Västra Nylands social- och hälsovårdstjänster för barnfamiljer
Hälsovårdstjänster för barn och unga
Enligt Finlands grundlag har var och en rätt till tillräckliga social- och hälsovårdstjänster. Välfärdsområdet och HUS-sammanslutningen ansvarar för att ordna den offentliga hälso- och sjukvården i Esbo och de andra kommunerna i Västra Nyland.
Hälso- och sjukvårdstjänsterna indelas i primärhälsovård och specialistsjukvård.
Med primärhälsovård avses den uppföljning av befolkningens hälsotillstånd som ordnas av välfärdsområdet, främjande av hälsa samt olika hälsovårdstjänster som erbjuds vid hälsovårdscentralerna.
Tjänsterna omfattar bland annat rådgivningstjänster, skol- och studenthälsovårdstjänster, mottagningsverksamhet på allmänmedicinsk nivå inom den öppna sjukvården, munhälsovård, mentalvård och missbrukarvård samt rehabilitering.
Tjänster inom specialistsjukvården ordnas i huvudsak på sjukhus och deras polikliniker. I dem ingår undersökningar och behandlingar inom olika specialiteter. Till specialistsjukvården kommer man på grundval av särskilda kriterier och vanligtvis krävs en remiss.
Brådskande vård på hälsostationerna vardagar under tjänstetid.
I livshotande situationer ska du ringa nödnumret 112.
Obs: Telefonnumren byts etappvis och för en tjänst åt gången under 2023.
Det uppdaterade telefonnumret hittar du alltid på vår webbplats på den egna sidan för den tjänst du behöver.
Esbo: kl. 8–16, tfn 09 8163 4500. Lämna en begäran om uppringning. Du blir uppringd så snart som möjligt och du kan be om en tolk. Alternativt kan du gå till hälsostationen.
Hangö: kl. 8–16, tfn 019 220 3555
Ingå: Ring tidsbokningsnumret 09 2951 5500 och lämna en begäran om uppringning.
Högfors: måndag–torsdag kl. 8–15 och fredag 8–14, tfn 09 4258 2400
Grankulla: I brådskande ärenden ska du i första hand kontakta hälsostationen via tjänsten Maisa.fi(extern länk). Via tjänsten Maisa.fi kan du snabbast få hjälp med ditt ärende. Välj Grankulla hälsostation som mottagare av meddelandet. Vi försöker svara dig inom en timme under tjänstetid. Om du inte kan använda Maisa.fi-tjänsten, ring tfn 09 8789 1300 mån–fre kl. 8–16 och lämna en begäran om uppringning. Vi ringer upp dig så snart som möjligt.
Kyrkslätt: Vardagar kl. 8–15.30, tfn 09 2968 3401
Lojo: Mån, tis och tors kl. 8–16 samt ons och fre kl. 8–14 kontakta numret 029 151 2990 och lämna en begäran om uppringning. Vi ringer upp dig så snart som möjligt.
Raseborg: Vardagar kl. 8–16, tfn 019 289 3000
Sjundeå: Vardagar kl. 8–16, uppringningsbegäran tfn 09 2606 1430
Vichtis: Mån–fre kl. 8–16, tfn 09 4258 2400
Brådskande vård utanför tjänstetid
- Vardagar efter klockan 16, ring jourhjälpen tfn 116 117.
- På kvällar och veckoslut, ring jourhjälpen tfn 116 117.
På mödrarådgivningen stöder vi mammors, ofödda barns och hela familjers välbefinnande och hjälper med förberedelserna inför föräldraskapet.
Mödrarådgivningens syfte är att trygga graviditetens normala förlopp, mammans, fostrets och hela familjens välbefinnande samt en säker förlossning.
Gravida kvinnor och familjer som väntar barn har rätt att använda mödrarådgivningens tjänster. Rådgivningstjänsterna är en del av primärhälsovården och är avgiftsfria och frivilliga för klienterna.
Barnrådgivning
På barnrådgivningen följer vi och främjar den fysiska, psykiska och sociala utvecklingen hos ditt barn i åldern 0–6-år.
