Tillgänglighetsutlåtande, Västra Nylands välfärdsområdes webbplats

Sidan uppdaterades den 7 februari 2024.

URL-adress: https://www.luvn.fi/sv

Västra Nylands välfärdsområde strävar efter att trygga tillgängligheten för sina digitala tjänster. Vi förbättrar användarupplevelsen kontinuerligt och tillämpar ändamålsenliga tillgänglighetsstandarder.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten www.luvn.fi/sv. Utlåtandet har utarbetats den 27 oktober 2023 av Gofore Oy. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster som förutsätter att offentliga webbtjänster ska vara tillgängliga.

Detta utlåtande grundar sig på en tillgänglighetsrapport som utarbetats av en utomstående tillgänglighetsexpert den 27 oktober 2023.

Åtgärder för att stöda tillgängligheten

Västra Nylands välfärdsområde tryggar tillgängligheten genom följande åtgärder:

  • Tillgänglighet hör till vår verksamhetsidé.
  • Vi erbjuder våra anställda tillgänglighetsutbildning.
  • Vi beställer auditeringen av utomstående och ber om användartestning av olika människor.
  • Vi kommer att korrigera problemen med webbplatsens tillgänglighet så snabbt som möjligt. 

Den digitala tjänstens tillgänglighet

Webbplatsen uppfyller inte de kritiska kraven gällande tillgängligheten.

Icke-tillgängligt innehåll

Webbplatsen uppfyller ännu inte kraven till alla delar. De observerade bristerna har delats in enligt innehållet i tillgänglighetsrapporten.

Visualitet

  • Tjänsten innehåller bilder med text vars textmotsvarigheter inte innehåller texten som syns på bilden (WCAG 1.4.5) (Dessa ska kontrolleras, kommunikation)
  • När avståndet mellan tecken, rader eller ord ändras på vissa sidor tappas innehållet bort eller texten går inte att förstå (WCAG 1.4.12)

Lakttagelser om struktur

  • Tjänsten innehåller textelement som visuellt fungerar som rubriker för sina avsnitt, men de har inte märkts ut som rubriker i koden (WCAG 1.3.1)
  • Tjänsten innehåller element vars etikett (synligt namn) inte motsvarar deras tillgängliga namn (automatiskt tydliggjorda namn) (WCAG 2.5.3)
  • Statusen på knapparna för huvudnavigation (öppnad/stängd) meddelas inte till skärmläsaren, dvs. responsen på deras ändrade status förmedlas inte heller korrekt. (WCAG 4.1.2, 4.1.3)
  • På tjänstens webbplats kan det finnas annonser som inte har märkt ut i koden och därför inte skiljer sig från det övriga innehållet. Det kan vara mycket svårt att hitta och identifiera dem med skärmläsare. (WCAG 1.3.1)
  • Tjänsten innehåller tabeller vars automatiskt tydliggjorda struktur inte motsvarar deras visuella struktur. Detta gör det svårt att förstå deras innehåll särskilt vid användning av skärmläsare. (WCAG 1.3.1) Dessutom har tabellelementen tilldelats en separat regionroll, vilket kan försvåra användningen av dem med skärmläsare (WCAG 4.1.2).

Navigering

  • Den valda sidan i huvudmenyn är visuellt markerad, men inte automatiskt tydliggjord (WCAG 1.3.1)
  • Ändringen av värdet på elementet Välj din hemkommun på tjänstens olika sidor orsakar i vissa fall en sidladdning och användaren har inte informerats om detta på förhand. (WCAG 3.2.2)
  • De funktionella objekten i sidoelementet på tjänstens sökresultatsida får inte en synlig fokusindikator vid användningen av tangetbordsnavigering.(WCAG 2.4.7)
  • I tjänsten finns några länkar där det inte nämns att det är fråga om en fillänk. Filformatet nämns dock i de flesta motsvarande länkar. Alla fillänkar ska markeras sinsemellan på ett konsekvent sätt så att användaren bättre på förhand kan bestämma om hen vill öppna länken eller inte. (WCAG 2.4.4)
  • Sidelement som används t.ex. på verksamhetsställenas egen sida ger inte skärmläsarrespons vid byte av sida med elementet (WCAG 4.1.3)

