Vid hälsostationerna i Västra Nylands välfärdsområde tar man hand om befolkningen i området
Tyngdpunkten i hälsostationsverksamheten ligger på att förebygga sjukdomar och främja hälsan. Sjukskötarnas och läkarnas mottagningar är en väsentlig och central del av hälsostationernas vardag, men även utanför dem, till exempel per telefon, utförs enormt mycket patientarbete.
På hälsostationerna undersöks och behandlas sjukdomar, dessutom stöder man främjandet av hälsan och förebyggandet av sjukdomar. Hälsostationerna har också en viktig roll i vården av jourpatienter på vardagar. Vid behov remitteras patienten till fortsatta undersökningar och fortsatt vård till exempel till den specialiserade sjukvården vid HUS.
Hur får jag kontakt med hälsostationen?
Kontakten till hälsostationen sköts i huvudsak per telefon. Vissa ärenden, till exempel tidsbokningen för influensavaccinationer, kan i många kommuner också skötas på nätet. Även andra digitala kontaktkanaler, såsom chatt, används i vissa kommuner i välfärdsområdet. Elektroniska servicekanaler på välfärdsområdesnivå är som bäst under beredning.
För närvarande fungerar telefontjänsterna och telefonköerna på något olika sätt beroende på hälsostation. För att säkerställa enhetliga tjänster av hög kvalitet i vårt område kommer telefontjänsterna att förenhetligas. Vi kan främja vården bäst när det finns en egen servicekanal för brådskande samtal. När kunden ringer väljer hen om hans eller hennes ärende är ett akut jourärende eller ett icke-brådskande besvär som inte kräver omedelbar vård. Samtalet sparas i återuppringningskön och vårdpersonalen ringer tillbaka till klienten så snabbt som möjligt.
Hälsostationerna är skyldiga att sköta brådskande samtal och brådskande vård dagligen. I brådskande ärenden blir klienten återuppringd samma dag. I icke-brådskande ärenden har fördröjningen i återuppringningen varierat mellan stationerna. Om ett samtal som är klart icke-brådskande kommer till den brådskande linjen, flyttas samtalet till rätt kö.
Vem utför telefonarbetet?
Det är en skötare vid den egna hälsostationen som ringer klienten. Vårdaren bedömer vårdbehovet per telefon och utreder hurdan vård klienten behöver. Skötaren kan också konsultera en läkare om det krävs med tanke på situationen för den som ringer.
Många saker sköts per telefon. Till exempel kan vårdanvisningar ges även utan att man träffas ansikte mot ansikte. I vissa fall, till exempel vid influensa eller magsjuka, är det förnuftigast att personen inte kommer till hälsostationen och smittar andra. Vid behov bokas en tid till antingen skötarens eller läkarens mottagning.
Efter samtalet antecknar skötaren de saker som gåtts igenom per telefon och de anvisningar som getts i klientens uppgifter. Patienten ser anteckningarna i MittKanta.
Antalet samtal har ökat betydligt under de senaste åren
Antalet samtal till hälsostationerna har nästan fördubblats på några år. Antalet anställda har dock inte ökat. Under den sista veckan i april fick till exempel välfärdsområdets hälsostationer över 15 000 samtal. Samtalen fördelas inte jämnt på alla dagar, utan det kommer många fler samtal i början av veckan än i slutet av veckan. I början av veckan arbetar fler skötare per telefon än i slutet av veckan.
På grund av den vårdskuld som pandemin orsakat har många patienters besvär också försvårats, vilket förlänger samtalens längd och man hinner ringa färre samtal per dag.
Utmaningar i tillgången till mottagningstider
Läkarnas mottagningstider är öppna cirka fyra veckor framåt och nya tider öppnas regelbundet. I icke-brådskande ärenden finns det dock mycket få läkartider i förhållande till efterfrågan, och alltid finns det inte tider. Situationen kan vara frustrerande för klienten. Vår personal är dock alltid på klientens sida och gör allt för att behandla besväret på bästa möjliga sätt och så snabbt som möjligt.
En delorsak till att det inte finns tillräckligt med tider är att det finns arbetsuppgifter för både läkare och skötare i vårt välfärdsområde som inte har tillsatts. Det är svårt att rekrytera yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården även på riksnivå, så vår situation avviker tyvärr inte från de övriga. I täta arbetsgemenskaper orsakar även förkylningsperioder sjukfrånvaro, varvid man blir tvungen att annullera mottagningstider. Vårdskulden till följd av coronapandemin avvecklas fortfarande.
Recept kan förnyas behändigt på webben
Även om många ärenden fortfarande kräver att man kontaktar hälsostationen, kan man i många fall förnya recept i MittKanta-tjänsten på nätet. Logga in i MittKanta med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Recepten hittar du i menyn till vänster på sidan.
Vår yrkesutbildade personal arbetar kontinuerligt för att hälsostationstjänsterna i Västra Nylands välfärdsområde ska fungera bättre i fortsättningen.