Hammashoidon vastaanotolle kotisohvalta

Hyvinvointialueella kehitetään jatkuvasti uusia toimintamalleja, jotta asiakkaat pystyisivät hoitamaan asioitaan mahdollisimman helposti ja tarkoituksenmukaisesti. Niin erikoiselta kuin se ehkä kuulostaakin, myös suun terveydenhuollossa on käytössä etävastaanottoja, joihin asiakkaat pystyvät osallistumaan omalta kotisohvaltaan. Etävastaanotot ovat käytössä ensimmäistä lastaan odottavien perheiden neuvontakäynnillä sekä 1- ja 3-vuotiaiden lasten käynneillä.

Koronavirus-pandemiasta tämäkin alkoi. Oli huhti-toukokuu vuonna 2020 ja riskinä oli, että hoitolasulkujen vuoksi pienten lasten hammastarkastuksia jää toteutumatta. ”Silloin mietittiin, että jotain on pakko tehdä. Emme olisi kestäneet, että koko kysyntä olisi purkautunut kerralla” hammashoitaja Anna-Mari Kyläkallio kertoo. Anna-Mari on ollut tekemässä etävastaanottoja alusta alkaen.

Etävastaanotto sopii mainiosti neuvonta- ja ohjauskäynneille

Etävastaanotto sopii mainiosti käynneille, jossa ei ole tarkoitus tai tarpeen tutkia suuta, vaan tapaamisen keskiössä on keskustelu ja neuvonta. Vastaanotot toteutetaan monelle tutun Teamsin kautta ja etävastaanoton sisältö vastaa hoitolan vastaanottoa.

Ensimmäistä lastaan odottavan perheen käynnillä herätellään tulevia vanhempia ja keskustellaan muun muassa perheen ruokailutottumuksista sekä siitä, miten omia ja tulevan lapsen hampaita tulisi hoitaa.

Lasten vastaanotoilla tärkeää on opettaa aikuiselle, miten lapsen suu tarkastetaan. ”On hyvä tarkastaa ylähuulen alta, ettei sinne jää plakkia, johon pikkulapsen karies yleensä ensin tulee. Lisäksi täytyy opetella pesemään viimeisen hampaan viimeinenkin pinta.” Anna-Mari kertoo. ”Joskus olen nähnyt oikein hienoja helmihampaita linjan toisessa päässä, mutta hampaiden kuntoa ei ruudulla yli pysty tietenkään täysin näkemään.” Anna-Marilla on videolla mukanaan paljon näytettävää, esimerkiksi sähköhammasharja, sopivaa hammastahnaa tai xylitolipastilleja. Niiden avulla on helppoa konkreettisesti ohjata ja havainnollistaa läpi käytyjä asioita.

 

Anna-Marilla on videolla mukanaan paljon näytettävää, esimerkiksi sähköhammasharja, sopivaa hammastahnaa tai xylitolipastilleja.

Vastaanotolla käydään myös läpi tilanteita, joissa on syytä ottaa yhteys hoitolaan. Esimerkiksi hampaisiin kohdistunut vamma tai värimuutokset hampaissa voivat olla sellaisia. ”Monesti vanhemmat osaavat kyllä varata ajan hoitolaan, kun huoli kotona herää”.

Etävastaanotoilta vaihtelua ammattilaisen päivään

Tällä hetkellä etävastaanottoja on tarjolla Espoossa neljänä päivänä viikossa. Ajat täyttyvät ja tulijoita olisi enemmänkin. Tavoitteena on lisätä vastaanottoaikoja ja laajentaa palvelua koko Länsi-Uudellemaalle, kunhan lisää henkilöstöä saadaan valjastettua myös etävastaanottojen pitämiseen.

Ammattilaisen näkökulmasta etävastaanotot tuovat vaihtelua ja uusia mahdollisuuksia työpäiviin. Jos ammattilaisella on esimerkiksi jotain pulmaa ranteen tai olkapään kanssa tai vaikka perhetilanne, joka vaikeuttaa työn tekemistä hammashoitolassa, etävastaanotot tasapainottavat tätä.

”Etävastaanotolla hoitajan tulee jutustella perheen kanssa monipuolisesti. Ei saa tyytyä kyllä ja ei -vastauksiin, vaan täytyy päästä ihan oikeasti jyvälle siitä, mitä perheelle kuuluu ja onko jostain syytä olla huolissaan” Anna-Mari kuvaa.

Joko teillä vietetään kurkistuskeskiviikkoa?

Kurkistuskeskiviikkona muistetaan kurkistaa lapsen suuhun paremmin, pötköllään sängyllä ja taskulampun kanssa. Kun muutaman viikon pitää pientä show’ta asian tiimoilta, niin sitten synkkänä marraskuun keskiviikkonakin ehkä muistaa, että ai niin onkin keskiviikko ja pitää kurkistaa lapsen suuhun. Perimmäisenä tarkoituksena on se, että vanhempi tuntee lapsensa suun ja tietää, mitä sinne kuuluu missäkin vaiheessa. Samalla lapsi tottuu, että suuhun katsotaan ja tarkastukset hammashoitolassa sujuvat aikanaan helpommin.