”Toimii!” – Paula koekäytti digiklinikan palvelua ja yllättyi positiivisesti

16.6.2021 5.21Päivitetty:4.3.2022 10.33

Syksyllä saamme digiklinikan chat-palvelun käyttöön Espoossa, Lohjalla ja Karviaisissa. Ensimmäisessä asukastestissä kokeiltiin palvelun käyttöönottoa, asetusten säätämistä sekä asioinnin aloitusta ja lopetusta. Keräämme asukkaiden kommentteja myös elokuussa – sinäkin voit tulla mukaan!

Chat on uusi ja ketterä tapa asioida – sen kautta saa näppärästi yhteyden hoitajaan tai lääkäriin. Jos chat-palvelu ei jostain syystä innosta, ei hätää: perinteiset puhelinpalvelut ja muut yhteydenottokanavat säilyvät chatin rinnalla. 

Monimutkaisella tai vaikeasti ymmärrettävällä digipalvelulla ei kukaan tee mitään. Haluamme tarjota helppokäyttöisiä ja selkeitä palveluja, ja siksi testaamme niitä arjen asiantuntijoilla eli loppukäyttäjillä. Chat-palvelun ensimmäisessä testausvaiheessa testikohteita olivat palvelun käyttöönotto, asetukset sekä asioinnin aloitus ja lopetus. 

Selkeys on digipalvelun tärkein ominaisuus 

Yksi koekäyttäjistämme on Paula Tuominen, eläkkeellä oleva entinen kouluttaja. Työkseen Paula opetti tietokoneohjelmien käyttöä, joten testaajallamme oli omien henkilökohtaisten mieltymysten lisäksi myös ammatillista silmää aiheeseen. Kriittinen testaaja – hyvä!  

Paula jakaa ajatuksemme hyvästä käytettävyydestä, jolla käytännössä tarkoitetaan epäselvän ja monimutkaisen käyttöliittymän vastakohtaa. Kokeneena ja aktiivisena verkkopalveluiden käyttäjänä hän kertoo kiinnittävänsä huomiota ennen kaikkea palvelun selkeyteen.  

”Käyttäjiä on monenlaisia. Jos menee liian vaikeaksi, niin kone on helppo napsauttaa pois päältä ja lakata käyttämästä palvelua”, Paula toteaa.  

Paula kuvailee hyvää verkkosivustoa tottuneesti. Tekstin tulee olla lyhyttä, fontin kyllin suurta, värityksen mieluummin perusväristä kuin räikeää, kontrastin kohdillaan. Tumma teksti vaalealla pohjalla, ei toisinpäin. Paula arvostaa verkkoympäristössä kuvien harkittua käyttöä sekä yksinkertaisia graafisia elementtejä. 

”Supista, typistä, pelkistä. Tämä on mielestäni parhaita kuulemiani neuvoja graafiseen maailmaan. Ja sitähän se verkkoympäristö juuri on”, Paula summaa. 

”Tämähän toimii!” 

Paula testasi Digiklinikkaa Teams-haastattelun yhteydessä. Testitilanteessa Paulalle annettiin tehtäviä, joiden avulla seurattiin, kuinka helppoa tai vaikeaa hänen oli ottaa palvelu käyttöön ja säätää asetuksia sekä miten hän suoriutui asioinnin aloittamisesta ja lopettamisesta. Varsinaista chat-ominaisuutta ei vielä tässä vaiheessa testattu. 

Testaajien palautteiden perusteella palvelussa viilataan muun muassa ohjetekstejä. Tosin Paulalla oli henkilökohtaisesti hyvin vähän kritisoitavaa. Palvelu tuntui jo nyt käytettävältä, selkeältä ja johdonmukaiselta. Ylimääräisiä klikkailuja ei tarvittu, tekstit olivat lyhyitä ja ytimekkäitä ja tutkitut asiat löytyivät helposti. Palvelun ulkoasu sai myös ammattilaiselta kiitosta. Ja vaikka aina on parantamisen varaa, Paula totesikin, ettei mikään ’tökkinyt’ – hyvällä tiellä ollaan siis. 

”Aina kannattaa osallistua” – tule sinäkin mukaan 

Entä kannattaako tällaisiin testiryhmiin osallistua, jos mahdollisuus tulee eteen? Paulan mielestä ehdottomasti.  

”Sähköiset palvelut ovat tätä päivää. Se on vanhemmallekin ihmiselle hyvää aivojumppaa selvittää, että miten tämä pentele toimii. Tämä on kehitystä, joukon jatkoksi vaan! Aina kannattaa osallistua, saattaa yllättyä iloisesti”, Paula nauraa. 

Seuraavassa vaiheessa testaamme palvelun varsinaista pihviä eli chat-osiota. Kuulisimme mielellämme myös sinun näkemyksiäsi. Elokuussa 2021 avautuu kysely Unelmien sote-palvelut yhteisössä. Liity jäseneksi ja tule mukaan vaikuttamaan! 

Digiklinikkaa rakennetaan Länsi-Uudenmaan sote -hankkeessa.