Social- och hälsovårdstjänster för vuxna i Västra Nylands välfärdsområde
Offentlig hälso- och sjukvård
Enligt Finlands grundlag har var och en rätt till tillräckliga social- och hälsovårdstjänster. Välfärdsområdet och HUS-sammanslutningen ansvarar för att ordna den offentliga hälso- och sjukvården i Esbo och de andra kommunerna i Västra Nyland.
Hälso- och sjukvårdstjänsterna indelas i primärhälsovård och specialistsjukvård.
Med primärhälsovård avses den uppföljning av befolkningens hälsotillstånd som ordnas av välfärdsområdet, främjande av hälsa samt olika hälsovårdstjänster som erbjuds vid hälsovårdscentralerna.
Tjänsterna omfattar bland annat rådgivningstjänster, skol- och studenthälsovårdstjänster, mottagningsverksamhet på allmänmedicinsk nivå inom den öppna sjukvården, munhälsovård, mentalvård och missbrukarvård samt rehabilitering.
Tjänster inom specialistsjukvården ordnas i huvudsak på sjukhus och deras polikliniker. I dem ingår undersökningar och behandlingar inom olika specialiteter. Till specialistsjukvården kommer man på grundval av särskilda kriterier, och en remiss krävs vanligtvis.
Obs: Telefonnumren byts etappvis och för en tjänst åt gången under 2023. Det uppdaterade telefonnumret hittar du alltid på vår webbplats på den egna sidan för den tjänst du behöver.
Brådskande vård på hälsostationerna vardagar under tjänstetid.
I livshotande situationer ska du ringa nödnumret 112.
Esbo: kl. 8–16, tfn 09 47636 400. Lämna en begäran om uppringning. Du blir uppringd så snart som möjligt och du kan be om en tolk. Alternativt kan du gå till hälsostationen.
Hangö: kl. 8–16, tfn 019 220 3555
Ingå: Ring tidsbokningsnumret 09 2951 5500(extern länk) och lämna en begäran om uppringning.
Högfors: måndag–torsdag kl. 8–15 och fredag 8–14, tfn 09 4258 2400
Grankulla: I brådskande ärenden ska du i första hand kontakta hälsostationen via tjänsten Maisa.fi(extern länk). Via tjänsten Maisa.fi kan du snabbast få hjälp med ditt ärende. Välj Grankulla hälsostation som mottagare av meddelandet. Vi försöker svara dig inom en timme under tjänstetid. Om du inte kan använda Maisa.fi, ring tfn 09 47636 400 mån–fre kl. 8–16 och lämna en begäran om uppringning. Vi ringer upp dig så snart som möjligt.
Kyrkslätt: Vardagar kl. 8–15.30, tfn 09 2968 3401
Lojo: Mån, tis och tors kl. 8–16 samt ons och fre kl. 8–14 kontakta numret 029 151 2990 och lämna en begäran om uppringning. Vi ringer upp dig så snart som möjligt.
Raseborg: Vardagar kl. 8–16, tfn 019 289 3000
Sjundeå: Vardagar kl. 8–16, uppringningsbegäran tfn 09 2606 1430
Vichtis: Mån–fre kl. 8–16, tfn 09 4258 2400
Brådskande vård, utanför tjänstetid:
Vardagar efter klockan 16, ring jourhjälpen tfn 116 117.
På kvällar och veckoslut, ring jourhjälpen tfn 116 117.
Läs mer om hälsostationernas tjänster på engelska: Health centres and appointment services | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Välj din hemkommun i rullgardinsmenyn för att få kommunspecifika anvisningar.
Om du har ett hälsoproblem som inte kräver snabb vård ska du kontakta din egen hälsostation.
OBS! Kom ihåg att avboka din tid om du inte kan komma till mottagningen.
En avgift tas ut om du inte avbokar tiden.
Läs mer om hälsostationernas tjänster på engelska: Health centres and appointment services | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Välj din hemkommun i rullgardinsmenyn för att få kommunspecifika anvisningar.
Med hälsoundersökning av invandrare avses den första hälsoundersökningen och screeningen av smittsamma sjukdomar för flyktingar och asylsökande. Vid undersökningen beaktas bland annat vistelseområden före immigrationen, möjlig exponering för olika sjukdomar, tidigare sjukdomar, nuvarande medicinering och vaccinationshistorik. I hälsoundersökningen ingår laboratorie- och röntgenundersökningar. Hälsovårdaren hänvisar vid behov till läkare eller munhygienist.
