Funktionshinderservicens klientmöte den 26 maj 2025
Uppdatering 27.5.:
Se inspelningen av evenemanget här.(extern länk) Undertexter på finska, svenska och engelska.
Materialet är på finska och svenska:
Svar på frågor som ställdes under evenemanget
Vilka är handläggningstiderna för besvär som kunderna har gjort gällande de beslut som de har fått?
- Handläggningstiden för rättelseyrkanden var i maj 2025 112 dagar, vilket innebär att ett rättelseyrkande i praktiken behandlas inom mindre än fyra månader just nu. Handläggningstiden för rättelseyrkanden har minskat avsevärt sedan hösten 2024. Undantag finns, men de är mycket sällsynta. I dessa fall kräver ärendet grundligt arbete och flera ytterligare utredningar för att kunna ge ett lösningsförslag.
Hur tänker ni förbättra kundupplevelsen inom funktionshinderservice?
- Vi förstår oron över att funktionshinderservicens processer kan kännas långsamma och byråkratiska. Tjänsten bygger starkt på lagstiftning, vilket medför noggrant definierade steg och skyldigheter. Detta kan ibland upplevas som komplicerat och tidskrävande för kunden. Vi har identifierat behovet av att förenkla kundresorna och förbättra kundupplevelsen. Vårt mål är att utveckla tjänsteprocesserna mer kundorienterat.
- Ändringarna som vi har gjort i organisationen syftar till detta och fortsätter under hösten. Under förra hösten och denna vår har de förändringar som den nya funktionshinderservicelagen medfört krävt mycket resurser. Vårt arbete för att förbättra kundupplevelsen är igång och fortsätter målmedvetet.
Är LUVN:s verksamhetsställen tillgängliga? Vad tänker ni göra åt det?
- Även om alla våra nuvarande verksamhetsställen ännu inte uppfyller tillgänglighetskraven, kan vi alltid ordna ett tillgängligt möte för varje kund – antingen på verksamhetsstället eller i dess närhet. Vid övergången till välfärdsområdet fortsatte hyresavtalen för verksamhetsställena under övergångsperioden, och vi ansvarar för de nuvarande lokalerna åtminstone till slutet av 2025. Under denna tid samarbetar vi nära med våra lokaltjänster för att granska och planera övergången från otillgängliga lokaler till tillgängliga lösningar.
Utnyttjar LUVN expertisen av de lokala råden för personer med funktionsnedsättning i sina projekt?
- LUVN utnyttjar aktivt expertisen av sitt eget råd för personer med funktionsnedsättning i sitt utvecklingsarbete. LUVN:s råd för personer med funktionsnedsättning består av representanter som valts av medlemmarna i lokala råd för personer med funktionsnedsättning. Råd för personer med funktionsnedsättning informeras om aktuella frågor och ombeds om utlåtanden, som beaktas vid planeringen och genomförandet av tjänster och projekt.
Hur planerar man att utveckla kvaliteten och leveranssäkerheten för den nya färdcentralen och utöka taxitjänsternas jourtider?
- Kvaliteten och leveranssäkerheten för den nya servicecentralen övervakas noggrant tillsammans färdförmedlingsoperatören dagligen med hjälp av överenskomna nyckeltal. Dessa är huvudsakligen desamma som de nyckeltal som tidigare användes för att övervaka kvaliteten och leveranssäkerheten för färdcentralen i Esbo. Med införandet av nya färdavtal kommer vi att ta i bruk arbetsfordon i hela LUVN-området. Arbetsfordon kör färd varje dag året runt. Arbetsfordonen delas jämnt mellan skiften. Skiftens längd är 4-12 timmar och är uppdelade i morgon-, kvälls- och nattskift. Skiften anpassas och bildas efter kundbehov så att användningsgraden är över 80 procent. Förutom arbetsfordon finns det ett stort antal avtalsfordon tillgängliga, vars körtider varierar beroende på behov. Kundbehov kommuniceras regelbundet till avtalsfordon.
Innebär färdtjänsten att kunden själv kan välja chaufför och ringa direkt till honom eller måste man ringa via färdcentralen? Eller behövs då ett beslut om fast taxitjänst /bekanttaxi, "tuttutaxi"?
- Om kunden har rätt till fast taxi kan kunden beställa resan direkt från den fasta taxin. Den fasta taxin registrerar sedan kundens beställningar till servicecentralen. Kunden med rätt till fast taxi kan också beställa resan via servicecentralen och använda antingen sin fasta taxi eller välja vilket som helst lämpligt fordon som förmedlingscentralen tillhandahåller.
Finns det några namn på vilka taxibilar man får använda?
- Taxibilarna har inga specifika namn, förmedlingscentralen förmedlar transportbeställningar till fordonen baserat på registreringsnummer.
**
Vällkommen till klientmöte!
Vi ordnar evenemanget via Teams måndagen den 26 maj 2025 kl. 18.00–19.00
Evenemanget riktar sig till klienter inom funktionshinderservicen, anhöriga och representanter för organisationer.
Temat för evenemanget är aktuella frågor inom funktionshinderservicen, den nya lagen om funktionshinderservice och dess tillämpningsanvisningar.
Evenemanget kommer att hållas i Teams och det spelas in. Inspelningen kommer att finnas tillgänglig på Västra Nylands välfärdsområdes YouTube-kanal efter evenemanget. En länk till inspelningen kommer också att läggas till denna nyhet.
Evenemanget är på finska. Inspelningen kommer att textas på finska och svenska.
Anmäl dig senast den 20 maj här.(extern länk) Deltagarlänken kommer att skickas till de anmälda deltagarna under fredagen före webbinariet.
På evenemanget diskuteras även frågor som skickats in på förhand. Skicka in din fråga här senast den 20 maj.(extern länk)