Vinkkejä läksyjen tekoon

Miten auttaa?

Toiminnanohjaus on usean eri ydintaidon yhteispeliä ja eri toimintojen tasapaino lapsen elämässä on tällöin erittäin tärkeää, jotta taidot olisivat optimaalisesti käytössä. Aluksi onkin tärkeää varmistaa, että lapsi tai nuori syö monipuolisesti, nukkuu riittävästi ja käyttää älylaitteita rajoitetusti. Näillä kaikilla tiedetään olevan vaikutusta myös toiminnanohjauksen onnistumiseen.  Erilaiset tulevien tapahtumien ennakoinnin tavat sekä selkeä arjen struktuuri tukevat lasta tai nuorta, jolla on pulmia toiminnanohjauksessa. Struktuuria kannattaa myös konkretisoida esimerkiksi kuvin, vaikka lapsi tai nuori olisikin lukutaitoinen, sillä monen kanavan kautta tuleva informaatio tulee todennäköisimmin huomatuksi.  

Vinkkejä läksyjen tekoon

  • Läksyjen merkintä koulussa yhdessä sovitulla tavalla (esim. kuvaaminen puhelimella, läksyvihko, viestiminen Wilman välityksellä, viikoittain vaihtuvat läksyjärjestäjät, jotka kirjaavat läksyt sähköisen järjestelmän kautta kaikille tietoon)
  • Riittävästä energiasta huolehtiminen, esim. välipala ennen läksyjen teon aloittamista
  • Läksyjen teon tauottaminen suunnitellusti, esim. ajastimen (munakello, TimeTimer tai vastaava sovellus puhelimessa) avulla
  • Läksylistat kirjoitettuna / kuvilla, pilkottuina tehtävittäin, yliviivaaminen aina kun yksi tehtävä tehty tai ruksilla merkkaaminen
  • Läksyjen määrästä sopiminen yhdessä opettajan kanssa, jotta oppilas kokee pystyvänsä tekemään annetut läksyt
  • Tarrataulukkojen käyttö palkintona läksyjen teosta, tietyn tarramäärän jälkeen palkintona esimerkiksi mukava yhteinen tekeminen tai muu sovittu palkinto
  • Kirjoitustehtävissä apukysymykset ja jäsentely aiheesta sekä mindmap –työskentely kuvilla tai kirjoittaen. Opettaja tai vanhempi voi olla apuna tekemässä kysymyksiä tai jäsentelyä oppilaan kanssa. 

Lisää tietoa ja vinkkejä arkeen: https://www.pirha.fi/web/nepsy-neuropsykiatriset-vaikeudet/vinkkeja-nepsy-arkeen/kaytannon-vinkkeja-nepsy-arkeen(ulkoinen linkki)

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue