”Pääosassa sinä” – Länsi-Uudenmaan sote palvelee, jotta länsiuusimaalaiset voivat hyvin

23.4.2021 6.11Päivitetty: 3.3.2022 7.23

Länsi-Uudenmaan soten brändistrategia on valmistunut. Sen viitoittamaan suuntaan kehitämme tulevaisuuden sote-palveluja Länsi-Uudellemaalle. Kiitos kaikille, jotka vastasitte Unelmien sote-palvelut -kyselyyn tai annoitte kommentteja matkan varrella! Visuaalinen ilmeemme uudistuu seuraavassa vaiheessa.

Jokaisella organisaatiolla on maine eli brändi, joka syntyy palvelujen ja kohtaamisten kautta. Kun mainitaan ”julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut”, melkein kaikilla on asiasta jokin mielikuva. 

Brändistrategia syntyi yhdessä teidän kanssanne

Olemme rakentamassa Länsi-Uudellemaalle uudenlaisia sote-palveluja ja tulevaisuuden sote-keskusta kymmenen kunnan yhteistyönä. Alusta lähtien oli selvää, että rakennamme brändistrategiamme yhdessä asukkaiden ja henkilöstön kanssa.

Siksi kysyimme ensiksi teiltä, millaisia olisivat unelmienne sote-palvelut. Mitä toivotte ja odotatte sote-palveluilta? Samalla mietimme sitä, mitä näihin odotuksiin vastaaminen meiltä vaatii. Halusimme asettaa tavoitteet korkealle ja yllättää iloisesti.

Kyselyjen ja taustaselvitysten viitoittamien linjojen perusteella syntyi brändistrategian ensimmäinen versio, johon pyysimme kommentteja Unelmien sote-palvelut -asukasyhteisössämme. Kommentteja tulikin runsaasti! Ensimmäinen versio oli palautteen perusteella yleisesti ottaen hyvä, vaikkakin liian maailmojasyleilevä. Maailman paras ei tarvitse olla, mutta palvelujen pitää toimia!

Luimme kaikki palautteet tarkkaan ja muotoilimme asioita uusiksi. Yhteistyössä saimmekin hyvän kokonaisuuden aikaiseksi. 

Brändistrategiamme pähkinänkuoressa

Brändin missio kertoo, miksi olemme olemassa:

Jotta länsiuusimaalaiset voivat hyvin

Arvolupauksemme Länsi-Uudenmaan asukkaille:

Pääosassa sinä

Arvot ohjaavat päivittäistä toimintaamme:

  • Välittäen: Länsi-Uudenmaan sotea on helppo lähestyä missä, milloin ja millä asialla tahansa. Kuuntelemme asiakkaitamme ja välitämme heistä jokaisessa kohtaamisessa. Autamme eteenpäin.
  • Yhdenvertaisesti: Palvelumme kuuluvat kaikille. Otamme huomioon erilaiset taustat ja tilanteet. Palvelumme ja viestintämme ovat saavutettavia, ja toimimme monikanavaisesti, kolmella kielellä. Kohtelemme työntekijöitämme ja asiakkaitamme oikeudenmukaisesti ja tasa-arvoisesti. 
  • Luotettavasti: Erikoisalamme on huippuammattilaisuus. Olemme alamme parhaita tekijöitä ja palvelumme on korkealaatuista. Käytössämme on aina uusin tieto ja taito sekä tarkoituksenmukainen teknologia. Ihminen voi kokea olonsa turvalliseksi asioidessaan kanssamme. Olemme avoimia ja viestimme läpinäkyvästi. Meihin voi luottaa aina.

Tarina sitoo tavoitteemme yhteen ja auttaa tekemään niistä todellisuutta:

Loistouutisia, länsiuusimaalainen! Jokainen länsiuusimaalainen on nyt elämänmittaisessa pääosassa, ihan omannäköisessään roolissa. Länsi-Uudenmaan sotessa meidän tehtävämme on tarjota tukea ja apua siten, että sinun ja läheistesi hyvinvointi pysyy ansaitsemassaan valokeilassa. Nyt ja aina! 

Hangosta Espooseen, vauvasta vaariin, mereltä järvelle, maalta kaupunkiin, sinun kielelläsi. Me rakennamme 10 kunnan yhteistyönä palvelujamme, jotta länsiuusimaalaiset voivat hyvin.

Hyvinvointia rakennetaan kohtaamalla ihminen yksilönä. Me olemme täällä kuulemassa ja näkemässä sinut ja läheisesi. Tarjoamme juuri sellaista tukea, jota kussakin elämänvaiheessasi kaipaat. Kasvotusten, verkossa tai kotona, niin kuin tarvitset. 

Meiltä saat yksilölliset ja ajanmukaiset lapsiperheiden, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden palvelut entistä sujuvammin ja laajemmin koko Länsi-Uudellamaalla. Ilon kautta, lämmöllä ja yhdenvertaisesti sitä, mitä sinä tai läheisesi hyvinvoivaan arkeen tarvitsettekaan. 

Kiitos siitä, että asut aurinkoisella Länsi-Uudellamaalla. Lupaamme yllättää – ja ylittää odotuksesi.

”Pääosassa sinä” haastaa meidät ajattelemaan palveluja uudella tavalla

Brändistrategia tarjoaa meille positiivisen haasteen: Länsi-Uudenmaan tulevissa palveluissa haluamme aidosti tuoda teidät asukkaat pääosaan ja rakentaa palvelut sen mukaisesti.

Saimme jonkin verran palautetta siitä, että meidän ei pitäisi keskittyä pinnallisiin brändiasioihin vaan laittaa palvelut kuntoon. Itse asiassa juuri tästä olikin kysymys: etsimme sitä ydintä, joka auttaa meitä tekemään sote-palveluista juuri teille asukkaille sopivat, saavutettavat ja sujuvat. Kun kymmenen kunnan palvelut yhdistyvät, tarvitsemme yhteisen johtolangan, jotta osaamme keskittää voimamme oikein, teidän parhaaksenne.