Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen terveysasemilla pidetään huolta alueen väestöstä

24.5.2023 6.52Päivitetty: 29.5.2023 8.48

Terveysasematoiminnan painopiste on sairauksien ennaltaehkäisyssä ja terveyden edistämisessä. Hoitajien ja lääkärien vastaanotot ovat olennainen ja keskeinen osa terveysasemien arkea, mutta myös niiden ulkopuolella, esimerkiksi puhelimessa, tehdään valtavasti potilastyötä.

Terveysasemilla tutkitaan ja hoidetaan sairauksia, sekä tuetaan terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä. Terveysasemilla on myös tärkeä rooli päivystyspotilaiden hoidossa arkisin. Tarvittaessa potilas lähetetään jatkotutkimuksiin ja -hoitoon esimerkiksi erikoissairaanhoitoon HUSiin.

Miten saan yhteyden terveysasemalle?  

Yhteydenotto terveysasemalle hoituu pääosin puhelimessa. Joitain asioita, esimerkiksi influenssarokotusten ajanvarauksen, voi monessa kunnassa hoitaa myös verkossa. Myös muita digitaalisia yhteydenottokanavia, kuten esimerkiksi chat, on käytössä joissain hyvinvointialueen kunnissa. Hyvinvointialuetasoiset sähköiset asiointikanavat ovat parhaillaan valmistelussa.

Tällä hetkellä puhelinpalvelut ja puhelujonot toimivat hieman eri tavalla terveysasemasta riippuen. Jotta voimme varmistaa yhdenmukaisen ja laadukkaan palvelut alueellamme, puhelinpalveluja yhtenäistetään. Pystymme edistämään hoitoa parhaiten, kun kiireellisille puheluille on oma asiointikanava. Soittaessaan asiakas valitseekin, onko hänen asiansa akuutti päivystysasia, vai kiireetön vaiva, joka ei vaadi välitöntä hoitoa. Puhelu tallentuu takaisinsoittojonoon, ja ammattilainen soittaa asiakkaalle takaisin mahdollisimman nopeasti.

Terveysasemilla on velvollisuus hoitaa päivittäin kiireelliset puhelut ja kiireellinen hoito. Kiireellisissä asioissa asiakkaalle soitetaan takaisin samana päivänä. Kiireettömissä asioissa takaisinsoittoviive on vaihdellut asemien välillä. Jos kiireellisellä linjalla tulee vastaan selvästi kiireetön asia, puhelu siirretään oikeaan jonoon.

Ketkä puhelintyötä tekevät?

Asiakkaalle soittaa oman terveysaseman hoitaja. Hoitaja arvioi puhelimessa hoidon tarpeen ja selvittää, millaista hoitoa asiakas tarvitsee. Hoitaja voi myös konsultoida lääkäriä, mikäli soittajan tilanne sitä vaatii.

Moni asia hoituu puhelimessa. Esimerkiksi hoito-ohjeita pystytään antamaan myös ilman kasvokkaista tapaamista. Joissain tapauksissa, esimerkiksi influenssa- tai vatsatautitapauksissa, on järkevintä, että henkilö ei tule terveysasemalle tartuttamaan muita. Tarvittaessa asiakkaalle varataan aika joko hoitajan tai lääkärin vastaanotolle.

Puhelun jälkeen hoitaja kirjaa puhelimessa läpi käydyt asiat ja annetut ohjeet asiakkaan tietoihin. Potilas näkee kirjaukset OmaKannasta.

Puhelujen määrä on viime vuosina kasvanut merkittävästi

Terveysasemien puhelumäärät ovat lähes kaksinkertaistuneet muutamassa vuodessa. Henkilöstön määrä ei kuitenkaan ole kasvanut. Esimerkiksi pelkästään huhtikuun viimeisellä viikolla hyvinvointialueen terveysasemilta soitettiin asiakkaille yli 15 000 puhelua. Puhelut eivät jakaudu tasaisesti kaikille päiville, vaan soittoja tulee alkuviikosta paljon enemmän kuin loppuviikolla. Alkuviikosta puhelintyötä tekee enemmän hoitajia kuin loppuviikosta. 

Pandemian aiheuttaman hoitovelan vuoksi monen potilaan vaivat ovat myös vaikeutuneet, mikä pidentää puhelujen kestoa, ja puheluja ehditään soittaa päivässä vähemmän.

Vastaanottoaikojen saatavuudessa haastetta

Lääkärien vastaanottokirjat ovat auki noin neljä viikkoa eteenpäin ja uusia aikoja avataan säännöllisesti. Kiireettömissä asioissa lääkärinaikoja on saatavilla vain hyvin niukasti suhteessa kysyntään, eikä aikaa aina löydy. Tilanne saattaa turhauttaa asiakasta. Ammattilaisemme ovat kuitenkin aina asiakkaan puolella ja tekevät kaikkensa, jotta vaiva saataisiin hoidettua parhaalla mahdollisella tavalla ja mahdollisimman pikaisesti.

Osasyynä aikojen riittämättömyyteen on se, että hyvinvointialueellamme sekä lääkärien että hoitajien työtehtäviä on täyttämättä. Terveydenhuollon ammattilaisten rekrytointi on valtakunnallisestikin vaikeaa, joten tilanteemme ei valitettavasti poikkea muista. Myös flunssakaudet aiheuttavat tiiviissä työyhteisöissä sairauspoissaoloja, jolloin vastaanottoaikoja joudutaan perumaan. Edelleen puretaan myös koronapandemian aiheuttamaan hoitovelkaa.

Reseptit voi uusia kätevästi verkossa

Vaikka moni asia vaatii edelleen yhteydenoton terveysasemalle, reseptien uusinta onnistuu monessa tapauksessa OmaKanta-palvelussa verkossa. Kirjaudu OmaKantaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Reseptit löydät sivun vasemman laidan valikosta.

Ammattilaisemme tekevät jatkuvasti töitä, jotta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen terveysasemapalvelut toimisivat jatkossa paremmin.