Bytet av klient- och patientdatasystem orsakar förändringar i tjänsterna i Grankulla i Västra Nylands välfärdsområde
Uppdaterat 14 maj 2025
Alla LUVN:s social- och hälsovårdstjänster i Grankulla övergår till att använda välfärdsområdets gemensamma klient- och patientdatasystem Lifecare. I Grankulla har man tidigare använt klient- och patientdatasystemet Apotti. Bytet sker under veckoslutet 24–25.5.2025.
Under överföringen används en visningsdatabas i patientdatasystemet och anteckningar görs manuellt. Anteckningarna överförs till det nya systemet från och med måndagen den 26 maj.
Uträtta ärenden digitalt i Lunna
På grund av systembytet har användningen av Apottis kundportal Maisa upphört i LUVN:s tjänster i Grankulla 16.4.2025. Användningen av Maisa fortsätter som vanligt inom HUS tjänster. I LUVN:s tjänster kan man fortsättningen uträtta ärenden digitalt i Lunna. Lunna fungerar via smarttelefonapplikationen eller i webbläsare på adressen lunna.fi. Läs mer på www.luvn.fi/lunna
Lunna kan användas fullt ut i Grankulla när bytet av klient- och patientdatasystem har gjorts. Under mellanskedet på några veckor används tillfälliga processer och klienthandledning i en del av tjänsterna. Till exempel inom munhälsovården eller rådgivningens tidsbokning hänvisar vi till att uträtta ärenden per telefon.
Grankulla hälsostation betjänar redan nu med full effekt även i Lunna.
Vilka tjänster gäller ändringen?
Ändringen gäller alla tjänster i Grankulla. De är till exempel
- Hälsostationens tjänster
- Tandvårdens tjänster
- Rådgivningen
- Skol- och studerandehälsovården
- Fysioterapi och andra rehabiliteringstjänster
- Tjänsterna inom socialvården
Användningen av Maisa fortsätter som vanligt inom HUS tjänster.
Visning av klientens uppgifter i Maisa
Grankulla övergår till att använda välfärdsområdets gemensamma konkurrensutsatta klient- och patientdatasystem före sommaren. Efter övergången kan du fortfarande se dina gamla ärenden i Maisa, men de nya uppgifterna uppdateras inte och du kan inte redigera dina uppgifter.
Du kan kontrollera, flytta eller avboka tider I medborgarnas hälsovårdstjänst (extern länk)från och med måndagen den 26 maj.
Dina hälsouppgifter och vårdpersonalens anteckningar finns även i fortsättningen i MittKanta.
Viktiga datum
- fr.o.m. ons. 9 april används LUVNs digitala ärendehantering Lunna. Läs mer på www.luvn.fi/lunna
- ons. 16 april Användningen av Maisa upphör i LUVNs tjänster i Grankulla. Obs! Ändringen gäller inte uträttande av ärenden inom HUS tjänster.
- fre. 16 maj – sön. 25 maj Begäran om förnyelse av recept kan inte skickas till Grankulla via MittKanta-sidorna. Om du har en brådskande begäran om förnyelse av recept under denna tidsperiod ska du kontakta Grankulla hälsovårdscentral.
- fr.o.m. fre. 23 maj uppdateras inte uppgifter om tidsbokning i Maisa. Du kan kontrollera din mottagningstid på adressen luvn.terveytesi.fi från och med den 26 maj.
- fr.o.m. mån. 26 maj kan begäran om förnyelse av recept igen skickas till Grankulla via MittKanta.
Ändring i faktureringen av tjänsterna i Grankulla sommaren 2025
På grund av övergången sker en tillfällig förändring i faktureringsrytmen för de tjänster som faktureras månatligen sommaren 2025.
- Fakturan för maj 2025 kommer vara mindre än vanligt, eftersom fakturan gäller tiden 1.5.2025–25.5.2025.
- Räkningen för juni 2025 kan vara större än vanligt, eftersom tidsperioden 26.5–31.5.2025 faktureras i samband med serviceavgifterna för juni 2025. Dvs. i juni 2025 fakturan kommer då för tiden 26.5–30.6.2025.