Hemvård på distans ger friheten att bo i sitt eget hem

6.3.2024 9.50Uppdaterad:6.3.2024 10.55
Aaro Harjanne, 98 år, är nöjd med hemvården på distans och möjligheten att hålla kontakt med sina anhöriga.

Aaro Harjanne, 98 har använt hemvård på distans redan i ett par år och rekommenderar det varmt även för yngre. Även Aaros anhöriga tackar för en fungerande kontakt med de närstående.

- Hur var det riktigt före hemvården på distans, funderar Aaro Harjannes son Risto Harjanne. Då fick man kontakt med pappan som bodde 100 km bort via telefon, men hörbarheten var dålig och det var svårt att höra.

Även om Aaro har tillgång till ett mångsidigt utbud av tjänster, fanns det ändå många ensamma stunder av väntan under veckan.

- Pappas tillstånd var ovisst och man var ständigt orolig, minns Risto.

Nu har allt varit annorlunda i ett par år. Aaro har fått njuta av hemvård på distans och tack vare den smidig kontakt med de anhöriga. Med hemvård på distans avses en tjänst där hemvårdens hembesök sker via videoförbindelse.

- Det är fint att även anhöriga kan ringa videosamtal till distansenheten. Via enheten hörs ljudet mycket bra och jag kan se hur pappa mår. Via rutan kan vi förutom att prata även visa varandra foton och gå igenom många vardagliga saker, från räkningar till brevpost. Man kan få kontakt fast från andra sidan jordklotet, tackar Risto.

Färdigheter i sociala medier eller teknisk specialkompetens behövs inte. Apparaten för hemvården på distans, som den äldre får låna, är lätt att använda. Man kan ringa och svara med en knapptryckning och man kan också programmera ett automatiskt svar på enheten.

Bekanta vårdare som familjemedlemmar

Hemvården på distans kontaktar Aaro fyra dagar i veckan när aktörer som tillhandahåller andra tjänster inte är närvarande.

- I Lojo finns tre distansskötare som jag redan blivit bekant med. Det är så trevligt att se ett bekant ansikte. Skötarna är som familjemedlemmar. Med dem är det roligt att prata och gå igenom läget. Jag är mycket nöjd, säger Aaro med ett leende på läpparna.

Distansskötare Jaana Nurmi berättar att det utöver att gå igenom läget också är viktigt att observera hur den äldre mår. 

- Utöver att prata frågar vi till exempel om tagandet av läkemedel och ätandet. Hemvården på distans stöder den äldres möjligheter att på egen hand lyckas och klara sig i vardagen, berättar Jaana.

Det viktigaste för Aaro är att få bo självständigt i sitt eget hem.

- Jag tycker om det att jag får leva fritt i mitt eget hem tack vare hemvården på distans, men att jag samtidigt är i service. Tack vare hemvården på distans känner jag mig trygg. Om jag inte svarar i telefonen vid överenskomna tidpunkter eller om jag har någon annan nöd, vet jag att skötaren kommer på plats och larmar hjälp snabbt.

Glädje och trygghet i vardagen

Ekenäsbon Anneli Rautiainens, 88 år, ögon tindrar när hon berättar om hemvården på distans.

- Jag har haft nytta av hemvården på distans redan i ett års tid. Även om jag har många vänner och en egen familj med tre barn och sju barnbarn, finns ett behov av att få telefonsamtal från hemvården på distans. Jag är karelare, jag njuter av människors sällskap och talar som Runeberg, skrattar Anneli.

Hemvården på distans ringer Anneli en gång per dag. En gång i veckan får Anneli besök av en hemvårdsskötare. På måndagar finns det dessutom en distansgrupp som leds av ledarna för dagverksamheten, där man diskuterar med andra äldre personer och bland annat ordnar frågesporter.

I Raseborg arbetar för närvarande två distansskötare som har blivit bekanta och nära personer till Anneli.

– Det handlar inte bara om ett trevligt utbyte av nyheter. Skötaren kollar mitt tillstånd och kontrollerar dessutom till exempel om jag har kommit ihåg att ta mina mediciner. Via videosamtalet märker en bekant skötare snabbt om något är på tok.

Anneli lever ett aktivt liv och deltar i seniorklubben varje vecka, samt vistas utomhus och eller åker och handlar tillsammans med en anhörig eller vårdare.

- Om jag vet att jag ska ut och uträtta ärenden, meddelar jag det till hemvården på distans. På så sätt behöver vårdarna inte oroa sig om jag inte svarar på det inkommande samtalet, säger Anneli.

Miia Törmänen som arbetar med hemvård och distansvård i Raseborg preciserar vårdarens roll.

- Distansbesök minskar ofta antalet kontakter till den specialiserade sjukvården, eftersom klienterna upplever att deras vardag är tryggare. Om det förekommer något avvikande i den äldres tillstånd ber vi en fältskötare att besöka klienten. Vid behov ringer vi upp ambulansen. Också då en äldre person inte svarar på samtalet besöker vi snabbt personen och meddelar även de anhöriga om saken.

Hemvård på distans via Senior-info

Hemvården på distans söks via Seniorinfo. Ibland inleds klientrelationen via utskrivningsteamet efter en sjukhusvistelse.

- Tjänsten hemvård på distans hör alltid ihop med en klientrelation inom hemvården och man kan komma överens om fysiska hembesök för klienten inom hemvården på distans, enligt klientens behov. Varje klient är en individ och hemvårdstjänsterna anpassas efter honom eller henne. Hemvården på distans lämpar sig också till exempel för äldre personer med minnessjukdom, berättar Miia Törmänen.

Enligt Anneli borde flera äldre och deras anhöriga förstå de möjligheter som hemvården på distans erbjuder.

- Jag gissar att alla inte känner till den här fantastiska tjänsten. Det lönar sig absolut att pröva hemvård på distans. Mina närstående kan sköta sitt hektiska arbete och familjevardagen med vetskap om att jag har allt i sin ordning. Tack vare det kan jag leva ett självständigt liv i mitt eget hem. Vad är inte bättre än det.

Vill du veta mer om hemvård på distans?

Du är varmt välkommen till informationsmötena:

Lojo, Sjundeå
Onsdag 20.3 kl. 18–19
Plats: Festsalen i servicecentret för äldre, Ojamogatan 34 Lojo

Vichtis–Högfors
Onsdag 3.4 kl. 18–19
Plats: Nummela ämbetshus, Stationsvägen 30

Enligt Anneli Rautiainen borde flera äldre och deras anhöriga förstå de möjligheter som hemvården på distans erbjuder.
Hela Västra Nylands välfärdsområde