Meddelande om personuppgiftsincident till klienter vid Grankulla hälsostation

3.9.2024 11.08Uppdaterad:17.4.2025 6.40

I Västra Nylands välfärdsområde har det skett en personuppgiftsincident som har berört 820 klienter vid Grankulla hälsostation. De här personernas person- och hälsouppgifter kan på grund av ett mänskligt misstag ha varit synliga för personer som är anställda vid HUS-sammanslutningen. Personerna vars personuppgifter har varit föremål för personuppgiftsincidenten har fått ett meddelande om saken per post i början av september.

Vad som har hänt

En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården inledde sin anställning vid Grankulla hälsostation den 13 augusti 2024. Den anställda i fråga har tidigare varit anställd vid HUS-sammanslutningen. Både Grankulla hälsostation och HUS använder klient- och patientdatasystemet Apotti.

I början av anställningen hade den anställda på grund av ett mänskligt misstag sådana rättigheter i klient- och patientdatasystemet, att personuppgifterna för 820 klienter vid Grankulla hälsostation kan ha varit obefogat synliga under tiden 13–14.8.2024 för tre (3) yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården som är anställda vid HUS. Uppgifterna har inte varit synliga för andra än dessa tre anställda vid HUS.

När personuppgiftsincidenten upptäcktes kontaktade Västra Nylands välfärdsområde HUS omedelbart med en begäran om att de obefogade rättigheterna i klient- och patientdatasystemet för den anställda i vårt välfärdsområde tas bort.

Personuppgifterna för den som har varit föremål för personuppgiftsincidenten:

  • identitetsuppgifter (namn, födelsedatum, kontaktuppgifter)
  • personbeteckning
  • uppgifter om hälsotillståndet

Det är sannolikt att personuppgiftsincidenten inte har konsekvenser för klienten

Personuppgiftsincidenten har sannolikt inga konsekvenser för klienten, och meddelandet förutsätter inga åtgärder av våra klienter. De berörda behöver inte heller kontakta välfärdsområdet eller HUS.

Vid behov får du ytterligare upplysningar om incidenten av Västra Nylands välfärdsområdes kundtjänst, tfn 029 151 2000, e-post info@luvn.fi. Vi betjänar vardagar kl. 8–16. Textmeddelandetjänst för hörselskadade på numret 045 739 59250.

Om du så önskar kan du lämna en begäran om logguppgifter av Västra Nylands välfärdsområde i enlighet med lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården. Genom en begäran om logguppgifter får du uppgifter om vem som har använt eller till vem det har lämnats ut uppgifter om dig samt grunden för användningen eller utlämnandet.

Lämna en begäran om logguppgifter enligt Västra Nylands välfärdsområdes anvisningar. Anvisningarna hittar du på Västra Nylands välfärdsområdes webbplats på adressen: https://www.luvn.fi/sv/kund-hos-oss/begaran-om-uppgifter-och-klientens-andra-rattigheter/begaran-om-logguppgifter-enligt-kunduppgiftslagen