Dessutom ordnas en frivillig screeningundersökning för tuberkulos för invandrare från länder med hög incidens av lungtuberkulos. Målet är att skydda invandrares egen hälsa och bryta smittkedjorna för att skydda invandrares närstående och den inhemska befolkningen mot smitta.
Om du ännu inte har genomgått en hälsoundersökning ska du kontakta din egen hälsostation.
Läs mer på engelska: Health examinations for immigrants | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Öppenvårdstjänsten inom mental- och missbrukarvården är en lågtröskeltjänst som är öppen för alla. Du behöver ingen remiss till tjänsten.
Service- och vårdbehovet utreds vid första kontakten.
Den fortsatta vården planeras tillsammans med dig enligt ditt individuella behov och bedömningen.
Kontakta din egen hälsostation.
Om du bor i Esbo:
- Ring rådgivnings- och tidsbokningsnumret, tfn 029 151 2295 kl. 8–16, eller kontakta din egen hälsostation. Vi ringer tillbaka inom tre vardagar. Om du vill avboka en bokad tid, ring 029 151 2295.
- Du kan också komma utan tidsbokning till sjukskötarmottagningen på servicetorget i köpcentret Iso Omena. Receptionen är öppen mån- fre kl. 8–12.
Lämna alltid en begäran om förnyelse av recept till den enhet som ansvarar för din vård. Gör det helst två veckor innan läkemedlen tar slut. Receptet förnyas inom 8 dygn.
Du kan begära att receptet förnyas
- på hälsostationen, genom att lämna receptet till patientbyrån. Om du ger ditt telefonnummer får du ett SMS när receptet har förnyats och läkemedlet kan hämtas ut på apoteket.
- på apoteket. Observera att en del apotek tar ut en förmedlingsavgift för förnyande av recept.
- per telefon genom att ringa tidsboknings- och rådgivningsnumret på din egen hälsostation.
Obs: Telefonnumren byts etappvis och för en tjänst åt gången under 2023. Det uppdaterade telefonnumret hittar du alltid på vår webbplats på den egna sidan för den tjänst du behöver.
Den primära munhälsovården är tillgänglig för alla invånare i välfärdsområdet. För undersökningar och vård uppbärs av personer som fyllt 18 år avgifter enligt förordningen om klientavgifter.
Kontakt till tandvården:
Esbo: vardagar 029 151 2770 kl. 7.45–16.00. Brådskande, vardagar kl. 7–16, tfn 029 151 2860
Hangö: vardagar kl. 8–15, tfn 029 151 2780
Ingå: vardagar kl. 8–16, tfn 029 151 2790
Högfors: vardagar kl. 8–15, tfn 029 151 2800
Grankulla: vardagar kl. 8–15, tfn 029 151 2810
Kyrkslätt: vardagar kl. 8–15, tfn 029 151 2850
Lojo: vardagar kl. 8–15, tfn 029 151 2820
Raseborg: vardagar kl. 8–15, tfn 029 151 2830
Sjundeå: vardagar kl. 8–15, tfn 029 151 2840
Vichtis: vardagar kl. 8–15, tfn 029 151 2800
Brådskande situationer: Kvällar och veckoslut kl. 9–21, tfn 09 471 71110. Nattetid kl. 21–08 jourhjälpen, tfn 116 117.
Läs mer om tandvård på engelska: Dental care for adults | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Välj din hemkommun i rullgardinsmenyn för att få kommunspecifika anvisningar.
I Västra Nyland ordnas tjänster som stöder välbefinnandet, tryggheten och delaktigheten för personer i alla åldrar.
Läs mer på engelska: Social services | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Obs: Telefonnumren byts etappvis och för en tjänst åt gången under 2023.
Det uppdaterade telefonnumret hittar du alltid på vår webbplats på den egna sidan för den tjänst du behöver.
Vi hjälper personer som anlänt att få en bra start på livet i Finland. Vi ordnar rådgivning, handledning, stöd, omsorg och tjänster för personer i olika åldrar för att underlätta deras integration.
