Inom sjukhustjänsterna har man lyckats göra patienternas vårdkedjor smidigare
Huvudsyftet med servicelinjen för sjukhustjänster är att garantera alla patienter i Västra Nyland en smidig tillgång till avdelningsvård på basnivå, se till att det finns tillräckligt med platser enligt de boendes behov samt erbjuda en högklassig multiprofessionell vård och rehabilitering på avdelningarna.
Ännu 2022, innan välfärdsområdet inledde sin verksamhet, förekom det fördröjningar i tillgången till vård för patienter i en del kommuner, vilket ledde till fördröjningsavgifter.
Efter att välfärdsområdets verksamhet inleddes var målet att göra tillgången till vård smidigare och minska fördröjningsavgifterna. För att uppnå målet krävdes att verksamheten förnyades på många punkter.
Tillgången till vård har blivit snabbare, kostnaderna har minskat
I Västra Nylands välfärdsområde infördes i början av 2023 en ny modell för patientstyrning inom sjukhustjänsterna, enligt vilken platsen för fortsatt vård bestäms enligt patientens vårdbehov, oberoende av patientens hemkommun.
För invånarna i området har förändringen inneburit att platsen för fortsatt vård inte nödvändigtvis längre är den bekanta avdelningen i den egna kommunen så som tidigare, säger Laura Koikkalainen, ledande överläkare för sjukhustjänsterna i Västra Nylands välfärdsområde.
Koikkalainen ansvarar tillsammans med två vårdkoordinatorer för patienttrafiken i hela välfärdsområdet.
– Viktigare än att få vård i hemkommunen är att alla patienter ska få komma från jourerna och avdelningarna inom den specialiserade sjukvården till den fortsatta vård som de behöver så snabbt som möjligt utan att behöva vänta.
Enligt Koikkalainen har antalet patienter som väntar på fortsatt vård på avdelningarna inom den specialiserade sjukvården minskat betydligt tack vare reformerna av sjukhustjänsterna och hela personalens intensiva samarbete. Dessutom har fördröjningsavgifterna minskat. Patientstyrningens vårdkoordinatorer ansvarar under tjänstetid för att hitta en avdelningsplats som motsvarar vårdbehoven för alla patienter som behöver fortsatt vård, berättar Koikkalainen.
Hela Sjukhustjänsternas personal förtjänar ett stort tack för välgjort arbete!
– Jämfört med 2023 har antalet fördröjningsavgifter som välfärdsområdet betalat till HUS minskat med cirka 60 procent.
Hemsjukhusverksamheten har utvidgats
Hemsjukhuset är numera den primära formen av sjukhusvård och man har investerat i att utveckla den. Hemsjukhusverksamheten utvidgades till hela välfärdsområdet när Raseborgs och Lojo hemsjukhus överfördes från HUS till LUVN från början av 2024 via förfarandet för överlåtelse.
– Nu har alla invånare i Västra Nyland möjlighet att få vård på sjukhusnivå som produceras av hemsjukhuset till sitt hem. Om man bedömer att patienten behöver vård och rehabilitering på avdelningen i början av vårdperioden har patienten möjlighet att komma hem senare med stöd av hemsjukhuset, berättar Koikkalainen.
Eftersom patienter numera vårdas på alla sjukhustjänsters avdelningar, enligt patientens vårdbehov oberoende av hemkommun, har man på avdelningarna arbetat ihärdigt för att göra utskrivningsprocesserna smidigare. Man samarbetar dagligen och intensivt med andra servicelinjer inom Serviceområdet för äldre, Boendeservicen, Seniorinfo och Stödet för boende hemma.
Vid sidan av utvecklingen av patientstyrningen har Sjukhustjänsterna också förstärkt utskrivningsteamen på avdelningar inom den specialiserade sjukvården.
– Utskrivningsteamets sjukskötare och terapeuter hjälper den specialiserade sjukvården med utskrivningarna så att så många patienter som möjligt kan åka hem smidigt utan att flyttas till en avdelning på basnivå. Det finns utskrivningsteam på Jorvs campus, i Lojo och Mejlans.
