Vuoden 2025 asiakas- ja potilasturvallisuusteko on valittu – voittajaksi Kirkkonummen terveysaseman laaja-alainen potilasturvallisuuden kehittäminen
Kirkkonummen terveysasema on osoittanut erinomaista sitoutumista asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämiseen systemaattisella, vaikuttavalla ja monitasoisella työllä.
Terveysaseman toiminta on esimerkki siitä, miten turvallisuuskulttuuria voidaan vahvistaa arjen käytännöillä, rakenteellisilla ratkaisuilla ja aktiivisella yhteistyöllä. Yksikkö on kehittänyt toimintamallejaan, ottanut käyttöön konkreettisia turvallisuutta parantavia toimenpiteitä, kuten potilasrannekkeen akuuttivastaanotolla ja useita ohjeita, joiden avulla voidaan toimia koko työyhteisönä asiakkaiden turvallisuutta edistäen.
Kahdella asiakas- ja potilasturvallisuusteolle kunniamaininta
Toimintakeskuksen ryhmien uudelleenprofilointi – asiakkaiden tuen tarpeisiin ja mielenkiinnon kohteisiin vastaaminen
Vammaispalvelujen Lohjan toimintakeskuksen ryhmärakenteen uudistaminen on erinomainen esimerkki asiakasturvallisuutta edistävästä kehittämistyöstä, jossa yhdistyvät asiakaslähtöisyys, riskienhallinta, palvelujen laadun parantaminen sekä henkilöstön työhyvinvointi.
Uudelleenprofiloinnin yhteydessä ryhmät on muotoiltu vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden yksilöllisiä tuen tarpeita ja mielenkiinnon kohteita. Tämä lähestymistapa tukee asiakkaan kokemusta turvallisesta ja merkityksellisestä palvelusta, vahvistaa osallisuutta ja ehkäisee syrjäytymistä. Ryhmien yhdistämisessä on hyödynnetty omavalvonnan periaatteita ja asiantuntijoiden yhteistyö. Kyseessä on vaikuttava ja monitasoinen asiakasturvallisuusteko.
Turvallisen lihaksensisäisen injektion työpaja ja jalkauttaminen
Turvallisen lihaksensisäisen injektion työpaja ja sen jalkauttaminen käytännön toimintaan on potilasturvallisuusteko, joka edistää lääkehoidon turvallisuutta, hoidon oikea-aikaisuutta ja henkilöstön osaamista.
Työpaja tarjoaa henkilöstölle mahdollisuuden päivittää osaamistaan turvallisen injektion antamisesta. Jalkauttamisen myötä opitut käytännöt siirtyvät arjen toimintaan, tukien omavalvontaa ja lääkehoitosuunnitelman toteutumista. Toiminta osoittaa kykyä tunnistaa riskejä ja kehittää toimintaa potilasturvallisuuden näkökulmasta. Teko tukee hyvinvointialueen strategisia tavoitteita ja edustaa konkreettista ja vaikuttavaa kehittämistyötä.
Vuoden asiakas- ja potilasturvallisuusteko -kilpailu
Kilpailu tuo esiin Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakas- ja potilasturvallisuustyötä. Tavoitteena on palvelujen ja toimintatapojen turvallisuuden ja laadun parantaminen. Kilpailu avataan joka vuosi huhtikuussa ja tulokset julkistetaan WHO:n Asiakas- ja potilasturvallisuuspäivänä 17.9. tai sen läheisyydessä.
Kilpailun voittajan valitsi raati, johon kuuluivat laatu- ja asiakasturvallisuuspäällikkö Katja Janhunen, palvelualuejohtaja Mari Ahlström, laatuverkoston puheenjohtaja, hallintoylilääkäri Veli-Pekka Puurunen ja hallintojohtaja Jarno Moisala.