Försök med ny modell för färdtjänsten i välfärdsområdet
Välfärdsområdet har inlett ett försök med en ny modell för färdtjänsten i samarbete med Taksikuutio Oy. Försöket inleddes i början av juli. Den här euro- och kilometerportmonnämodellen riktas till klienter som inte kan använda kollektivtrafiken och som därför är berättigade till färdtjänst.
I euro- och kilometerportmonnämodellen ges klienten en budget i stället för ett antal resor. Budgeten fastställs enligt det individuella behovet tillsammans med klienten. Klienterna kan beställa resor hos vilket transportföretag som helst och betala för resorna via portmonnäapplikationen.
Jarkko Setälä är en av klienterna som deltar i försöket. Han berättar att den nya modellen tillåter mer omfattande resor mellan olika kommuner. Det är enklare att beställa resor eftersom det inte finns några tidsgränser. Setälä beslutade att delta i pilotförsöket eftersom han var intresserad av hur resekonceptet förändras och av möjligheten att delta i utvecklingen av modellen. Han åker många korta resor, varför den budget som fastställts för honom räcker för flera resor. I den traditionella färdtjänsten beviljas klienterna i regel 10 eller 18 resor per månad.
– Portmonnämodellen är det bästa som har hänt i färdtjänsten på ett tag. Det är ett tillräckligt flexibelt sätt att använda färdtjänsten, konstaterar Setälä. Han hoppas dock att modellen i framtiden kan användas även genom att ringa, eftersom den i nuläget kräver att man använder en applikation.
I försöket deltar sammanlagt 26 färdtjänstklienter som använder tjänsten för arbetsresor och för att uträtta ärenden. Hittills uppgår antalet resor till nästan 1 700. Försöket fortsätter fram till slutet av 2024.
Välfärdsområdet bereds för tillfället en konkurrensutsättning av euro- och kilometerportmonnämodellen. Efter att konkurrensutsättningen är klar år 2025 införs portmonnämodellen som ett sätt att verkställa färdtjänsten i välfärdsområdet.