Sosiaalipalvelujen asiakassuunnitelmat yhdenmukaisiksi – kokeilu alkaa syksyllä

21.4.2021 6.17Päivitetty: 3.3.2022 7.20

Moni meistä tarvitsee sosiaalipalveluja jossakin elämänvaiheessa. Taloudellinen tilanne tai yleinen elämäntilanne saattavat muuttua yllättäen, tai kotona pärjäämisen tueksi tarvitaan apua. Joskus avun tarve on hetkellistä, toisinaan se voi kestää pidempään.

Uusi asiakassuunnitelma kertoo tavoitteesi ja palvelusi selkeästi

Kun tarvitset pidempiaikaista tukea, sosiaalipalvelujen ammattilaiset laativat kanssasi asiakassuunnitelman. Asiakassuunnitelma kertoo, mitä sosiaalipalveluja käytät, minkälaisia tavoitteita sinulla on elämäsi suhteen ja millaista tukea tarvitset näiden tavoitteidesi saavuttamiseksi.

Aiemmin on saattanut käydä niin, että eri palveluissamme on tehty erillisiä tai päällekkäisiä asiakassuunnitelmia samalle henkilölle. Tähän on tulossa muutos. Tulevaisuudessa sovitamme suunnitelmat yhteen: jos olet esimerkiksi työllisyyspalvelujen ja sosiaalipalvelujen asiakas, teemme kanssasi yhteisen suunnitelman siten, että kaikki tarvitsemasi palvelut loksahtavat kohdilleen.

Ei enää samojen asioiden selostamista aina uudelleen

Uusien käytäntöjen myötä asiakassuunnitelmasta tulee parempi ja selkeämpi. Erityisenä etuna on se, että kanssasi työskentelevät ammattilaiset saavat hyvän kokonaiskuvan tilanteestasi ja tarpeistasi, joten sinun ei tarvitse selostaa samoja asioita aina uudelleen eri ammattilaisille.

"Toiveenamme on, että uusi asiakassuunnitelma on arvokas työkalu arjessa sekä asiakkaalle että ammattilaiselle", kertoo projektipäällikkö Eveliina Cammarano Espoosta.

Kokeilut alkavat Espoossa, Lohjalla ja Karviaisessa syksyllä

Uusia toimintamalleja kokeillaan ensiksi Espoossa, Lohjalla ja Karviaisessa. Espoossa kokeiluun osallistuu aikuisten pakolais- ja maahanmuuttajapalvelut. Lohjalla ja Karviaisessa mukaan pääsevät aikuisten sosiaalipalvelujen uudet ja pidempiaikaiset asiakkaat.

Kokeilut kestävät kevääseen 2022. Sen jälkeen hyväksi havaitut toimintamallit otetaan käyttöön kaikissa sosiaalipalveluissa koko Länsi-Uudellamaalla. 

"Lopulta kyse on yksinkertaisesta asiasta: mitä selkeämpi asiakassuunnitelma, sitä parempaa tukea pystymme tarjoamaan ja sitä enemmän positiivisia vaikutuksia saamme yhdessä aikaan", summaa Satu Meriläinen-Porras, Lohjan ja Karviaisten kokeilusta vastaava projektipäällikkö.