Målet i Västra Nylands välfärdsområdes servicestrategi är att stärka basnivån för service
Det är meningen att Västra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beslutar om servicestrategin i oktober.
Servicestrategin är en långfristig plan om hur välfärdsområdet stärker servicen på basnivå och balanserar ekonomin. Det viktigaste målet i servicestrategin är att trygga högklassiga tjänster för västnylänningarna nu och i framtiden.
Beredningen av servicestrategin har under hela 2023 utförts i intensivt samarbete med personalen, invånarna, de förtroendevalda och andra viktiga intressentgrupper. I beredningen har man till stöd för beslutsfattandet producerat en omfattande mängd information om nuläget i tjänsterna och eventuella vägar framåt.
Välfärdsområdenas ekonomiska situation är utmanande. Därför har balanseringen av ekonomin fått en framträdande roll i servicestrategin.
Utöver utgångslägets finansieringsunderskott ökar kostnaderna snabbt på grund av ökningen i inflationen och räntenivån samt vårdbranschens lönehöjningar, som överskrider den allmänna nivån. Därför är det viktigt att stävja kostnadsökningen på ett långsiktigt och hållbart sätt.
”Allt detta betyder att vi bör se på saker på ett annat sätt än tidigare”, kommenterar välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn.
Enligt Svahn ska till exempel de elektroniska tjänsternas roll i serviceutbudet omdefinieras. Det här förutsätter lösningar av välfärdsområdet, men även ändringar i lagstiftningen.
Det är meningen att besluten om servicestrategin fattas i oktober. För tillfället behandlar grupperna i välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige ett utkast till servicestrategi, som även påverkansorganen och kommunerna i området går igenom.
Vad beslutar man om i servicestrategin?
- I servicestrategin beslutar man om riktlinjerna för utvecklingen av servicen och verksamheten och om målen för förändringen av verksamheten.
- Dessutom beslutar man om hurdana resurser servicen på basnivå och stärkandet av verksamheten kräver.
- Som en del av servicestrategin beslutar man om principerna för välfärdsområdets upphandlingar, principerna för de digitala tjänsterna och principerna för utvecklingen av nätverket av tjänster.
- I servicestrategin beslutar man inte om utvecklingsplaner för enskilda tjänster eller nedläggningen av enskilda verksamhetsställen i servicenätet.
- Beslutsfattande