Strategin för Västra Nylands välfärdsområde
Välfärdsområdets strategi sätter riktningen för vår gemensamma verksamhet.
Strategin
Välfärdsområdesfullmäktige godkände den gemensamt uppbyggda första strategin för Västra Nylands välfärdsområde. Strategin anger riktningen för välfärdsområdet och beskriver målen för välfärdsområdets första fullmäktigeperiod 2023–2025.
Strategin på svenska (pdf-fil)(extern länk)
Strategin på finska (pdf-fil)(extern länk)
Bekanta dig med strategin
För att västnylänningarna ska må bra.
Vår grundläggande uppgift är att stödja och främja våra invånares och kunders välfärd, hälsa och säkerhet tillsammans med dem.
Vi ordnar social- och hälsovården, räddningsväsendet och elevhälsans psykolog- och kuratorstjänster i Västra Nyland. Tjänsterna produceras av aktörer inom den offentliga, den privata och den tredje sektorn.
Till vårt välfärdsområdes grundläggande uppgift hör att säkerställa högklassiga tjänster i rätt tid för alla. Vi ser till att tjänsterna motsvarar våra invånares och kunders behov och vi övervakar tjänsternas kvalitet.
Kundorienterat, likvärdigt och ansvarsfullt
Vi arbetar kundorienterat och stöder välfärd, hälsa och säkerhet i olika livssituationer.
Vårt välfärdsområde ordnar sina tjänster likvärdigt för att tillräckliga och högklassiga tjänster i rätt tid ska kunna tillhandahållas för alla invånare i området.
Vi agerar ansvarsfullt, det vill säga på ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Fungerande och hållbara tjänster förutsätter att vi har en framåtblickande attityd och förmåga till förnyelse.
Strategin för Västra Nylands välfärdsområde anger riktningen för välfärdsområdets första steg och beskriver målen för välfärdsområdets första fullmäktigeperiod 2023–2025
Västra Nylands välfärdsområde har bildats på en grund som utgörs av social- och hälsovårdstjänsterna i tio kommuner samt Västra Nylands räddningsverk. Vårt välfärdsområde har nästan en halv miljon invånare och 9 000 anställda.
Vårt välfärdsområde har många utmaningar att lösa. Finländarna åldras och det behövs kompetenta experter för att vårda dem. Coronapandemin har ökat vårdskulden ytterligare, och utslagningen och ensamheten ökar. Också efterfrågan på tjänster inom mentalvården och missbrukarvården ökar. Kriserna som påverkar vår säkerhet, klimatförändringen och den svaga ekonomiska situationen förändrar världen runt oss. En karriär inom social-, hälsovårds- och räddningssektorn är inte längre något självklart val.
Västnylänningarnas hälsa och funktionsförmåga är på en bättre nivå än i resten av Finland. Trots detta försämras försörjningskvoten också i Västra Nyland och efterfrågan på tjänster ökar. Därför behöver vi mångsidiga sätt att ordna tjänsterna högklassigt och med beaktande av en ansvarsfull ekonomi.
Vi är ett tvåspråkigt välfärdsområde. 12 % av våra invånare har svenska som modersmål och 15 % något annat modersmål än finska eller svenska. Befolkningsökningen och åldersstrukturen varierar avsevärt inom vårt välfärdsområde. Därför varierar också servicebehovet inom vårt område.
Välfärdsområdet finns till för sina invånare. Tillsammans med våra invånare och kunder stöder och främjar vi välfärd, hälsa och säkerhet. Tillsammans bygger vi ett välfärdsområde som ordnar tjänsterna i rätt tid och satsar på förebyggande tjänster och tjänster på basnivå.
I början av berättelsen om vårt välfärdsområde har vi alla mycket att göra, men samtidigt en unik möjlighet att skapa något nytt tillsammans.
Vi främjar våra invånares välfärd och säkerhet
Vi säkerställer att tjänsterna ges i rätt tid och satsar på förebyggande tjänster.
Våra tjänster är smidiga och tillgängliga.
Våra tjänster stöder en god livskvalitet och funktionsförmåga.
Våra tjänster motsvarar våra kunders behov.
Vi tryggar tillgången till tjänster inom välfärdsområdet för att våra invånare och kunder ska få hjälp och stöd i olika livssituationer. Från Raseborg till Esbo och Högfors till Hangö – för oss är det viktigt att säkerställa högklassiga tjänster i rätt tid.
