Omaishoidon tuen asiakaskyselyn tulokset
Omaishoitajien vapaiden käyttö:
- Vastaajista 55,7 % oli pitänyt omaishoitajan vapaita. He olivat pääosin tyytyväisiä palveluun, jota hoidettavalle on annettu vapaan aikana: asteikolla, jossa 1= samaa mieltä ja 5 = eri mieltä, vaihtoehdon 1 tai 2 valitsi 64,8 %.
- Vastaajista 44,3 % ei ollut pitänyt omaishoitajan vapaita. Yleisimmät syyt vapaiden käyttämättä jättämiseen olivat: En koe tarvetta vapaalle (31,6 %), Hoidettava ei suostu ottamaan palvelua vastaan (27 %), Ei ole tarjolla sopivaa vapaan aikaista palvelua (19,4 %). Asiakasmaksut (9,4 %) ja välimatkat (2,5 %) ovat esteenä vain pienessä osassa vastauksia.
Tiedontarpeet omaishoitoa tukevista palveluista:
- 58 % vastaajista kokee tarvitsevansa lisää tietoa omaishoitajan vapaiden eri vaihtoehdoista.
- 42,8 % vastaajista kaipasi enemmän tietoa omaishoidon ohjeista. Heistä 71 % haluaisi lisää tietoa vapaiden kertymisestä ja käyttämisestä, 31,8 % omaishoidon tuen myöntämisperusteista, 10,2 % omaishoidon keskeytymisestä ja 11,3 % omaishoidon päättymisestä.
- 37,8 % vastaajista kaipasi lisää tietoa digiasioinnista. Tarpeet koskivat sekä Oima-palvelua (68 %) että Lunnaa (70 %).
- 54,6 % % koki tarvitsevansa lisää tietoa hyvinvointialueen palveluista. Heillä oli tiedontarpeita koskien kuljetuspalvelua (45,2 %) kotihoitoa (44,9 %), turva-auttamispalvelua (33,5 %) ja asumispalveluja (29,9 %).
- 50 % kaipasi lisää tietoa kolmannen sektorin palveluista. Lisää tietoa toivottiin virkistysmahdollisuuksista (61 %), tuetuista lomista (57 %), vertaisryhmistä (30 %) sekä koulutuksista ja valmennuksista (25 %).
- 26,6 % vastaajista kaipasi lisää tietoa yksityisten palveluntuottajien palveluista.
- 15,1 % vastaajista antoi avoimia vastauksia tiedon tarpeistaan. Suurimmat tarpeet liittyvät ympärivuorokautiseen hoitoon ja sinne siirtymiseen (28 mainintaa), omaishoitajan jaksamisen tukitoimiin (22 mainintaa) sekä vapaiden käyttöön (21 mainintaa). Tiedonsaannin parantaminen, erityisesti digipalveluiden osalta, sekä käytännön arkiapu olivat myös merkittäviä teemoja. Noin viidennes vastaajista ilmoitti, ettei kaipaa lisätietoa tällä hetkellä. Monet vastaajat kokivat tiedon ja palveluiden saavutettavuuden riittämättömäksi ja toivoivat selkeämpiä ohjeistuksia sekä tukea omaan jaksamiseensa.
- 78,6 % vastaajista vastasi kysymykseen, onko löytänyt tietoa omaishoitajille tarkoitetuista hyte-toiminnoista. Vastaukset jakautuivat melko tasaisesti asteikolla 1 (samaa mieltä), 5 (eri mieltä). Vaihtoehdon 1 tai 2 valitsi 31,8 %. Vaihtoehdon 4 tai 5 valitsi 37,5 %.
Mieltymykset tiedon hankinnassa ja asioinnissa:
- 89,7 % vastaajista vastasi kysymykseen mieluisimmasta tiedonhankintatavasta. Heistä 51,8 % etsi tietoa mieluiten omaishoidon asiakasvastaavalta, 29,7 % verkkosivuilta, 14,3 % Seniori-infosta ja 4,2 % muualta.
- 96,3 % vastasi kysymykseen mieluisimmasta asiointikanavasta. Heistä 64,8 % asioi mieluiten puhelimitse, 28,3 % sähköpostitse ja 6,9 % digitaalisen asiointikanavan kautta.
Yhteydenoton sujuvuus omaishoidon asiakasvastaavan kanssa:
- 91,8 % vastaajista vastasi kysymykseen, onko saanut yhteyden omaishoidon asiakasvastaavaan silloin kun on sitä tarvinnut. Vastaukset jakautuivat asteikolla 1 (samaa mieltä), 5 (eri mieltä) siten, että vaihtoehdon 1 tai 2 valitsi 31,8 % ja vaihtoehdon 4 tai 5 valitsi 37,5 %.
- 89,8 % vastasi kysymykseen, onko asiointi ollut sujuvaa. Vastaukset jakautuivat asteikolla 1 (samaa mieltä), 5 (eri mieltä) siten, että vaihtoehdon 1 tai 2 valitsi 56,1 % ja vaihtoehdon 4 tai 5 valitsi 26,4 %.
- 96,4 % on saanut palvelua haluamallaan kielellä.
- 95,1 % vastasi kysymykseen, kumpi on tärkeämpää: hoitaa asia oman asiakasvastaavan kanssa, vai että asia tulee hoidetuksi työntekijästä riippumatta. 66 % koki tärkeämmäksi hoitaa asia omaishoidon asiakasvastaava kanssa ja 34 % piti tärkeämpänä, että asia tulee hoidetuksi työntekijästä riippumatta.
Mikä auttaa jaksamaan?
70,6 % vastaajista antoi avoimen vastauksen kysymykseen Mikä auttaa sinua jaksamaan omaishoitajan työssä? Esiin nousseet teemat mainintojen määrän mukaisessa järjestyksessä olivat rakkaus ja läheisyys hoidettavan kanssa; läheisten, ystävien ja vertaisten tuki; vapaat ja palvelut; harrastukset ja oma aika; sisäiset voimavarat ja oma asenne; merkityksellisyyden ja vastuun kokemus; hoidettavan asenne ja hyvinvointi; sekä usko ja hengellisyys. Vastauksissa tuotiin esiin myös jaksamisen haasteita, kuten kritiikkiä palveluja kohtaan sekä väsymystä ja muita haasteita.
Palaute, toiveet ja kehittämisehdotukset
36,4 % vastaajista antoi avoimena vastauksena palautetta, toiveita tai kehittämisehdotuksia. Toiveet ja kehittämisehdotukset mainintojen määrän mukaisessa järjestyksessä koskivat omaishoitajien jaksamisen tukevia toimintoja; hoidettavien palveluja; palkkioita ja vapaita; yhteydenpitoa ja viestintää omaishoitajan ja ammattilaisten välillä sekä helpompaa ja sujuvampaa asiointia. Kritiikki kohdistui yhteydenpidon ja tiedottamisen puutteisiin, omaishoidon palkkioiden riittämättömyyteen sekä vapaiden järjestämisen hankaluuksiin. Vastaajat kaipasivat enemmän arvostusta ja psyykkistä tukea. Erityisesti henkilökohtaiset tapaamiset ja asiakasvastaavien tuki saivat kiitosta.