På rådgivningen diskuteras också frågor som rör familjens välbefinnande och föräldraskapet, barnuppfostran, kost, sinnesstämning och rusmedel.
Målet är att tillsammans med din familj hitta lösningar på olika stödbehov så tidigt som möjligt. Vid behov samarbetar vi med andra sakkunniga vid familjecentret om du tillåter detta.
Barn under skolåldern har rätt till barnrådgivningens tjänster.
Rådgivningstjänsterna är en del av primärhälsovården och är avgiftsfria och frivilliga för klienterna.
Rådgivningens kontaktuppgifter
Esbo: vardagar kl. 8.30–13.30, tfn 029 151 2400
- Vi ringer tillbaka inom tre vardagar. Om du inte kan svara ringer vi på nytt senare, sammanlagt två gånger.
- Du kan be om en tolk för samtalet.
Hangö: vardagar kl. 11–12, tfn 040 135 9524 eller tfn 040 135 9522
Ingå: vardagar kl. 12–13, tfn 050 314 8823
Högfors: vardagar kl. 8–9, tfn 044 725 5844
Grankulla: vardagar kl. 12–13, tfn 09 8789 1342 eller 09 8789 1344
Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå, Vichtis: Se kontaktuppgifterna för ditt område på rådgivningarnas webbsida, välj din hemkommun i rullgardinsmenyn. Sidan är på engelska: Maternity and child health clinics | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
- För barn och unga som går i grundskolan eller studerar vid en läroanstalt på andra stadiet.
- Tjänsterna är avgiftsfria, frivilliga och konfidentiella.
- Skol- och studerandehälsovård
- Vi stöder elevers och studerandes hälsa, välbefinnande och inlärningsförmåga.
- Kurator: stöder elever och studerande i olika situationer i livet och skolgången.
- Psykologer: stöder elever och studerande i frågor som gäller känsloliv och psykiskt välbefinnande.
Kontaktuppgifter till elev- och studerandevården
Elev- och studerandevårdstjänster ordnas i alla skolor och läroanstalter.
Kontakta i första hand den ansvariga personen i den egna skolan. Kontaktuppgifterna finns i Wilma eller på skolans egen webbplats.
Läs mer på engelska: Student and pupil welfare | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Socialservicen för barnfamiljer är samlade i ett familjecenter
Med familjecenter avses en servicehelhet där din familj hittar tjänster som främjar välbefinnandet, hälsan, uppväxten och utvecklingen för barn, unga och familjer liksom tjänster för tidigt stöd, vård och rehabilitering samt specialtjänster.
Socialarbetet kan stödja din familj när din livssituation är svår, när du önskar en förändring i livet eller när du inte är säker på hur du kan gå vidare från en svår situation.
Syftet med arbetet är att lindra de svårigheter som din livssituation orsakar, att uppmuntra din familj i förändringen samt att stärka dina egna vardagsresurser tillsammans med personer och aktörer som är viktiga för dig.
Syftet med familjearbetet är att stärka resurser, välbefinnande och föräldraskap samt att förbättra växelverkan i familjer. Familjer ska ges stöd och handledning utifrån sina livssituationer redan i ett tidigt skede. Familjearbete är arbete som utförs i hemmet eller t.ex. i parker och öppna daghem genom att kombinera praktisk hjälp och psykosocialt stöd.
Läs mer på engelska: Family work | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Uppfostrings- och familjerådgivningen är avsedd för familjer som behöver stöd och som väntar barn eller har barn i åldern 0–17 år. Tjänsten ger övergripande rådgivning och handledning för att främja barnens välbefinnande genom att stärka föräldraskapet och familjeförhållandena. Man kommer överens om arbetet tillsammans med familjen.
