Bytet av klient- och patientdatasystem orsakar förändringar i tjänsterna i Grankulla i Västra Nylands välfärdsområde

Uppdaterat 14 maj 2025

Alla LUVN:s social- och hälsovårdstjänster i Grankulla övergår till att använda välfärdsområdets gemensamma klient- och patientdatasystem Lifecare. I Grankulla har man tidigare använt klient- och patientdatasystemet Apotti. Bytet sker under veckoslutet 24–25.5.2025.

Under överföringen används en visningsdatabas i patientdatasystemet och anteckningar görs manuellt. Anteckningarna överförs till det nya systemet från och med måndagen den 26 maj.

Uträtta ärenden digitalt i Lunna

På grund av systembytet har användningen av Apottis kundportal Maisa upphört i LUVN:s tjänster i Grankulla 16.4.2025. Användningen av Maisa fortsätter som vanligt inom HUS tjänster. I LUVN:s tjänster kan man fortsättningen uträtta ärenden digitalt i Lunna. Lunna fungerar via smarttelefonapplikationen eller i webbläsare på adressen lunna.fi. Läs mer på www.luvn.fi/lunna

Lunna kan användas fullt ut i Grankulla när bytet av klient- och patientdatasystem har gjorts. Under mellanskedet på några veckor används tillfälliga processer och klienthandledning i en del av tjänsterna. Till exempel inom munhälsovården eller rådgivningens tidsbokning hänvisar vi till att uträtta ärenden per telefon. 

Grankulla hälsostation betjänar redan nu med full effekt även i Lunna.

 

Vilka tjänster gäller ändringen?

Ändringen gäller alla tjänster i Grankulla. De är till exempel

  • Hälsostationens tjänster
  • Tandvårdens tjänster
  • Rådgivningen
  • Skol- och studerandehälsovården
  • Fysioterapi och andra rehabiliteringstjänster
  • Tjänsterna inom socialvården

Användningen av Maisa fortsätter som vanligt inom HUS tjänster. 

Visning av klientens uppgifter i Maisa

Grankulla övergår till att använda välfärdsområdets gemensamma konkurrensutsatta klient- och patientdatasystem före sommaren. Efter övergången kan du fortfarande se dina gamla ärenden i Maisa, men de nya uppgifterna uppdateras inte och du kan inte redigera dina uppgifter. 

Du kan kontrollera, flytta eller avboka tider I medborgarnas hälsovårdstjänst (extern länk)från och med måndagen den 26 maj.

Dina hälsouppgifter och vårdpersonalens anteckningar finns även i fortsättningen i MittKanta.

Viktiga datum

  • fr.o.m. ons. 9 april används LUVNs digitala ärendehantering Lunna. Läs mer på www.luvn.fi/lunna
  • ons. 16 april Användningen av Maisa upphör i LUVNs tjänster i Grankulla. Obs! Ändringen gäller inte uträttande av ärenden inom HUS tjänster.
  • fre. 16 maj – sön. 25 maj Begäran om förnyelse av recept kan inte skickas till Grankulla via MittKanta-sidorna. Om du har en brådskande begäran om förnyelse av recept under denna tidsperiod ska du kontakta Grankulla hälsovårdscentral.
  • fr.o.m. fre. 23 maj uppdateras inte uppgifter om tidsbokning i Maisa. Du kan kontrollera din mottagningstid på adressen luvn.terveytesi.fi från och med den 26 maj.
  • fr.o.m. mån. 26 maj kan begäran om förnyelse av recept igen skickas till Grankulla via MittKanta. 

Ändring i faktureringen av tjänsterna i Grankulla sommaren 2025

På grund av övergången sker en tillfällig förändring i faktureringsrytmen för de tjänster som faktureras månatligen sommaren 2025.

  • Fakturan för maj 2025 kommer vara mindre än vanligt, eftersom fakturan gäller tiden 1.5.2025–25.5.2025.
  • Räkningen för juni 2025 kan vara större än vanligt, eftersom tidsperioden 26.5–31.5.2025 faktureras i samband med serviceavgifterna för juni 2025. Dvs. i juni 2025 fakturan kommer då för tiden 26.5–30.6.2025.