Muistutukset

Jos olet tyytymätön sosiaalihuollossa tai terveydenhuollossa saamaasi palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit tehdä muistutuksen joko vapaamuotoisena kirjeenä, muistutuslomakkeella tai erityistilanteessa suullisesti.

Jos sosiaalihuollon asiakas tai terveydenhuollon potilas ei sairauden, henkisen toimintakyvyn vajavuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi kykene itse tekemään muistutusta tai jos hän on kuollut, muistutuksen voi tehdä hänen laillinen edustajansa, omaisensa tai muu läheisensä.

Sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon on annettava muistutukseen kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä. Vastaus on perusteltava.

Muistutukseen annettuun vastaukseen ei saa hakea muutosta valittamalla.

Sosiaalihuollossa muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta hakea muutosta siten kuin siitä erikseen säädetään. Muistutuksen tekeminen ei myöskään vaikuta asiakkaan oikeuteen kannella asiastaan sosiaalihuoltoa valvoville viranomaisille.

Sosiaalihuollon muistutus(ulkoinen linkki)

Terveydenhuollossa muistutuksen tekeminen ei rajoita potilaan oikeutta kannella hoidostaan tai hoitoon liittyvästä kohtelustaan terveydenhuollon valvontaviranomaisille.

Terveydenhuollon muistutus(ulkoinen linkki)

Lisäksi jos terveydenhuollossa muistutusta käsiteltäessä ilmenee, että potilaan hoidosta tai kohtelusta saattaa seurata esimerkiksi potilaan oikeus potilasvahinkokorvaukseen tai vahingonkorvaukseen tai terveydenhuollon henkilökuntaa koskeva kurinpitomenettely, neuvotaan potilasta, miten hän saa asian vireille.

Myös asiakkaiden ja potilaiden mahdolliset vahingonkorvausvaatimukset selvitetään osana muistutusmenettelyä. Vahingon korvaamisesta on säädetty vahingonkorvauslaissa ja vahingonkorvausta koskeva erimielisyys on yksityisoikeudellinen riita-asia, joka kuuluu tuomioistuimen ratkaistavaksi.

Hyvinvointialue voi kuitenkin korvata selkeitä asiakkaille ja potilaille aiheutuneita vahinkoja osana omavalvontaa. Korvauksen maksamisesta tehdään tällöin erillinen viranhaltijapäätös ja vahingonkorvausasian käsittelijä ottaa tarvittaessa yhteyttä asiakkaaseen/potilaaseen lisätietojen saamiseksi.

Terveyden- ja sairaanhoidon yhteydessä potilaalle aiheutuneet henkilövahingot korvataan potilasvakuutuksesta ja asia käsitellään Potilasvakuutuskeskuksessa. Näissä tilanteissa potilas ohjataan tekemään potilasvahinkoilmoitus potilasvakuutuskeskukseen.