Läs mer på engelska: Parenting guidance and family counselling | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Syftet med den social handledningen är att hjälpa till om det finns utmaningar i familjens vardag som kräver stöd och ett nytt perspektiv. Med hjälp av målinriktat arbete vill man tillsammans med föräldern och/eller barnet hitta nya lösningar för problemsituationer, ge handledning i användningen av tjänster och stödja samordningen av olika tjänster. Social handledning kan vara en tillfällig tjänst på basnivå eller en stödåtgärd inom barnskyddet som ges som specialtjänst. I tjänsten strävar man efter att stärka barnets, den ungas och förälderns egna resurser och eget aktörskap.
Läs mer på engelska: Social instruction for families with children | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Hemservicen är ett samarbete mellan barnfamiljen och sakkunniga för att stödja föräldraskapet och förmågan att klara sig i vardagen. Målet är att stärka familjens resurser. Hemservice kan användas om föräldern har nedsatt funktionsförmåga på grund av förlossning, sjukdom, skada eller någon annan orsak, såsom utmattning, eller om familjen befinner sig i en kris eller en annan svår situation. Även flerlingsfamiljer eller familjer som har barn med funktionsnedsättning kan behöva extra stöd.
Läs mer på engelska: Home service for families with children
Via stödrelationsverksamheten kan man få en stödperson eller stödfamilj. Tjänsten är avsedd för familjer med barn eller unga som behöver särskilt stöd. Tjänsten främjar med hjälp av målinriktat arbete barns och ungas välbefinnande samt stöder deras tillväxt och utveckling. Stödpersonerna är frivilliga och utbildade myndiga personer som är lämpade för uppgiften.
Läs mer på engelska: Support relationship activities for families with children | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Via de familjerättsliga tjänsterna erbjuds hjälp med förändringssituationer i familjen och avtalsfrågor. Vi tryggar barnets välbefinnande till exempel när föräldrarna skiljer sig. Tjänsterna omfattar bl.a. rådgivning i skilsmässosituationer, stöd vid avtal om vårdnad om barn och umgängesrätt samt i ärenden som rör underhållsbidrag, utredningar av omständigheterna, medling i familjefrågor, övervakning av umgänge, medling i domstol och verkställighetsmedling med hjälp av sakkunniga samt adoptionsrådgivning. Läs mer på engelska: Family law services | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Socialarbete för barnfamiljer, kontaktuppgifter
Obs: Telefonnumren byts etappvis och för en tjänst åt gången under 2023.
Det uppdaterade telefonnumret hittar du alltid på vår webbplats på den egna sidan för den tjänst du behöver.
Esbo: vardagar kl. 9–14, tfn 029 151 2360
Hangö: mån–tis och fre kl. 9.00–9.30 och tors kl. 13–14, tfn 029 151 2000
Ingå: vardagar kl. 8–15, tfn 029 151 5819
Högfors: vardagar kl. 11–12, tfn 040 484 2078
Grankulla: vardagar kl. 8–16, tfn 050 411 0233
Kyrkslätt: vardagar kl. 8–15, tfn 040 573 9193
Lojo: vardagar kl. 8–15, tfn 0500 486101
Raseborg: vardagar kl. 8–16. tfn 040 186 2702, 040 620 3193, 040 630 6876, 040 185 7035 eller 040 556 1840
Sjundeå: vardagar kl. 8–15, tfn 029 151 5819
Vichtis: vardagar kl. 11–12, tfn 040 484 2078
Mer information på engelska: Social work for families with children | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
I Esbo erbjuds handledning och rådgivning inom socialservicen för barnfamiljer för att ge stöd och råd om föräldraskap, familjeliv, barn eller parförhållanden. Inom tjänsten bedöms också servicebehovet tillsammans med kommuninvånaren, som hänvisas till lämpliga tjänster. Tjänsten är avsedd för barnfamiljer i Esbo med barn i åldern 0–17 år.
Du kan ringa tjänsten vardagar kl. 9–14, tfn 029 151 2360
Övriga kommuner: kontakta socialarbetet i din kommun.
I barnskyddsärenden ska du kontakta barnskyddet i ditt område.
I ekonomiska frågor eller ärenden som gäller boende ska du kontakta invandrartjänsterna (Esbo) eller vuxensocialarbetet eller socialrådgivningen i din kommun.
