Förenhetligande av arbetsersättningen skapar tydlighet och jämlikhet

27.11.2024 9.00Uppdaterad:3.1.2025 13.09

Vi förenhetligar arbetsersättningen som betalas till klienter inom funktionshinderservicens arbetsverksamhet från och med den 1 januari 2025. Den här ändringen medför tydlighet och likvärdighet i betalningsgrunderna för klienterna som deltar i välfärdsområdets arbetsverksamhet.

Bakom ändringen ligger ett behov av att förbättra likvärdigheten och förtydliga förfaringssätten för våra klienter. I fortsättningen betalas 5 euro per dag till klienter som deltar i arbetsverksamhet i grupp enligt det faktiska deltagandedagarna. För klienter som deltar i utlokaliserad arbetsverksamhet är ersättningen 10 euro per dag. Den särskilda stödpenningen som har använts i Kyrkslätt slopas. Den här ändringen garanterar att alla klienter inom arbetsverksamheten får arbetsersättning enligt samma principer, oberoende av var de bor.

Vad är arbetsersättning?

Arbetsersättning (tidigare flitpenning) är ett bidrag som kan betalas till personer med intellektuell funktionsnedsättning som har en klientrelation inom funktionshinderservicen och som deltar i arbetsverksamhet. Arbetsersättningen är inte inkomst jämförbar med lön. Klienterna som deltar i funktionshinderservicens arbetsverksamhet har pension som sin huvudsakliga inkomstkälla. 

Arbetsersättning betalas inte till klienter som deltar i funktionshinderservicens dagverksamhet.

Välfärdsområdet kan besluta om betalningen av arbetsersättning.   

Vad är arbetsverksamhet?

Arbetsverksamhet ordnas för att stödja klientens styrkor för att delta i arbetslivet. Arbetsverksamhetens service kan ordnas i ett verksamhetscenter, på en vanlig arbetsplats eller en annan motsvarande lämplig miljö. Det väsentliga är att stödja klientens arbetslivs- och interaktionsfärdigheter, delaktighet och balans i livet. Arbetsverksamheten kan omfatta möjligheter att bekanta sig med och prova på olika arbetsuppgifter och arbetsplatser, samt att lära sig arbetslivsfärdigheter. 

Varför är det nödvändigt att förenhetliga systemen?

För tillfället har vi sex olika förfaringssätt för betalning av arbetsersättning. Dessa härstammar från olika kommuner eller samkommuner. Det finns också betydande skillnader i förfaringssätten mellan den egna serviceproduktionen och de köpta tjänsterna. Det är därför komplicerat att hantera dem och våra klienter är i en ojämlik ställning beroende på bostadsort och serviceställe. 

Vi strävar inte efter att uppnå besparingar genom att förenhetliga arbetsersättningen. Ändringen är ett viktigt steg mot likvärdiga tjänster för våra klienter. Enhetliga principer för betalningen av arbetsersättning i hela välfärdsområdet ger en grund för utvecklingen av tjänsterna inom arbetsverksamheten. 
 

Uppdatering 3.1.2025:
Harmoniseringen av arbetsersättningar, som inleds den 1 januari 2025, gäller till en början klienter i välfärdsområdets egna verksamhetsenheter. För klienter som får service som produceras som köpta tjänster genomförs harmoniseringen i samband med upphandlingen senare på våren.