palvelut, joista maksua ei saa periä. Jos maksuttomuudesta ei ole säädetty, hyvinvointialueet voivat päättää maksun perimisestä ja sen tasosta lain reunaehtojen puitteissa.
Uudet maksupäätökset pyritään tekemään mahdollisimman pian. Päätösten uusimisessa voi kuitenkin olla viivettä. Maksupäätöksen uusiminen ei vaadi sinulta toimia. Jos maksusi laskevat maksuperusteiden muuttumisen myötä, uusi päätös tulee voimaan 1.1.2023 alkaen.
Jos maksusi nousevat maksuperusteiden muuttumisen myötä, tulee uusi päätös voimaan päätöksentekokuukauden alusta alkaen.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue aloittaa vuoden 2023 laskutuksen 1.1.2023 alkaen. Voit saada uusien maksuperusteiden mukaisen laskun 1.1.2023 alkaen. Poikkeuksena vuokralaskut, joiden laskutus on aloitettu jo 19.12.2022.
Mikäli sinulla herää kysymyksiä liittyen tulosidonnaisesta palvelusta tehtyyn maksupäätökseen, voit ottaa yhteyttä yksikköön, jossa maksupäätös on tehty. Yhteystiedot löydät maksupäätöksestä tai asiakasmaksujen verkkosivulta.
Ensisijaisesti voit ottaa yhteyttä yksikköön, jossa maksupäätös on tehty. Jos yhteydenoton jälkeen maksupäätöksen muuttamiselle ei löydy perusteita (esim. virhe päätöksessä), voit tehdä oikaisuvaatimuksen aluehallituksen yksilöasioiden jaostolle maksupäätöksessä olevien oikaisuvaatimusohjeiden mukaisesti.
Jos kyse on hetkellisestä maksuvaikeudesta esimerkiksi yhteen laskuun liittyen, voit pyytää eräpäivän siirtoa tai mahdollisuutta maksaa lasku osissa ottamalla yhteyttä Sarastian puhelinpalveluun p. 020 639 9400, ark. klo 8–16 tai asioimalla verkossa osoitteessa www.sarastia.fi(ulkoinen linkki).
Vaihtoehtoisesti voit hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä asiakasmaksujen verkkosivulta löytyvän ohjeistuksen mukaisesti.
Voit hakea oikaisua laskuun, joka koskee terveydenhuollon tai sosiaalihuollon tasasuuruista maksua, eli maksua, joka on kaikille asiakkaille samansuuruinen (esim. hammashoito, vastaanottokäynti, sairaalan hoitopäivämaksu). Oikaisuvaatimusohjeet löydät laskusta.
Mikäli lasku koskee tulosidonnaista asiakasmaksua (esim. säännöllinen kotihoito, pitkäaikainen asumispalvelu), voit hakea oikaisua maksupäätökseen päätöksessä olevien oikaisuvaatimusohjeiden mukaisesti.
Jos lasku koskee sosiaalihuollon palvelusta perittävää maksua tai terveydenhuollon tulosidonnaista maksua, voit hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä asiakasmaksujen verkkosivulta löytyvien ohjeiden mukaisesti.
Jos et ole varma kuuluuko palvelusta perittävä maksu alentamisen piiriin, voit tiedustella asiaa oman alueen asiakasmaksuasioita hoitavalta taholta, yhteystiedot löydät asiakasmaksujen verkkosivulta. Esimerkiksi avosairaanhoidon lääkärikäynnin tai suun terveydenhuollon maksut eivät kuulu alentamisen piiriin. Voit esimerkiksi hakea Kelasta perustoimeentulotukea näiden maksujen kattamiseksi.
Laskujen maksamatta jättämisellä ei ole vaikutusta palvelun jatkumiseen tai myöntämiseen.
Jos jätät sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksun maksamatta, siitä voidaan periä viivästyskorkoa ja se voidaan ulosmitata ilman oikeuden päätöstä.
Voit ottaa yhteyttä Sarastian puhelinpalveluun p. 020 639 9400, arkisin klo 8–16. Sähköiset asiointikanavat ovat auki ympäri vuorokauden www.sarastia.fi(ulkoinen linkki).
Voit ottaa yhteyttä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen vaihteeseen p. 029 151 2000, ark. klo 8–16.