Västra Nylands välfärdsområde valde plattformen SuomiSote för e-tjänster

13.12.2024 8.27

Västra Nylands välfärdsområde har valt BeeHealthys plattform SuomiSote för sina invånare och anställda. I konkurrensutsättningen betonades i synnerhet kvalitet och användarvänlighet och där fick BeeHealthy, Mehiläinens dotterbolag, högsta poäng. Nya e-tjänster tas i bruk för välfärdsområdets invånare under våren 2025.

Västra Nylands välfärdsområde har valt BeeHealthys plattform SuomiSote för sina invånare och anställda. BeeHealthy, Mehiläinens dotterbolag, fick högst poäng i konkurrensutsättningens kvalitetsjämförelse.

– Våra invånare anser att det viktigaste med välfärdsområdets tjänster är smidig kontakt, snabb tillgång till tjänster och kompetenta anställda. Med enhetliga och heltäckande e-tjänster kan vi förbättra alla dessa delområden. BeeHealthys plattform SuomiSote tillgodoser våra behov på ett utmärkt sätt, säger Västra Nylands välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn.

I upphandlingen ansågs det viktigt att den digitala plattformen är lätt att använda för invånare och anställda. BeeHealthys plattform SuomiSote erbjuder en omfattande serviceplattform som förenar social- och hälsovårdstjänsterna till en lättillgänglig helhet.

Plattformen möjliggör en smidig kommunikation med anställda inom social- och hälsovården via chattar, meddelandefunktioner och videomottagningar. I en del tjänster är till exempel skötsel av ärenden på en annan persons vägnar en viktig del av servicehelheten. I framtiden kommer invånarna också att kunna granska sina egna hälsouppgifter och boka tider.

– Plattformen SuomiSote erbjuder en smidig och intuitiv användarupplevelse. Enligt våra erfarenheter lär sig också seniorer snabbt att använda plattformen. Anställda kan ta plattformen i bruk enkelt. Det behövs inga långa utbildningar eller flersidiga instruktioner, berättar Tommi Uimonen, chef för offentlig sektor på BeeHealthy.

Med hjälp av plattformen SuomiSote produceras tjänsterna högklassigt, kostnadseffektivt och på ett flexibelt sätt. En plattform för e-tjänster möjliggör nya arbetssätt för välfärdsområdets anställda som är oberoende av plats. Dessutom kan anställda stödja sina klienter och patienter även utanför klientens eller patientens egna mottagningstider, vilket förbättrar effekten och kontinuiteten i vård och tjänster.