Tidningen Livskraft  – en livsviktig informationskanal för äldre

11.12.2024 10.48

Frank Lindholm, ledamot i Västra Nylands äldreråd och ordförande för pensionärsföreningen Pojo Pensionärer, tackar tjänsterna för äldre för att de publicerat tidningen Livskraft för äldre.

Tidningen utkommer tre gånger om året, i mars, i slutet av maj och i oktober. Tidningen distribueras i välfärdsområdets lokaltidningar och levereras dessutom till alla bibliotek i området och till servicecentren och mötesplatserna för äldre på orterna. Bilagans spridning är därför mycket omfattande med sammanlagt cirka 440 000 tidningar per nummer.

Många äldre har ingen dator eller smarttelefon

Tidningen Livskraft för äldre i pappersform är enligt Frank mycket viktig för äldre personer i välfärdsområdet.

– Papperstidningen är ofta det enda sättet att få information om välfärdsområdet och aktuella frågor. Långt ifrån alla äldre personer kan använda dator eller har ens en dator eller internetanslutning, berättar Frank.

Han har dagligen kontakt med äldre personer och olika grupper av äldre på grund av sina många förtroendeuppdrag. Många äldre önskar information i pappersform.

– Till exempel i Pojo svenska pensionärsförening har jag observerat att cirka 30 procent av de äldre inte använder internet eller sociala medier. En del har aldrig använt en dator. Relativt få äldre har smarttelefoner, en del har skaffat en, men till och med avstått från den.

Frank följer själv aktivt beslut som fattas i välfärdsområdet och söker information om välfärdsområdet på nätet.

– Jag måste konstatera att det är mycket svårt att hitta annat än information om beslut. Om det är utmanande för mig, hur ska då någon som använder nätet mindre hitta information? Vi äldre är beroende av bilagan Livskraft för äldre, det är en livsviktig informationskanal.

Äldre personer behöver information i tryckt form

Artikelinnehållet i bilagan Livskraft för äldre lyfter fram aktuella och strategiskt viktiga ämnen som gäller tjänster för äldre. Tidningen är också en viktig kanal för att informera om aktuella frågor inom social- och hälsovårdstjänsterna, till exempel säsongsvaccinationer. Den är också en viktig kanal för att dela information om verksamhet som främjar välbefinnandet inom tjänsterna för äldre, till exempel Olkkari-verksamheten.

I bilagan Livskraft samlas också läsarnas tips och önskemål för artiklar på adressen elinvoimaa@luvn.fi.

Enligt Frank har informationen i tidningen Livskraft för äldre varit mycket intressant. Ändå anser han att det behövs ännu mer information.

– Jag upplever att det är mycket viktigt att dela information om hälsovårdscentralerna och telefonnummer till dem. För många äldre personer är det i dag helt oklart vem de ska kontakta och hur de ska få tillgång till hälso- och sjukvårdstjänster på den egna orten. Detta beror på att telefonnummer och andra kontaktuppgifter i regel finns på nätet, konstaterar Frank.

– Tidningen Livskraft har informerat om hälsocentralernas telefonnummer, men i princip kunde hälsocentralernas nummerinfo finnas med i varje tidning som en del som kan klippas ut.

Förr var det lätt att ringa eller bara besöka en närbelägen hälsovårdscentral och få hjälp därifrån, numera råder det mycket ovisshet om hur man får hjälp.

Äldre personers verklighet ska beaktas i digitaliseringen

Frank berättar hur mycket digitaliseringen har diskuterats i äldrerådet. Det är naturligtvis bra att saker och ting utvecklas. Man måste ändå beakta äldre personer och se till att tjänsterna är tillgängliga för dem.

– Ofta tänker de yngre inte på att även om en äldre person hittar rätt servicenummer har den äldre inte nödvändigtvis en sådan telefon som behändigt kan användas för att knappa in de val som återuppringningssystemet kräver, eller så kan fingrarna vara för svullna för att trycka på knapparna.

– En betydande del av de äldre har aldrig använt smarta enheter. Jag tycker inte att de yngre beslutsfattarna kan förvänta sig det. Först om cirka 20 år befinner vi oss i en situation där äldre personer kan nås via digitala kanaler, påpekar Frank.

– De äldre har arbetat för detta land och kommande generationer. Nu är det de yngre generationernas skyldighet att göra allt för att de äldre ska ha ett så bra liv som möjligt. Det har de verkligen förtjänat.