Våra tjänster når våra invånare på många olika sätt. Den ena möter kanske helst läkaren ansikte mot ansikte på mottagningen, medan den andra upplever att den digitala tjänsten är mer behändig. För äldre eller personer med funktionsnedsättning kan den bästa närservicen vara ett hembesök av en expert eller mobila tjänster. Räddningsväsendets och den prehospitala akutsjukvårdens tjänster sörjer för säkerheten i hela vårt område. En del av våra kunder använder våra tjänster endast sporadiskt, och en del behöver långvarigt stöd och hjälp i sina livssituationer. Tjänsterna på svenska ordnas med beaktande av hela områdets behov.
Vårt mål är att man får hjälp i både enkla och komplicerade frågor och att de olika tjänsterna fungerar som en helhet och stöder välfärden. Vi förnyar fördomsfritt sätten att kontakta oss och det är smidigt att sköta ärenden i våra tjänster.
Vi stärker invånarnas och kundernas möjligheter att påverka och frihet att välja. Våra invånare kan lita på att vi tar hand om dem.
Vi bedriver ett intensivt mångprofessionellt samarbete inom välfärdsområdet, med våra partner, såsom kommunerna, HUS-sammanslutningen, organisationer och företag. Ett gediget samarbete garanterar smidigheten, kontinuiteten och informationsflödet i tjänsterna för kunden. Genom intensivt samarbete främjar vi också säkerhet och förbereder oss bättre på gemensamma hot.
Vi utvecklar vår verksamhet utifrån evidensbaserad kunskap så att den baserar sig på verkningsfullhet. Med verkningsfullhet avses den nytta för hälsan, välfärden eller säkerheten som tjänsten ger kunden. Bedömningen av hur verkningsfulla våra tjänster är hjälper oss att fatta beslut om tjänsterna.
Utöver experternas bedömningar är det viktigt för oss att höra våra kunders röst. Har vår service svarat på behovet och upplevde kunden att hen blivit hörd och bemött?
Enklast skapas smidiga och fungerande tjänster vid kundorienterade möten, där våra yrkeskunniga anställda tillsammans med kunden hittar de lösningar som lämpar sig bäst för situationen.
Fullmäktigeperiodens mål:
- Kundernas nöjdhet med tjänsterna och tillgången till dem ökar.
- Kundernas möjligheter att delta och påverka stärks. För välfärdsområdet utarbetas ett program för delaktighet under 2023.
- Tjänsterna med låg tröskel stärks i alla åldersgrupper.
- Mentalvårds- och missbrukartjänsterna förnyas så att kundernas tillgång till tjänsterna förbättras.
- Tyngdpunkterna i den servicestrategi som utarbetas under 2023 ligger på verkningsfull förebyggande verksamhet, högklassiga närtjänster, ökad kostnadseffektivitet och effektivt utnyttjande av digitala och mobila tjänster. För räddningsväsendets del utarbetas ett beslut om servicenivån.
- Välfärdsområdet förbereder sig på att sköta sina uppgifter också i störningssituationer och under undantagsförhållanden genom behövliga planer och förberedelser.
Vi ordnar och förnyar tjänster på ett hållbart sätt
Vi förbinder oss till en balanserad och hållbar ekonomi.
Vi arbetar aktivt för att se till att finansieringen av välfärdsområdet är rättvis och att den garanterar en högklassig resursfördelning och organisering av våra tjänster.
Vi främjar befolkningens likvärdighet och social rättvisa.
Vi förnyar våra tjänster och förbättrar deras kostnadseffektivitet.
Vi förbinder oss att ordna våra tjänster utifrån en totalekonomisk bedömning. Det innebär att vi granskar välfärdsområdet som en helhet i de ekonomiska besluten. Vid ordnandet av tjänsterna utnyttjar vi en modell med flera producenter. Vi satsar särskilt på förebyggande tjänster och tjänster inom tidigt stöd. Vi jämför och inför olika sätt att ordna tjänster. Vi bär vårt ansvar i att stärka livskraften i vårt område och därför beaktar vi också mindre aktörer i vår verksamhet.
Vi arbetar aktivt för att särdragen i vårt område beaktas på ett rättvist sätt i den finansiering som vårt välfärdsområde beviljas.
Vi förbättrar tillgången till tjänster och tjänsternas kvalitet och kostnadseffektivitet. Vi tryggar nuvarande fungerande tjänster och förnyar våra tillvägagångssätt vid behov fördomsfritt. Alla våra beslut grundar sig på en mångsidig konsekvensbedömning.
Genom att förnya oss vill vi också öka kostnadseffektiviteten i våra tjänster. Det innebär att vi strävar efter att producera så stora hälso-, välfärds- eller säkerhetsfördelar som möjligt per varje euro vi använder.
Hållbarhet innebär ansvar för både nuvarande och kommande generationers välfärd,
hälsa och säkerhet. Vi ordnar och förnyar tjänster på ett socialt, ekologiskt och kulturellt hållbart sätt. Vår verksamhet styrs av målen för hållbar utveckling i FN:s program Agenda 2030.
