Tukea arkeen

Joskus elämässä voi tulla eteen tilanteita, joissa arkeen tarvitaan toisen tukea tavalla tai toisella. Arjen tuki voi olla monenlaista. Se voi tarkoittaa käytännön apua, neuvoja ja ohjausta ammattilaiselta tai muuta tukea, kuten ystävän kuuntelevaa korvaa, rohkaisevia sanoja tai yhdessä vietettyjä hetkiä.

Digitaaliset palvelut ja digituki

Hyvinvointialueelta saat tietoa ja tukea digitaalisten palveluiden käyttöön.

Tälle sivulle on koottu Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluita, joita voit käyttää digitaalisesti.

Lisäksi sivulla kerrotaan, mistä saat digitukea eli apua digitaalisten palveluiden käyttöön.

Digitaaliset palvelut asukkaille

Tutustu käytössäsi oleviin digitaalisiin asiointipalveluihin ja hyvinvointia tukeviin palveluihin. Osa palveluista on tarkoitettu rajatulle asiakasryhmälle tai on käytettävissä vain osassa Länsi-Uudenmaan kuntia. Tieto siitä, kenelle palvelu on ja missä sitä voi käyttää löytyy kunkin palvelun kohdalta.

Voit tutustua hyvinvointialueen digitaalisiin palveluihin myös alla olevan asiakasohjeen avulla. Materiaalissa esitellään keskeiset digitaaliset asiointikanavat sekä ohjeet siihen, miten asiointi toisen henkilön puolesta onnistuu eri palveluissa.

Luvnin digitaaliset palvelut -asiakasohje 2025.pdf(ulkoinen linkki)

Tietoa ja tukea eri elämäntilanteisiin

Elämänhallintaan ja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen löytyy monia verkkopalveluita, joista löydät tietoa ja tukea.

Digitukea Länsi-Uudellamaalla

Hyvinvointialue perehdyttää käyttämään ylläpitämiään digijärjestelmiä, joita tarvitset saadaksesi tarvitsemaasi palvelua. Saat tukea palvelusta vastaavalta taholta. 

Asiakaspalvelu neuvoo digitaalisten palveluiden käytössä

Lunnan Asiakaspalvelu-chatissa voit kysyä hyvinvointialueen digitaalisista palveluista. Chat on avoinna arkisin kello 8–16. Saat yhteyden asiakaspalveluun ilman vahvaa tunnistautumista.

Siirry Lunnaan(ulkoinen linkki)

Asiakaspalvelu neuvoo asukkaita myös puhelimitse ja sähköpostitse. Voit soittaa numeroon 029 151 2000 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen info@luvn.fi.

Tekstiviestipalvelu kuulovammaisille numerossa 045 739 59250

Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 8.00–16.00

Syksyn 2025 digitukitapahtumia

Digitukea Länsi-Uudellamaalla tarjoavat myös järjestöt, kirjastot ja muut toimijat. Alle on koottu tietoa toimijoista, jotka tarjoavat digitukea. 

Valtakunnalliset palvelut

Kaikilla viranomaisilla on velvollisuus neuvoa omien digitaalisten palveluidensa käytössä. Tähän on koottu linkkejä, joista saat tietoa julkisten palveluiden käyttöön liittyvästä digituesta.

Yleistä tietoa digituesta Suomi.fi -sivuilla.

Siirry suomi.fi-sivustolle(ulkoinen linkki)

Asioi turvallisesti

Teemme asioinnista turvallista käyttämällä vahvaa tunnistautumista ja salattua sähköpostia henkilötietojen turvaamiseksi.

Jos haluat lähettää hyvinvointialueelle henkilötietoja sisältävän viestin, käytä turvapostia.

Siirry Turvaposti-palveluun

Voit tehdä tietopyynnön tai tilata asiakirjoja hyvinvointialueelta.

Lue lisää tietopyynnöistä

Vahva sähköinen tunnistaminen

Digitaalisiin palveluihimme kirjaudutaan vahvalla tunnistamisella kuten mobiilivarmenteella, Hightrust.id-sovelluksella tai verkkopankkitunnuksilla.

Suomi.fi-tunnistus on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen vahvan tunnistautumisen palvelu.

Lue lisää vahvasta tunnistamisesta Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivustolta.(ulkoinen linkki)

Digitaalisen asioinnin ohjeita

Jos sinulla on ongelmia asioidessasi hyvinvointialueen digitaalisessa palvelussa, tutustu alla oleviin ohjeisiin. Ohje sisältää selkeät ja käytännönläheiset neuvot, joiden avulla voit itse ratkaista yleisimmät ongelmat. Mikäli et löydä ratkaisua ongelmaan, olethan yhteydessä asiakaspalveluun.

Ohjeet digitaalisen asioinnin ongelmatilanteisiin(ulkoinen linkki)

Digitaaliset palvelut ja digituki-verkkosivu on tehty Euroopan unionin rahoittamassa Asukkaiden digituen palvelukonsepti -projektissa.