Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelustrategiasta neuvottelutulos
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston neuvottelutoimikunta on päässyt neuvotteluissaan yksimielisyyteen palvelustrategiasta. Palvelustrategiassa päätetään palvelujen ja toiminnan kehittämisen linjauksista ja toiminnan muutoksen tavoitteista. Tavoitteena on järjestää ja uudistaa palveluja asukkaille kestävällä tavalla.
- On hienoa, että palvelustrategianeuvotteluissa saavutettiin laaja poliittinen yhteisymmärrys periaatteista ja linjauksista, jotka ohjaavat palvelujen järjestämistä ja uudistamista hyvinvointialueellamme. Kaikki poliittiset ryhmät ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen, sanoo neuvotteluja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston neuvottelutoimikunnan puheenjohtajana johtanut Mervi Katainen (kok.).
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ensimmäinen palvelustrategia on tehty yhteistyössä henkilöstön, alueen asukkaiden ja tärkeiden sidosryhmien kanssa.
- Hyvinvointialueet ovat taloudellisesti haastavassa tilanteessa. Palvelustrategiassa on etsitty ratkaisuja siihen, miten turvataan asukkaille laadukkaat sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut, uudistetaan palveluja ja toimintatapoja ja pystytään lisäämään toiminnan kustannustehokkuutta ja -vaikuttavuutta, kertoo Katainen.
Palvelustrategia konkretisoi lokakuussa 2022 hyväksyttyä hyvinvointialuestrategiaa ja se on pitkän aikavälin suunnitelma siitä, miten vahvistetaan palvelujen perustasoa, lisätään asiakkaiden valinnanvapautta ja parannetaan palveluiden jatkuvuutta.
- Iso kysymys on se, miten saadaan muutettua palvelujen painopistettä raskaista ja korjaavista palveluista ennaltaehkäisyyn, varhaiseen tukeen ja perustason palveluihin, sanoo Katainen.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston neuvottelukunnassa ovat edustettuina aluevaltuuston kymmenen poliittisen ryhmän puheenjohtajat. Neuvottelutuloksen hyväksyivät kaikki ryhmät. Seuraavaksi palvelustrategia etenee aluehallituksen ja aluevaltuuston kokouksiin päätöksentekoon.
- Aluevaltuusto