Hyvinvointialueella alkaa uusi kokeilu - tekoälystäkö apua asiakas- ja potilaskäyntien kirjaamiseen?

11.3.2024 13.02Päivitetty:14.3.2024 11.58

Selvitämme kevään aikana, miten tekoäly voisi auttaa asiakas- ja potilastyön kirjaamisessa. Tavoitteena on vähentää merkittävästi kirjaamiseen kuluvaa työaikaa.

Tavoitteena on kehittää yhteistyössä kumppaniksi valitun otaniemeläisen startup-yritys Gosta Labsin kanssa selainpohjainen tekoälyä hyödyntävä työkalu, joka kykenee vastaanoton tai asiakastapaamisen nauhoitteen perusteella luomaan luonnoksen asiakas- ja potilastyön kirjauksesta. Tämän jälkeen ammattilainen tarkistaa tekoälytyökalun tekemän kirjausluonnoksen ja tarvittaessa korjaa sitä, ja lopulta kopioi kirjauksen asiakas- tai potilastietojärjestelmään.

Yhteiskehittäminen käynnistyy maaliskuussa. Kevään aikana tehdään kattavat riskienarvioinnit. Niiden hyväksymisen jälkeen käynnistetään varsinaiset kokeilut yksiköissä.

Kokeilut on tarkoitus toteuttaa Nummelan terveysasemalla ja Espoon alueen lastensuojelussa. Mikäli työkalu toimii odotetusti, voidaan käyttöönottoja laajentaa syksyllä 2024.

”Generatiivinen tekoäly tulee mullistamaan meidän kaikkien työmme. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on kehityksen aallonharjalla tekoälyn hyödyntämisessä, ja tämä projekti on siitä erinomainen esimerkki”, sanoo tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojohtaja Johan Sanmark.

Hyvinvointialueellamme on jo tutustuttu tekoälyavusteisen kirjaamisen tuloksiin. Alustavia tuloksia pidetään lupaavina.

”Sote-ammattilaisia on pitkään hiertänyt kirjaamiseen ja ylipäänsä tietokoneen parissa käytetty työaika. Olen erittäin tyytyväinen, että pääsemme valjastamaan uusimmat teknologiat nimenomaan asiakas- ja potilastyötä tekevien ammattilaisten työn helpottamiseen”, toteaa kokeiluun osallistuvan Nummelan terveysaseman toiminnasta vastaava johtava ylilääkäri Valtteri Kiuru.

Nyt kehitteillä olevan ratkaisun lisäksi hyvinvointialueellamme on otettu käyttöön generatiiviseen tekoälyyn perustuvia työkaluja myös hallinnon työtä helpottamaan. Kevään aikana työkaluja päästään hyödyntämään muun muassa käännöstyössä, kyselyjen avovastausten analysoinnissa ja laajemmin hallinnollisen työn tukena.