Blankettelement

  • Blanketten för Prenumerera på nyhetsbrevet innehåller ett felmeddelande om att e-postfältet är obligatoriskt, men meddelandet är inte kopplat till det tillhörande fältet i koden (WCAG 1.3.1). I valideringsfall saknas närmare anvisningar om korrigering av inmatningen i vissa webbläsare (WCAG 3.3.3).
  • I räknaren Hemvårdens klientavgifter saknar alternativknappen motsvarande grupprubrik i koden (WCAG 1.3.1). I räknaren finns också fältspecifika anvisningar som inte har kopplats ihop med tillhörande fält i koden (WCAG 1.3.1). Dessutom är kontrasten till konturen i rullgardinsmenyn Storlek på familjen under det som krävs 3:1 (WCAG 1.4.11).

Skärmläsarrespons

  • Skärmläsaren får ingen respons när du tar bort sökordet på söksidan genom att klicka på knappen Töm sökordet (WCAG 4.1.3). Även fokusindikatorn försvinner till en ospecifierad plats på sidan.
  • Skrämläsaren får ingen respons av resultatet från räknaren Hemvårdens klientavgifter (WCAG 4.1.3)

Tidsberoende media

Videorna saknar syntolkning till den del det står något väsentligt i videon, t.ex. presentation av talarna (WCAG 1.2.5)

Vy för mobila enheter eller förstorad vy

  • Menyn för mobila enheter kan inte användas smidigt enbart med tangentbordet när man går från den första nivån djupare in i menystrukturen, eftersom fokusinriktningen med tabulator inte är begränsad till enbart den synliga delen. Fokusindikatorn kan alltså försvinna till menyelement som inte är synliga och det blir anmärkningsvärt svårt att välja önskat element (WCAG 1.3.1).
  • I menyn för mobila enheter knapparna för submenyn eller pilknapparna endast namngetts enligt del, vilket inte berättar tillräckligt om deras funktionalitet (WCAG 2.4.6). Om en viss del öppnas är den första knappen namngiven med namnet på delen. De seende användarna ser en bakåtriktad pil i samband med knappens namn, men den som använder skärmläsare får ingen information om att knappen för användaren till föregående vy (WCAG 1.3.1).
  • Tjänstens vy ryms inte på den bredd på 320 CSS-pixlar som krävs på alla sidor. På vissa sidor medför innehållet ett behov av sidoriktad rullning. På sidan för prenumeration av nyhetsbrevet innebär smalare skärmstorlek att blanketten inte är helt synlig. (WCAG 1.4.10)
  • I det mobila användargränssnittet finns element vars etikett (synligt namn) inte motsvarar deras tillgängliga namn (namnet i koden) (WCAG 2.5.3)

Överensstämmelse med standarden för HTML-genomförande

Tjänsten innehåller vissa fel i anslutning till märkningen av elementens start- och sluttaggar och elementens standardenliga interna överlappning. (WCAG 4.1.1)

PDF-filer

Tjänsten innehåller PDF-filer som inte uppfyller tillgänglighetskraven. Innehållet i alla filer har inte heller erbjudits i alternativt tillgängligt format.

Extern utvärdering: webbplatsen har utvärderats av en extern aktör som inte har deltagit i planeringen och utvecklingen av sidan.

Har du lagt märke till en tillgänglighetsbrist gällande vår digitala tjänst?

Vi tar gärna emot respons om webbplatsens tillgänglighet. Du kan kontakta oss på följande sätt:

  • Telefon: 029 151 2000 (växel)
  • E-post: viestinta@luvn.fi
  • Postadress: PB 33, 02033 Västra Nylands välfärdsområde

Vår målsatta tid för att svara på responsen är två dagar.

Tillsynsmyndigheten

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till oss, dvs. webbplatsens administratör. Det kan ta oss 14 dagar att besvara din respons.

Om du inte är nöjd med det svar du fått eller om du inte får något svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland(extern länk). På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats finns detaljerad information om hur anmälan kan göras och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillganglighetskrav.fi(extern länk)
webbtillganglighet(at)rfv.fi
telefonväxel 0295 016 000.

Officiellt godkännande av det här tillgänglighetsutlåtandet

Godkännare av det här tillgänglighetsutlåtandet:

Västra Nylands välfärdsområde

Karoliina Ohrankämmen
Kontaktchef