Västra och Östra Nylands välfärdsområden samarbetar för att upphandla en helhetslösning för kund- och patientdatasystem för sina respektive områden

27.3.2024 8.35

Både Västra Nylands välfärdsområde och Östra Nylands välfärdsområde har behov av att förenhetliga sina kund- och patientdatasystem. Välfärdsområdena kommer att skaffa en enhetlig helhetslösning för kund- och patientdatasystem för sina respektive områden. Gemensam upphandling förbättrar resursanvändningen och ökar leverantörernas intresse för att delta i processen.​

Västra Nylands välfärdsområdesstyrelsen beslutade om upphandlingen på hösten 2023​

Styrelsen beslutade om upphandlingen av en helhetslösning för kund- och patientdatasystem i september 2023. Valet uteslöt alternativet där Apotti-systemet som är en anknuten enhet till välfärdsområdet utvidgas till hela välfärdsområdets verksamhet samt, andra eventuella upphandling hos anknutna enheter.​

Upphandlingsannonsen för kund- och patientdatasystemet publicerades 27.3.​

Före offentliggörandet av upphandlingen genomfördes en marknadsundersökning. I början av februari publicerades en begäran om information om upphandlingen, vilket resulterade i att 4 leverantörer anmälde sig till kartläggningen.​

Målet är en enhetlig systemhelhet​

Välfärdsområdenas nuvarande systemstruktur är splittrad, vilket orsakar flera utmaningar i verksamheten och informationshanteringen. I Västra Nyland har vi elva separata kund- och patientdatasystem. I Östra Nyland finns det åtta olika system eller systemversioner, och för verksamhetsstyrningen/optimeringen av hemvården finns tre system.​

Syftet med upphandlingen är att skapa en kund- och patientdatasystemshelhet som stöder primärvårdens, socialvårdens och munhälsovårdens verksamhet. Östra Nylands välfärdsområde har också som mål att förenhetliga verksamhetsstyrningen och optimeringssystemen för hemvården.​

”En högklassig, användbar och kostnadseffektiv kund- och patientdatasystemhelhet är ett sätt att främja servicens jämlikhet som är förenlig med målen i välfärdsområdets strategi och som gör vardagen smidigare för experterna inom social- och hälsovården. Syftet med upphandlingen är att skapa effektiva förutsättningar för kunskapsbaserad ledning och minska överlappande kostnader för informationssystem”, säger direktör för digitala tjänster Tommi Kuukka.​

Det är fråga om en omfattande upphandling vars värde överstiger EU:s tröskelvärde. Målet är att det framtida kund- och patientdatasystemet ska vara mer kostnadseffektivt än de nuvarande systemen.​

Genomförandet av kund- och patientdatasystemhelheten är uppdelad i två huvudfaser​

Vårt mål är att konkurrensutsättningen av informationssystemet i slutet av 2024 mynnar ut i ett avtal. Därefter fortsätter vi till att införa det nya systemet. I den första fasen av införandet är målet att uppnå en snabb och kostnadseffektiv regional harmonisering av systemen. I den andra fasen siktar man på att genomföra ett bredare utvecklingsarbete med system som är kopplade till kund- och patientdatasystemet, såsom integrationen av den digitala serviceplattformen.​

"I samband med social- och hälsovårdsreformen är förenhetligandet av de olika kund- och patientdatasystem som överförs till välfärdsområdet avgörande för att kunna utveckla smidiga vårdstigar, enhetliga arbetsprocesser och digitala tjänster för invånarna på ett kostnadseffektivt och säkert sätt. Upphandlingen är en grundpelare i utvecklingen av tjänsterna i Östra Nyland”, förklarar digitaldirektören Tommi Karttaavi.​