Vi arbetar för att invånarna ska må bättre och vi utarbetar en välfärdsberättelse tillsammans med kommunerna i området år 2023.
För oss betyder social hållbarhet en likvärdig och rättvis behandling av våra invånare. Vi identifierar möjligheter att förebygga problem som har att göra med välfärd och säkerhet. Vi erbjuder hjälp och stöd också till dem som inte själv kan eller klarar av att söka hjälp och stöd. Vi främjar jämställdhet i all vår verksamhet.
Vi beaktar ekologisk hållbarhet i vår verksamhet. I vår verksamhet främjar vi stävjandet av klimatförändringen och anpassningen till den. Vi ordnar tjänsterna på ett ansvarsfullt sätt med tanke på miljön.
Kulturell hållbarhet är respekt för mångfalden hos vår befolkning och våra anställda. Vi producerar tjänster för en befolkning som representerar många olika kulturer och språk. Vi bidrar till att främja integrationen av personer med främmande språk som modersmål i vårt välfärdsområde.
Fullmäktigeperiodens mål:
- Välfärdsområdets ekonomi är i balans före utgången av planperioden för ekonomin.
- När en servicestrategi tas fram utarbetas ett program för att balansera ekonomin. I det fastställs de åtgärder för anpassning av ekonomin som ska vidtas årligen.
- Centrala metoder för att balansera ekonomin på lång sikt är ett effektivt utnyttjande av en modell med flera producenter, smidiga vårdkedjor, främjande av digitaliseringen, strukturella ändringar i tjänsterna och kostnadsmedvetenhet.
- Välfärdsområdet är en föregångare när det gäller att utnyttja digitala applikationer och teknologi. Under 2023 utarbetas en färdplan för digitala tjänster.
- Som ett led i genomförandet av servicestrategin inleds planeringen av välfärdsområdets lokaler, som stöder målen i servicestrategin och främjar balanseringen av ekonomin.
- Under 2023 bedöms produktionssätten och utarbetas en upphandlingsstrategi.
- För välfärdsområdet utarbetas ett klimatprogram och en färdplan över åtgärder som främjar uppnåendet av klimatneutralitet.
Vi skapar en välmående och eftertraktad arbetsplats tillsammans
Vi sörjer tillsammans för arbetshälsan och uppskattar vår personals kunnande.
Vi säkerställer kvaliteten på tjänsterna genom tillräckliga resurser och genom att utveckla våra anställdas kompetens.
Vi främjar en ledarskapskultur som betjänar arbetsgemenskapen.
Välfärdsområdets anställda är den viktigaste resursen i vår verksamhet. Vi har ofta en livsviktig roll när saker händer i livet – eller så tryggar vi på förhand att det inte sker tråkiga saker.
Det arbete som utförs inom välfärdsområdet är ytterst betydelsefullt, men arbetet har blivit mer krävande än tidigare.
För att västnylänningarna ska må bra ska vi som anställda må bra. Det vill vi ta hand om inom välfärdsområdet. I vår arbetsgemenskap värdesätts vars och ens kunnande och vi vågar lösa också svåra situationer tillsammans.
Tillsammans bygger vi upp ett modernt, nyskapande och varmt arbetsklimat där personalen har det bra. Vår arbetshälsa är vår gemensamma sak som vi upprätthåller genom att uppmuntra varandra i arbetet. Vi satsar på att skapa en gemensam organisationskultur.
Alla anställda har som experter en viktig roll också när det gäller att utveckla tjänsterna. Med hjälp av vår yrkesskicklighet och vår kompetens kan vi tillsammans utveckla tjänster som är kundorienterade, likvärdiga och ansvarsfulla.
Tvåspråkigheten i vårt välfärdsområde syns som en positiv sak i de anställdas vardag. Vi främjar ett uppmuntrande språkklimat i hela området, till exempel genom att stödja de anställdas språkstudier i samarbete med våra partner.
Det krävs särskild kompetens för att arbeta med social-, hälsovårds- och räddningstjänster. Vi vill erbjuda möjligheter och uppmuntra alla anställda att kontinuerligt utveckla och upprätthålla sin kompetens. Vi skapar för våra anställda karriärvägar och möjligheter att avancera i den egna organisationen.
Vi satsar på ett gott, rättvist och professionellt ledarskap. Inom välfärdsområdet leder vi ledarskapet, det vill säga vi utvecklar ledarskapskulturen aktivt. I det dagliga arbetet betonas en målinriktad, inkluderande och coachande kultur. Respektfull dialog och yrkesmässighet angår alla medlemmar i arbetsgemenskapen.