Läs mer på engelska: Social services | Western Uusimaa Wellbeing Services County (luvn.fi)
Barnskyddet består av många tjänster:
- Klienterna av det sociala arbetet inom barnskyddet är barn och unga vars uppväxt eller utveckling är i fara och som inte kan få tillräcklig hjälp via andra tjänster. I tjänsten arbetar man också med barnens och de ungas familjer och närstående. Målet är att förbättra barnets och familjens situation så att det inte längre finns behov av barnskydd.
- Den sociala handledningen för barnfamiljer bygger på att hjälpa familjen genom målinriktat arbete. Med hjälp av den vill man stärka barnets, den ungas och förälderns egna resurser och förmåga att agera självständigt i sina liv. Med den sociala handledningen strävar man också efter att handleda och stöda familjen i användningen och samordningen av tjänsterna.
- Inom det intensifierade familjearbetet arbetar man i hemmet, i olika miljöer i barnets och familjens vardag eller vid en barnskyddsenhet. Det kan handla om arbete med enskilda familjemedlemmar, hela familjen och familjens nätverk. Arbetets exakta innehåll, genomförandemetod och varaktighet övervägs alltid enligt barnets och familjens situation.
- Familjerehabilitering är en tjänst inom barnskyddet som kan erbjudas barnfamiljer som behöver ett starkt, förändringsinriktat och helhetsomfattande stöd. Familjerehabilitering dygnet runt utanför hemmet lämpar sig för familjer där det finns allvarliga problem med föräldraskapet, kontrollen över vardagen, interaktionen, barnets symtom, föräldrarnas ork, missbruk eller den psykiska hälsan och där man inte kan åtgärda problemen med hjälp i hemmet.
- Mottagningstjänsten inom barnskyddet används när ett barn eller en ungdom brådskande placeras antingen i en mottagningsfamilj eller i en barnskyddsanstalt.
- Med familjevård inom barnskyddet avses vård, fostran och trygghet som tillhandahålls i privata familjer utanför hemmet för barn som omhändertagits eller som placerats som stödåtgärd inom öppenvården. Familjevård är det primära alternativet när ett barn eller en ungdom inte kan bo hos sina föräldrar och omhändertas. Ett barn som placerats i familjevård kan leva i en hemlik och trygg miljö där omvårdnaden stöds av nära familjerelationer.
- Professionell familjevård är en tjänst för vård utom hemmet inom barnskyddet. I professionella familjehem bor barn som placerats inom öppenvården, barn som placerats brådskande eller omhändertagits eller unga inom barnskyddets eftervård.
- Med anstaltsvård inom barnskyddet avses vård, fostran och trygghet utanför hemmet för barn och unga som omhändertagits eller som placerats som stödåtgärd inom öppenvården och för vilka familjevård inom barnskyddet inte är ett lämpligt alternativ. Inom anstaltsvården erbjuds barnet vård och omsorg dygnet runt i en trygg miljö där han eller hon kan leva ett gott vardagsliv och där hans eller hennes individuella behov och livssituation beaktas.
- Barnskyddets eftervård stöder barn och unga som omhändertagits eller som vårdats utom hemmet i över ett halvt år samt deras nätverk efter att vården utom hemmet avslutats. Välfärdsområdet är dock skyldigt att ordna eftervård alltid efter avslutandet av vård utom hemmet och långvariga placeringar inom öppenvården, oberoende av barnets ålder. Tjänsten är frivillig för klienterna.
Barnskyddets kontaktuppgifter
Om ditt eget barns eller ett annat barns uppväxt och utveckling äventyras ska du kontakta barnskyddet.
Se kontaktuppgifterna till barnskyddet i din kommun:
Välj din hemkommun i rullgardinsmenyn på sidan.
OBS! Om situationen är brådskande och barnet eller den unga är i fara, ring journumret i barnets område, social- och krisjouren tfn 029 151 2221 eller till nödcentralen tfn 112.