Social- och patientombudet
Du kan kontakta social- och patientombudsmannen om du är missnöjd med den behandling, tjänst eller vård du fått inom social- och hälsovården samt i småbarnspedagogiken.
Också anhöriga och övriga närstående, kommuninvånare och instanser som sköter klienternas och patienternas ärenden kan kontakta social- och patientombudet.
Social- och patientombudet
- ger råd och handleder i frågor som gäller tillämpningen av patientlagen, lagen om socialvårdens klienter samt lagen om småbarnspedagogik.
- ger råd i frågor som gäller patientens och klientens ställning och rättigheter
- informerar om patientens och klientens rättigheter
- arbetar för att främja patientens och klientens rättigheter och för att dessa ska bli tillgodosedda
- ger råd och hjälper vid behov med att framställa en anmärkning
- ger råd hur kan en patient eller klient ta upp sitt ärende hos den behöriga myndigheten.
Social- och patientombudet inte
- utreder inte patientens eller klientens ärende
- fattar inga beslut och har ingen befogenhet att ändra beslut som fattats av tjänstemän
- tar inte ställning till verksamheten hos den enhet eller personal som gett vården eller tjänsten
- ingriper inte i vårdens eller tjänstens gång
- tolkar inte innehållet i dokumenten
Jenni Henttonen, Terhi Willberg och Anne Hilander (må och to) är social- och patientombud på Västra Nylands välfärdsområde. Marjo Tähtinen ansvarar för tjänsten.
tfn 029 151 5838.
e-post:sosiaali.potilasasiavastaava@luvn.fi
Du kan lämna en kontaktförfrågan på vår telefonsvarare måndag kl. 10–12, tisdag, onsdag och torsdag kl. 9–11 (inte dagen före helgdagar eller på helgdagar). Vi försöker ringa tillbaka så snart som möjligt.
Om du vill skicka krypterad e-post till social- och patientombudet ska du använda skyddad e-post i sekretessbelagda ärenden. Du skickar skyddad e-post genom att skriva in följande i din webbläsare https://turvaposti.luvn.fi(extern länk) eller klicka på länken och registrera din egen e-postadress i tjänsten. Efter detta identifierar du dig i tjänsten med en personlig länk som skickas till din e-postadress.
Samtalspriser
Social- och patientombudets tjänster är kostnadsfria, men det tas ut en avgift för samtal.
Samtalsavgifter 2024 (telefonnummer som börjar med 029-, 019- och 09- samt mobilnummer) är enligt prislistan för din telefonanslutning följande:
- lokalnätsavgift, då du ringer från ett fast nät
- mobilsamtalsavgift, då du ringer från en mobiltelefon
- utrikessamtalsavgift, då du ringer från utlandet.
Det kostar också att köa. Om du använder ett servicepaket med fast månadsavgift, lönar det sig att kolla med din operatör om de riksomfattande abonnentnumren, dvs. samtal till nummer som börjar med 029, ingår i ditt servicepaket. Vi uppbär inga andra avgifter av välfärdsområdets kunder än de normala samtalsavgifterna.
Ändringen av 65 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation trädde i kraft 31.12.2023. Samtal till riksomfattande abonnentnummer får inte kosta mera än lokalnäts- eller mobilsamtalsavgiften (lna/msa).
Ärenden som gäller den specialiserade sjukvården
Patientombudet vid HUS ger råd i ärenden som gäller den specialiserade sjukvården.
Kontaktuppgifter till HUS och HUCS patientombud(extern länk)
Broschyren innehåller också olika språkversioner.