Palvelujen verkoston kehittäminen
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella päätettiin kevään 2024 aikana palvelujen verkoston kehittämisen strategisista linjauksista.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella säilytetään alueellisesti kattava palvelujen verkosto
Hyvinvointialueen tehtävä on varmistaa laadukkaat palvelut alueen asukkaille. Palvelutarpeen kasvu edellyttää lähipalveluita myös tulevaisuudessa. Kehittyvän palvelujen verkoston avulla on kyettävä ratkaisemaan sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tulevaisuuden haasteita.
Väestömuutokset muuttavat palvelutarvetta epätasaisesti hyvinvointialueella. Länsi-Uudestamaasta tulee monikielisempi ja -kulttuurisempi. Väestö ikääntyy nopeasti, ja samanaikaisesti syntyvyys laskee suurimmassa osassa aluetta. Monet sosiaali- ja terveydenhuollon kiinteistöt ovat heikossa kunnossa, ja henkilöstölle sekä kiinteistöissä asioiville on taattava turvalliset tilat. Tulevat investoinnit on pidettävä kohtuullisina tiukassa taloustilanteessa.
Palvelujen verkoston kehittämisen strategiset linjaukset
Aluevaltuusto hyväksyi (11.6.2024 § 36 (ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki) kokouksessaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelustrategian mukaiset palvelujen verkoston kehittämisen strategiset linjaukset.
Aluehallitus käynnisti kokouksessaan 25.03.2024 § 37 palvelustrategian mukaisten palvelujen verkoston kehittämisen linjausten toimeenpanon valmistelun. Palvelujen verkoston kehittämisen linjausten käsittely jatkui 25.3.-29.4.2024 esityksen laajalla kuulemis- ja kommenttikierroksella. Aluevaltuuston neuvottelutoimikunta kävi esitysluonnoksen ja kuulemis- ja kommenttikierroksen tulosten perusteella neuvottelut palvelujen verkoston kehittämisen strategisista linjauksista 29.4.-10.5.2024. Enemmistö valtuustoryhmistä saavutti neuvottelusovun 10.5.2024.
Alustava hahmotelma palvelujen verkoston kehittämisestä
Palvelujen verkoston kehittämisen alustava hahmotelma perustuu aluevaltuustolle esitettäviin palvelujen verkoston strategisiin kehittämisen linjauksiin. Hahmotelman tavoitteena on auttaa hahmottamaan palvelujen verkoston kehittämisen linjausten toimeenpanon mahdollisia tulevaisuuden vaikutuksia. Alustavan hahmotelman toimeenpano vaatii erillisiä päätöksiä.
Palvelujen verkoston kehittämisen suunnitelman taustalla on laaja osallisuustyö
Palvelujen verkoston kehittämisen strategisia linjauksia koskenut lausuntokierros hyvinvointialueen lautakunnille ja vaikuttamistoimielimille, Länsi-Uudenmaan alueen kunnille ja kaupungeille, Uudenmaan hyvinvointialueille, Helsingin kaupungille, Varsinais-Suomen ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueille, Uudenmaan liitolle sekä HUS-yhtymälle toteutettiin 25.3.-29.4.2024 välisenä aikana. Lausuntopyyntö välitettiin myös alueella toimiville sosiaali- ja terveydenhuollon alan järjestöille ja elinkeinoelämälle. Hyvinvointialue vastaanotti määräajassa oheismateriaalin mukaiset 29 lausuntoa, jotka julkaistiin oikeusministeriön lausuntopalvelu.fi -palvelussa.
Länsi-Uudenmaan alueen asukkaiden ja muiden sidosryhmien, kuten alueella toimivien yhdistysten ja järjestöjen sekä elinkeinoelämän edustajien oli em. ajanjaksona lisäksi mahdollisuus ottaa kantaa esityksen sisältöön oikeusministeriön otakantaa.fi -verkkopalvelussa. Palveluun jätettiin määräaikana 190 kommenttia ja kannanottoa.
Kaikissa Länsi-Uudenmaan kunnissa järjestettiin palvelujen verkoston kehittämisen linjauksia esittelevät asukastilaisuudet 3.-24.4.2024 välisenä aikana seuraavasti: Inkoo 3.4., Lohja 4.4., Hanko 8.4., Karkkila 10.4., Kauniainen 11.4., Vihti 15.4., Siuntio 17.4., Raasepori 22.4., Espoo 23.4. ja Kirkkonummi 24.4.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen käyttöön, digitaaliseen asiointiin ja liikkuviin palveluihin liittyviä asukkaiden toiveita ja mielipiteitä tutkittiin kyselyllä ja puhelinhaastatteluilla laajassa tutkimuksessa, jossa täysi-ikäisiä länsiuusimaalaisia edustava otos valikoitiin alueen väestö-, ikä- ja kielirakenteen mukaisesti. Kyselyssä ja puhelinhaastatteluissa huomioitiin erityisesti muun muassa ikääntyneet henkilöt ja monikielinen väestö. Henkilöstön mielipiteitä samoista aiheista tutkittiin laajalla henkilöstökyselyllä. Lisäksi huomioitiin aiemmat hyvinvointialueen tekemät selvitykset palvelujen käytöstä eri asiakasryhmille.
Lue lisää
Lue lisää: Hyvinvointialueen asukastilaisuudet jatkuvat 12.4.2024
Median yhteydenotot
Viestintäpäällikkö Eliisa Anttila, p. 040 636 9767
Hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn, sanna.svahn@luvn.fi