Omahoitotarvikejakelu
Omahoitotarvikejakelu jakaa hoitotarvikkeita asiakkaan pitkäaikaissairauden kotona tapahtuvan hoidon tueksi jakeluohjeen mukaisesti. Asiakkaaksemme tullaan terveydenhuollon ammattilaisen tekemällä lähetteellä. Lähetteen voi saada esimerkiksi terveysasemalta tai erikoissairaanhoidosta. Hoitotarvikkeiden toimitusaika on noin kaksi viikkoa, jätäthän tilauksesi hyvissä ajoin.
Ehdot palvelun saamiseksi
Maksuttomia omahoitotarvikkeita voi saada lääketieteellisesti todettuun pitkäaikaiseen sairauteen, joka on kestänyt vähintään kolme kuukautta. Lähetteen omahoitotarvikkeisiin tekee lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattihenkilö, joka on vastuussa asiakkaan hoidosta. Omahoitotarvikkeiden yksilöllisesti määritelty tarve kirjataan asiakkaan hoitosuunnitelmaan, ja asiakkaan hoidosta vastaava terveydenhuollon ammattilainen seuraa säännöllisesti asiakkaan tarvetta omahoitotarvikkeille. Omahoitotarvikejakelu tarkistaa saapuvat lähetteet ennen omahoitotarvikkeiden toimitusta. Maksuttomien omahoitotarvikkeiden jakelu perustuu terveydenhuoltolakiin, lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista sekä sosiaali- ja terveysministeriön antamaan viranomaisohjaukseen. Tarkemmat kriteerit löytyvät jakeluohjeesta.Ajankohtaista
- Jos omahoitotarvikkeesi on lopussa, tai jo loppu, ja tilanne uhkaa terveyttäsi (esim. katetrit ja insuliininpistotarvikkeet), ole yhteydessä omasta hoidostasi vastaavaan yksikköön. Huom! Inkontinenssituotteita ei lueta akuuttitarvikkeiksi.
Muista nämä tilausta tehdessä:
- Tarvikkeiden toimitusaika on noin kaksi viikkoa. Jätä tilauksesi hyvissä ajoin. - Mieti valmiiksi, mitä tuotteita ja kuinka paljon tarvitset. - Tilaa tarvikkeet kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. - Toimitamme hoitotarvikkeet Suomen Postin noutopisteisiin, pakettiautomaatteihin tai tietyissä tapauksissa myös suoraan kotiisi.
Asiointi verkossa
Tilaa omahoitotarvikkeet ensisijaisesti sähköisen tilauslomakkeen kautta. Lomake on tarkoitettu henkilöille, joilla on lähete omahoitotarvikkeisiin. Tilaaminen vaatii vahvan tunnistautumisen verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Aloita kirjautumalla Kansalaisen terveysportaaliin(ulkoinen linkki). Valitse valikosta "Esitiedot ja tilauslomakkeet". "Omahoitotarvikkeiden tilauslomake" löytyy lomakelistasta.
Jos sinulla on kysyttävää tai reklamoitavaa tilaukseesi liittyen, voit lähettää meille viestin Kansalaisen terveyspalvelun viestitoiminnon kautta. Aloita kirjautumalla Kansalaisen terveysportaaliin(ulkoinen linkki). "Viestit" löytyy valikosta. Klikkaa "Uusi viesti" ja valitse vastaanottajaksi "Hoitotarvikeyksikkö". HUOM! Viestitoiminnon kautta ei voi tehdä tilauksia.
Jos et pysty asioimaan sähköisesti lapsesi tai omaisesi puolesta, ole yhteydessä omahoitotarvikejakeluun esimerkiksi Kansalaisen terveyspalvelun viestitoiminnon kautta.
Asiointi puhelimessa
Jos haluat asioida puhelimessa, voit jättää meille takaisinsoittopyynnön arkisin klo 8–14 numeroon 09 47636 405. Pyrimme soittamaan sinulle takaisin viikon sisällä. Tavoittelemme sinua yhteensä kaksi kertaa. Otathan huomioon, että voimme soittaa takaisin vain suomalaisiin puhelinliittymiin ja suuntanumeroihin.