Utvecklingen av nätverket av tjänster

Vid Västra Nylands välfärdsområde planeras utvecklingen av nätverket av tjänster under våren 2024 i enlighet med servicestrategin.

Ett geografiskt heltäckande nätverk av tjänster bibehålls i Västra Nylands välfärdsområde

Välfärdsområdets uppgift är att säkerställa kvalitativa tjänster för invånarna i området. I och med det växande servicebehovet krävs att det finns närservice även i framtiden. Med hjälp av ett utvecklande tjänstenätverk bör man kunna lösa framtidens utmaningar inom social- och hälsovården samt räddningstjänsten.

Förändringar i befolkningen ändrar servicebehovet ojämnt i välfärdsområdet. Västra Nyland blir alltmer flerspråkigt och mångkulturellt. Befolkningen åldras snabbt och samtidigt minskar nativiteten i större delen av regionen. Många social- och hälsovårdsfastigheter är i dåligt skick och trygga lokaler ska garanteras för personalen och de som besöker fastigheterna. Framtida investeringar ska hållas rimliga i den strama ekonomiska situationen.  

Strategiska riktlinjer för utvecklingen av nätverket av tjänster i enlighet med servicestrategin

Välfärdsområdesfulmäktige godkände (11.6.2024 § 36 (extern länk)(extern länk)) vid sitt möte de strategiska riktlinjerna för utvecklingen av nätverket av tjänster enligt Västra Nylands välfärdsområdes servicestrategi.

Välfärdsområdesstyrelsen inledde på sitt sammanträde den 25 mars 2024, § 37, beredningen av genomförandet av riktlinjerna för utveckling av nätverket av tjänster enligt servicestrategin. Behandlingen av riktlinjerna för utveckling av nätverket av tjänster fortsatte 25.3–29.4.2024 med en omfattande remissbehandling och kommentarsrunda. Välfärdsområdesfullmäktiges förhandlingskommitté höll 29.4–10.5.2024 förhandlingar om de strategiska riktlinjerna för utveckling av nätverket utifrån förslagsutkastet och resultatet av remissbehandlingen och kommentarsrundan. Majoriteten av fullmäktigegrupperna enades om ett förhandlingsresultat den 10 maj 2024.

Läs mer  

Preliminärt utkast till närverket av tjänster enligt de strategiska riktlinjerna

Det preliminära utkastet för utveckling av nätverket av tjänster bygger på de strategiska riktlinjer för utveckling av nätverket av tjänster som föreslås för välfärdsområdesfullmäktige. Syftet med utkastet är att hjälpa till att uppfatta de möjliga framtida konsekvenserna av att verkställa riktlinjerna för utveckling av nätverket av tjänster. Verkställandet av det preliminära utkastet kräver separata beslut.

Planen för utveckling av nätverket av tjänster bygger på ett omfattande delaktighetsarbete

Förslaget till strategiska riktlinjer för utveckling av nätverket av tjänster skickades ut på remiss till kommuner och städer i Västra Nyland, välfärdsområdena i Nyland, Helsingfors stad, till välfärdsområdena i Egentliga Finland och Egentliga Tavastland, och till Nylands förbund och HUS-sammanslutningen 25.3–29.4.2024. Begäran om utlåtande vidarebefordrades också till social- och hälsovårdsorganisationerna och näringslivet som är verksamma i området. Välfärdsområdet mottog inom utsatt tid 29 utlåtanden enligt det bifogade materialet, vilka publicerades på Justitieministeriets tjänst lausuntopalvelu.fi.

Invånare i Västra Nylands välfärdsområde och övriga intressentgrupper, till exempel föreningar och organisationer som är verksamma i området, samt näringslivets representanter, hade dessutom möjlighet att framföra sina åsikter om förslagets innehåll på justitieministeriets webbtjänst otakantaa.fi. I tjänsten lämnades inom utsatt tid 190 kommentarer och ställningstaganden.

I alla kommuner i Västra Nyland ordnades också invånarmöten för att presentera riktlinjerna för nätverket av tjänster. Dessa möten ordnas från den 3 april till den 24 april 2024 enligt följande tidtabell: Ingå 3.4., Lojo 4.4., Hangö 8.4., Högfors 10.4., Grankulla 11.4., Vichtis 15.4., Sjundeå 17.4., Raseborg 22.4., Esbo 23.4. ja Kyrkslätt 24.4.

Invånarnas önskemål och åsikter om användningen av social- och hälsovårdstjänster, e-tjänster och mobila tjänster undersöktes i en omfattande studie med enkäter och telefonintervjuer, där deltagarna som representerade västnylänningarna bestod av ett urval av vuxna enligt områdets befolknings-, ålders- och språkstruktur. I undersökningen och telefonintervjuerna beaktades särskilt äldre personer och den flerspråkiga befolkningen. Personalens synpunkter på samma ämne samlades in genom en omfattande personalenkät. Dessutom beaktades välfärdsområdets tidigare undersökningar till olika klientgrupper om användningen av tjänster. 

Läs mera

Läs mer: Hundratals västnylänningar deltog i invånarkvällarna om nätverket av tjänster 26.4.2024

Läs mer: Utveclingen av nätverket och invånarmöten fortsätter 12.4.2024

Läs mer av våra nyheter 20.3.2024.

Läs mer av våra nyheter 26.3.2024. 

Media kontakt

Kommunikationschef Eliisa Anttila, tnf 040 636 9767

Välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn, sanna.svahn@luvn.fi

Frågor och svar om nätverket av tjänster