Terveysasemat ja vastaanottopalvelut

Hoidamme ja tutkimme sekä äkillisiä että pitkäaikaisia sairauksia. Tuemme terveyttä ja hyvinvointia, laadimme todistuksia ja lausuntoja sekä ohjaamme asiakkaamme tarvittaessa erikoissairaanhoidon piiriin.

Perustason vastaanottopalveluilla tarkoitetaan sosiaali- ja terveyskeskuksissa, hyvinvointikeskuksissa ja terveysasemilla tarjottavia lääkärin ja hoitajan vastaanottoja, sekä muiden erityisammattiryhmien palveluita ja vastaanottoja. Perustason vastaanottopalveluissa hoidetaan ja tutkitaan sairauksia, annetaan terveydentilaan liittyviä todistuksia ja lausuntoja sekä tuetaan terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä. Vastaanotolla voi asioida etä- tai läsnävastaanotoilla. Etävastaanotto voi tapahtua esimerkiksi puhelimitse tai videovälitteisesti. Vastaanottopalveluihin on saatava yhteys virka-aikana joko puhelimella tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa. Ottaessasi yhteyttä vastaanotolle, hoitaja tai lääkäri tekee hoidon tarpeen arvioinnin, jossa määritellään hoidon kiireellisyys ja tarve. Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä on määritelty ajantasaisessa lainsäädännössä. Kiireellisissä tapauksissa hoito on järjestettävä viipymättä. Kiireellisellä hoidolla tarkoitetaan äkillisen sairastumisen, vamman, pitkäaikaissairauden vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen edellyttämää välitöntä arviota ja hoitoa, jota ei voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista.

Palvelu on maksullinen.

Ehdot palvelun saamiseksi

Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä on määritelty ajantasaisessa lainsäädännössä. Kiireelliseen hoitoon on päästävä sen mukaan mitä sairaus tai vamma edellyttää. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys terveydenhuollon yksikköön välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa. Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta arvio tehdään viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa potilaan yhteydenotosta.

Ajankohtaista terveysasemilla:

  • Kirkkonummi: Kirkkonummen terveysasemalla on ollut toistuvia ongelmia sekä potilastieto- että takaisinsoittojärjestelmien kanssa joulukuun alusta alkaen. Järjestelmien toimimattomuus on hidastanut terveyskeskuksen ammattilaisten työskentelyä ja hetkittäin estänyt puhelintyön kokonaan. Ongelmia ratkotaan yhteistyössä eri tahojen kanssa. Päivitetty 9.2.2023
  • Espoo ja Kirkkonummi: Terveysasemien puhelinpalvelu on pahasti ruuhkautunut. Kiireellisissä asioissa yhteyden terveysasemalle saa samana päivänä, mutta kiireettömissä asioissa takaisinsoittoa voi joutua odottamaan useita päiviä. Henkilöstömme tekee kovasti töitä jonojen purkamiseksi ja toivomme kärsivällisyyttä. Päivitetty 4.1.2023.
  • Jos haluat antaa meille palautetta, pääset tekemään sen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palautepalvelussa