Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Voit olla yhteydessä sosiaali- ja potilasasiavastaavaan, jos olet tyytymätön saamaasi kohteluun, palveluun tai annettuun hoitoon sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavaan voivat olla yhteydessä myös asiakkaiden ja potilaiden omaiset ja muut läheiset, kuntalaiset sekä asiakkaiden ja potilaiden asioissa toimivat yhteistyötahot.
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
- neuvoo ja ohjaa potilaslain, sosiaalihuollon asiakaslain sekä varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- neuvoo potilaan ja asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä asioissa
- tiedottaa potilaan ja asiakkaan oikeuksista
- toimii asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
- neuvoo ja tarvittaessa avustaa muistutuksen tekemisessä
- neuvoo, miten potilas tai asiakas voi saattaa asiansa vireille toimivaltaisessa viranomaisessa.
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
- ei lähde selvittämään potilaan tai asiakkaan asiaa
- ei tee päätöksiä eikä hänellä ole päätösvaltaa muuttaa viranhaltijoiden tekemiä päätöksiä
- ei ota kantaa hoitoa tai palvelua antaneen yksikön tai sen henkilökunnan toimintaan
- ei puutu hoidon tai palvelun kulkuun
- ei tulkitse asiakirjojen sisältöä
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella sosiaali- ja potilasasiavastaavina toimivat Jenni Henttonen, Terhi Willberg ja Anne Hilander (ma ja to). Palvelusta vastaa Marjo Tähtinen.
p. 029 151 5838.
sähköposti: sosiaali.potilasasiavastaava@luvn.fi
Voit jättää yhteydenottopyynnön puhelinvastaajaamme ma klo 10-12, ti, ke, to klo 9-11 (ei pyhien aattona eikä arkipyhinä). Pyrimme soittamaan takaisin mahdollisimman pian.
Jos haluat lähettää salattua sähköpostia sosiaali- ja potilasasiavastaavalle, käytä salassa pidettävissä asioissa suojattua sähköpostia.
Se tapahtuu niin, että kirjoitat selaimeen https://turvaposti.luvn.fi(ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki)/ tai klikkaa linkkiä ja rekisteröit siellä palveluun oman sähköpostiosoitteesi. Sen jälkeen palveluun tunnistautuminen tapahtuu henkilökohtaisella linkillä, joka lähetetään sähköpostiosoitteeseesi.
Puhelujen hinnat
Asiavastaavan palvelut ovat maksuttomia, mutta puheluista peritään maksu.
Vuodesta 2024 alkaen puhelun hinta (029-, 019- ja 09-alkuiset puhelinnumerot sekä matkapuhelinnumerot) on oman puhelinliittymäsi hinnaston mukaisesti:
- paikallisverkkomaksu, kun soitat kiinteästä verkosta.
- matkapuhelinmaksu, kun soitat matkapuhelimesta.
- ulkomaanpuhelumaksu, kun soitat ulkomailta.
Myös jonottaminen on maksullista. Jos käytät kiinteän kuukausimaksun palvelupakettia, tarkista operaattoriltasi, sisältyvätkö valtakunnalliset tilaajanumerot eli 029-alkuiset puhelut palvelupakettiisi. Hyvinvointialueella emme peri asiakkailta normaalien puhelinmaksujen lisäksi maksua.
Laki sähköisen viestinnän palveluista 65 §:n muutos tuli voimaan 31.12.2023. Soittaminen valtakunnallisiin tilaajanumeroihin saa maksaa enintään paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun (pvm/mpm).
Erikoissairaanhoitoon liittyvät asiat
HUS:n potilasasiamies neuvoo erikoissairaanhoitoon liittyvissä asioissa.
Katso HUSin ja HYKSin potilasasiamiesten yhteystiedot täältä.(ulkoinen linkki) (ulkoinen linkki)
Esite sisältää myös kieliversiot.