Rådgivningen för en harmonisk början av livet
I dag den 7 april firar vi Världshälsodagen. Årets tema är hälsan under graviditeten och babytiden.
I vårt välfärdsområde föds årligen cirka 4 500 nykomlingar. Nästan alla familjer går rådgivningsstigen från början av graviditeten, tills barnet övergår till skolan och skolhälsovårdens tjänster.
På rådgivningsbesöken får familjerna stöd bland annat i frågor som gäller föräldraskapet samt barnets uppväxt och utveckling. På rådgivningsbesöken kan man också diskutera och erbjuda tidigt stöd i situationer där familjens vardag är belastad. Rådgivningen samarbetar intensivt med de övriga tjänsterna för barnfamiljer.
Den finska mödra- och barnrådgivningen är ett globalt sett unikt servicekoncept som har ett starkt stöd i lagstiftningen. Rådgivningsverksamheten började cirka 100 år sedan när den första rådgivningsbyrån grundades 1922 i Helsingfors på initiativ av Arvo Ylppö. Målet var redan från början att minska mödra- och spädbarnsdödligheten samt infektionerna och undernäringen. Då rådgivningstjänsterna blev lagstadgade 1944 och fem år senare tillhandahölls i hela landet syntes effekterna fort till exempel i en minskning av mödra- och spädbarnsdödligheten.
I och med förändringarna i samhället har familjernas former och behov förändrats och rådgivningens uppgift är att försöka svara på de nuvarande behoven genom att utveckla sin verksamhet.
- Vi är mycket glada och stolta över vår rådgivningsverksamhet och våra yrkeskunniga anställda som dagligen arbetar för våra klienter, säger Katariina Weber, som är servicechef vid välfärdsområdets rådgivning.
- Naturligtvis känner vi till utmaningarna som samhällets utveckling för med sig, men vi utvecklar våra tjänster så att de motsvarar dagens behov – familjerna i vårt område är i hjärtat och står i centrum för allt.
Digitala vårdprogram och förberedelser som stöd i vardagen
Utöver basservicen erbjuder rådgivningen i vårt välfärdsområde också förberedelser och gruppverksamhet som hänför sig till livsfasen under den tidiga graviditeten. Familjeförberedelserna har planerats som stöd för hälsan under graviditetstiden och för utvecklingen av föräldraskapet.
Under graviditeten kan utvecklingen av föräldraskapet även orsaka utmaningar i fråga om den psykiska hälsan. Alla mammor har inte möjlighet att söka upp mentalvårdstjänster, varför egenvårdsanvisningar och olika slags digitala förberedelser är mycket viktiga.
Vårt välfärdsområde deltar i Barnpsykiatriska forskningscentrets undersökning Starka tillsammans, där man screenar depression under graviditeten och undersöker behandlingen av depression för mammor som screenats vid rådgivningen. Genom att delta i undersökningen kan man hjälpa oss att utveckla våra tjänster så att de motsvarar behoven under graviditetstiden. Mer information på vår webbplats.
- Undersökningen Starka tillsammans är en del av Voimaperheet-verksamhetsmodellerna. Med hjälp av undersökningen får vi behövlig ytterligare information om hur vi kan stöda mammorna under graviditetstiden då de växer och blir en förälder till en liten människa”, berättar rådgivningschef Anna-Lotta Aaltonen, som koordinerar Voimaperhe-verksamheten i vårt välfärdsområde.
- Vi hoppas att så många familjer som möjligt deltar i Voimaperheet-programmen också i vårt välfärdsområde, så att vi får lokal information om just våra klienter.
Mödra- och barnrådgivningens tidsbokning och rådgivning från och med den 9 april
Vi börjar använda de digitala tjänsterna på plattformen Lunna den 9 april och samtidigt övergår vi till en centraliserad telefontjänst i hela välfärdsområdet. Lunna är ett informationssäkert sätt att kontakta oss antingen via chatten eller genom ett icke-brådskande meddelande. I framtiden kan du kontakta oss när det passar dig bäst: Chatten är öppen vardagar kl. 8–16 och de icke-brådskande meddelandena 24/7, som besvaras inom tre vardagar. Per telefon erbjuds en återuppringningstjänst vardagar kl. 9–12.
- Om du vill prata med din bekanta hälsovårdare kan du be hälsovårdaren kontakta dig i chatten, per telefon eller med hjälp av ett icke-brådskande meddelande. Din hälsovårdare återkommer till dig inom tre vardagar. Det är viktigt för oss att en bra kontakt mellan vår klient och klientens hälsovårdare bevaras, säger Weber.
I april inför välfärdsområdet en chattjänst och icke-brådskande meddelanden för hälsostationer, rådgivningsbyråer, tandvård och Seniorinfo. Dessutom börjar skol- och studerandehälsovården använda icke-brådskande meddelanden. Den gemensamma plattformen för välfärdsområdets digitala tjänster utökas stegvis.
Börja använda Lunna antingen i mobilappen eller på webbplatsen Lunna.fi.(extern länk)
- Familjecenter
- Rådgivning
