Vinkkejä ryhmässä toimimiseen
Miten auttaa?
Toiminnanohjaus on usean eri ydintaidon yhteispeliä ja eri toimintojen tasapaino lapsen elämässä on tällöin erittäin tärkeää, jotta taidot olisivat optimaalisesti käytössä. Aluksi onkin tärkeää varmistaa, että lapsi tai nuori syö monipuolisesti, nukkuu riittävästi ja käyttää älylaitteita rajoitetusti. Näillä kaikilla tiedetään olevan vaikutusta myös toiminnanohjauksen onnistumiseen. Erilaiset tulevien tapahtumien ennakoinnin tavat sekä selkeä arjen struktuuri tukevat lasta tai nuorta, jolla on pulmia toiminnanohjauksessa. Struktuuria kannattaa myös konkretisoida esimerkiksi kuvin, vaikka lapsi tai nuori olisikin lukutaitoinen, sillä monen kanavan kautta tuleva informaatio tulee todennäköisimmin huomatuksi.
Vinkkejä ryhmässä toimimiseen
- Tunnin kuvastrukturointi ja ennakointi, jotta lapsi tietää, mitä tunnilla tulee tapahtumaan ja näin pystyy asettautumaan tunnille paremmin. Myös muutoksista selkeästi ilmoittaminen, tarvittaessa kuvin.
- Joskus lapsen on helpompi keskittyä, jos näköärsykkeet on minimoitu, jolloin hän pystyy paremmin keskittymään oman tehtävän tekoon. Esimerkiksi pulpetin voi sijoittaa niin, että oppilas ei häiriinny muun luokan liikkumisesta, ja apuna voi käyttää myös sermejä.
- Lapsen oman tilan voi myös rajata teipeillä lattiaan, joka osoittaa sekä oppilaalle itselleen että muille oppilaille, mikä alue on oppilaan oma.
- Lapsi, joka kaipaa liikettä, voi hyötyä siitä, että mahdollistetaan sallittu liike myös omalla paikalla istuen aktiivityynyn ja pulpetin jalkoihin kiinnitetyn kuminauhan avulla. Nämä keinot auttavat myös lapsia, jotka väsyvät helposti, antaen kehon kautta herättävän aistimuksen. Myös erilaisia istuimia voi mahdollisuuksien mukaan kokeilla, esim. pallotuoli, pyörivä tuoli, bObles mato-tuoli, satulatuoli jne.
- Hypistelylelu käsissä voi auttaa keskittymisen ylläpitämisessä, esim. kuuntelutehtävissä.
- Sallittu liikkuminen tehtävien välillä auttaa ylläpitämään vireystasoa, esim. kynän teroittaminen, tehtävien tarkastus tarkastuskirjasta, veden juominen jne.
- Purkka voi auttaa keskittymisessä antamalla aistipalautteen suun kautta
- Jotkut lapset pystyvät keskittymään tehtävien tekoon paremmin, jos he käyttävät kuulosuojaimia tai kuuntelevat kuulokkeilla mieluista musiikkia samalla. Tämä myös eristää muun ryhmän mahdollisesti häiritsevät äänet.
Valmista kuvamateriaalia löytyy alla olevista linkeistä:
https://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/ennakointi.html(ulkoinen linkki)
https://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/pkortit_koulu.html(ulkoinen linkki)
You can find ready-made picture materials in the links below:
https://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/engplkortit.html(ulkoinen linkki)