Telefontjänsterna vid hälsostationerna förnyas och telefonnumren ändras

23.4.2024 10.54Uppdaterad: 14.5.2024 12.22

Telefonnumren till hälsostationerna ändras under våren. I tredje skeden byts numren i Ingå, Raseborg och Kyrkslätt. I och med reformen kommer telefonlinjerna till hälsostationerna att fungera på samma sätt.

Publicerat 5.4 . Uppdaterat 23.4 och 14.5

Hälsostationernas telefonnummer byts i tre skeden

Hälsostationernas telefonnummer byts under våren. Med ändringen förenhetligas logiken bakom telefonnumren och öppettiderna. Vi använder ett system för återuppringning som tar emot begäran om återuppringning på vardagar.

Bytet av telefonnumren sker i tre skeden.

  • 11.4 Esbo och Grankulla. Vi betjänar dig i fortsättningen på numret 09 47636 400
  • 24.4 Lojo, Högfors och Vichtis. Vi betjänar dig i fortsättningen på numret 09 47636 440.
  • 16.5 
    • Ingå, Raseborg. Vi betjänar dig i fortsättningen på numret 09 47636 410
    • Kyrkslätt. Vi betjänar dig i fortsättningen på numret 09 47636 430

I det här skedet gäller ändringen inte hälsostationerna i Sjundeå, Hangö, Sammatti, Karislojo och Pusula. Dessa hälsostationer behåller tills vidare sina nuvarande telefonnummer.

Hur fungerar telefontjänsten?

Nedan finns en kort beskrivning av hur telefonmenyn fungerar efter ändringen.

  • Ring numret till din hälsostation
  • Välj språket du vill använda för att uträtta ditt ärende
    1. finska
    2. svenska
    3. engelska
  • Välj din hälsostation
  • Välj vad ditt ärende gäller
    1. Avbokning av tid
    2. Ärende som gäller jourvård
    3. Icke-brådskande ärende
    4. Vaccinering

En tid kan avbokas genom att lämna ett ljudmeddelande på telefonsvararen. I övriga fall sparas ditt nummer i vårt system och vi ringer upp dig så fort som möjligt.

Enhetliga SMS-tjänster för personer med hörsel- eller talskada

Varje hälsostation får ett eget SMS-nummer som kan användas av dem som inte kan uträtta ärenden per telefon. De hälsostationsspecifika SMS-numren hittar du på hälsostationernas webbsidor och i sammanställningen på denna sida.

Du kan också använda SMS-numret för att avboka den mottagningstid som du bokat till hälsostationen i fråga. Skriv i meddelandet klientens namn, födelsedatum, datum för tiden som ska avbokas och uppgiften om vilken tidsbokning det handlar om.

Digital symptombedömning som alternativ till telefontjänst

När du har ett nytt symptom eller besvär och inte vill vänta på återuppringning, kan du påbörja ditt ärende genom att fylla i en digital symptombedömning i Omaolo. Omaolo bedömer hur brådskande ditt vårdbehov är. Tjänsten ger vårdanvisningar som lämpar sig för din situation, och om dina symptom måste bedömas av en yrkesutbildad person kan du skicka oss ett meddelande eller får du möjligheten att boka tid. I Omaolo behandlas din kontakt av yrkesutbildade personer på din egen hälsostation.

Tjänsten används i Esbo, Högfors, hangö Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis. Grankulla får sitt eget Omaolo senare.

Gå till Omaolo här(extern länk) 

Mer information och anvisningar för användning av Omaolo

Hela Västra Nylands välfärdsområde