Kontakta
Esbo: flykting- och invandrartjänster, vardagar kl. 11–15, tfn 043 827 3417
Hangö: vardagar kl. 12.30–13.00, tfn 029 151 2000 (växel)
Ingå: rådgivningsnummer för socialservice vardagar kl. 8–15, tfn 041 730 6998
Högfors: socialbyråns rådgivningsnummer mån–ons och fre kl. 9–11 eller tors kl. 12–14, tfn 09 4258 2503
Grankulla: vardagar kl. 8.00–15.45, tfn 050 569 2604 eller 050 435 7465
Kyrkslätt: tfn 040 126 9563
Lojo: rådgivningsnummer för vuxensocialarbete vardagar kl. 9–11, tfn 044 3742999
Raseborg: rådgivningsnummer för vuxensocialarbete vardagar kl. 9–12, tfn 040 358 3429
Sjundeå: rådgivningsnummer för socialservice vardagar kl. 8–15, tfn 041 730 6998
Vichtis: socialbyråns rådgivningsnummer mån–ons och fre kl. 9–11 eller tors kl. 12–14, tfn 09 4258 2503.
Läs mer på engelska: Support for integration | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Syftet med utkomststödet är att trygga din och din familjs försörjning och främja möjligheterna att klara sig på egen hand. Det är ett ekonomiskt stöd som hör till socialvården och beviljas i sista hand. Det innebär att du bör ansöka om alla andra stöd först innan du kan få utkomststöd
Du ansöker om grundläggande utkomststöd från FPA. Kompletterande eller förebyggande utkomststöd ansöker du om från välfärdsområdets socialtjänster eller invandrartjänster.
Kompletterande och förebyggande utkomststöd kan beviljas för särskilda eller exceptionella situationer, t.ex. för att köpa nödvändiga saker för din första bostad eller för dina barns hobbyer, om du är mindre bemedlad. Innan stödet beviljas måste du ha ett beslut om grundläggande utkomststöd från FPA.
Du kan ansöka om stöd skriftligen, muntligen eller genom att fylla i en elektronisk blankett. Mer information om utkomststödet och om hur du ansöker om det får du från invandrartjänsterna.
Socialjouren är tillgänglig utanför tjänstetid.
Du får hjälp, trygghet och omsorg i olika nöd- och krissituationer: till exempel i situationer som gäller barnskydd, vuxensocialarbete eller socialarbete för äldre samt i olyckor eller andra akuta krissituationer.
Om du behöver hjälp och trygghet i en krissituation, ring social- och krisjouren. Vi hjälper i brådskande situationer som rör socialvård och i akuta traumatiska krissituationer.
Tfn 029 151 2221
Tjänsten är öppen vardagar kl. 15.00–8.00. Från fredag kl. 15.00 till måndag morgon kl. 8.00.
Rådgivning om funktionshinderservice kan fås per telefon. Under rådgivningen fattas inga beslut om tjänsterna. Klientmötena sker med tidsbokning.
Funktionshinderservicen kan kontaktas om en funktionsnedsättning eller sjukdom orsakar svårigheter till exempel när det gäller boende, att röra sig eller klara sig hemma.
Telefonnumret till funktionshinderservicens rådgivning är 029 1512 425.
Funktionshinderservicens socialarbete svarar på samtal enligt följande:
Esbo och Grankulla: mån, ons, fre kl. 9–11 och 12–14.
Kyrkslätt: mån och tors kl. 9–11
Lojo, Sjundeå och Ingå: mån, ons och fre kl. 9–12
Raseborg och Hangö: mån, ons, tors kl. 9–10
Vichtis och Högfors: mån–fre kl. 9–11
Under andra tider eller i rusningssituationer kan du lämna en begäran om återuppringning till tjänsten.
Läs mer på engelska: Disability services | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Rådgivningen för äldre, Seniorinfo, är avsedd för äldre personer i Västra Nyland samt deras anhöriga eller närstående.
Du kan rådfråga Seniorinfo till exempel om följande:
- problem i anslutning till boende eller ekonomi
- hemvårdstjänster
- att färdas och uträtta ärenden
- frivilligverksamhet
- stödtjänster för närståendevård
- att söka sig till serviceboende
- tjänster för personer med minnessjukdom.
Kontakta oss vardagar kl. 9–15:
Esbo, Grankulla, Kyrkslätt: tfn 029 1512 270, e-post: seniori-info.ita@luvn.fi
Hangö, Ingå, Högfors, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis: 029 1512 280, e-post: seniori-info.lansi@luvn.fi
Läs mer på engelska: For the elderly | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)