Tillsammans skapar vi en välmående och inspirerande arbetsgemenskap: ett prof
Fullmäktigeperiodens mål:
- Västra Nylands välfärdsområde utvecklas till en arbetsplats som lockar personal och får den att stanna.
- Tillgången på arbetskraft förbättras till exempel genom att aktivt utnyttja internationell rekrytering och intensifiera samarbetet med läroanstalter som utbildar yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården.
- Vi utvecklar systematiskt en gemensam, inkluderande och coachande arbetskultur.
- Vi satsar på att utveckla våra anställdas kompetens och arbetshälsa.
Vi uppnår de bästa resultaten genom smidigt samarbete
Vårt samarbete är målinriktat och det är till nytta för kunden.
Vi söker också modigt nya och betydelsefulla partner.
Tillsammans skapar vi fungerande strukturer, incitament och en tydlig ansvarsfördelning mellan välfärdsområdet och kommunerna.
För att västnylänningarna ska må bra samarbetar vi med våra många partner. Vi har gemensamma invånare och kunder med kommunerna i vårt område, och därför är kommunerna våra viktigaste partner. I samarbete med HUS-sammanslutningen säkerställer vi att servicehelheten är sömlös och kostnadseffektiv.
Vi samarbetar med andra välfärdsområden, organisationer, företag och nationella aktörer. Allt vårt samarbete är målinriktat och det är till nytta för invånaren eller kunden.
Välfärdsområdet och kommunerna samarbetar smidigt genom att satsa på främjande av välfärd, hälsa och säkerhet genom att stödja familjerna och stärka de äldres funktionsförmåga. Organisationers och företags serviceproduktion är en viktig del av serviceutbudet. Kontakterna med forskningsinstitut, läroanstalter och tillväxtföretag i vårt område medför innovationer i världsklass för Västra Nyland.
Vårt välfärdsområde har ett nationellt ansvar för att utveckla social- och hälsovårdstjänsterna på svenska, vilket vi gör i intensivt samarbete med våra partner.
Vi bygger aktivt upp ett fungerande samarbete och är en pålitlig och uppskattad partner. För att arbetet med oss ska fungera på bästa möjliga sätt, fastställer vi tillsammans tydliga strukturer för vårt samarbete.
Samtidigt som vi säkerställer att vårt nuvarande samarbete fungerar söker vi modigt fler nya betydelsefulla partner. På detta sätt vill vi säkerställa att vi har så många verktyg som möjligt för att främja din välfärd, hälsa och säkerhet.
För oss är det viktigt att vår verksamhet är tillförlitlig, transparent och öppen. Välfärdsområdets verksamhet stärker demokratin i Finland, och det finns skäl att vara stolt över den. Detta innebär att invånarna i vårt område har olika slags sätt att påverka och delta i beslutsfattandet. I beslutsfattandet betonas också transparent samarbete samt dialog bland anställda och förtroendevalda.
Fullmäktigeperiodens mål:
- Vi skapar verkningsfulla samarbetsmodeller för tjänsterna med kommunerna särskilt inom tjänsterna för barn och unga, främjandet av sysselsättningen och invandrartjänsterna.
- Vi skapar fungerande strukturer för samarbetet mellan välfärdsområdet och HUS-sammanslutningen och ställer upp mål för de gemensamma servicehelheterna.
- Vi samarbetar smidigt med aktörerna inom den tredje sektorn och kommunerna för att främja hälsa och välfärd och förebygga problem.
- Den privata serviceproduktionens andel av de producerade tjänsterna höjs jämfört med nuläget inom de tjänster där kostnadseffektivitet och bättre kvalitet kan nås med hjälp av flera producenter.
- År 2023 skapar vi en plan för utveckling av social- och hälsovårdstjänsterna på svenska tillsammans med de övriga tvåspråkiga välfärdsområdena.
Strategin anger en gemensam riktning för vår verksamhet
Denna strategi skapar ramarna för de långsiktiga riktlinjerna och principerna för välfärdsområdets verksamhet och ekonomi. Strategiarbetet fortsätter med beredningen av servicestrategin och beslutet om räddningsväsendets servicenivå samt strategins mätare under 2023. I dessa preciseras hur tjänsterna ordnas och produceras.
Strategin genomförs konkret i våra tjänster, där den styr vår dagliga ledning. Kommunikationen är en viktig del av genomförandet av strategin. Därför kommunicerar vi tydligt om strategin, i flera kanaler och till olika målgrupper.
Uppföljningen och utvärderingen av välfärdsområdesstrategin genomförs enligt välfärdsområdets förvaltningsstadga. För oss är det viktigt att strategin fungerar som en gemensam grundpelare i vår verksamhet och att den utvecklas och uppdateras vid behov när välfärdsområdets verksamhet har inletts.