Asiakas- ja potilastietojärjestelmähankintojen kriteerit päätettiin
Aluehallitus päätti asiakas- ja potilastietojärjestelmähankintojen strategisista periaatteista, ja päätti esittää aluevaltuustolle hyväksyttäväksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelustrategian.
Asiakas- ja potilastietojärjestelmien uudistaminen hyvinvointialueella tapahtuu vaiheittain, jotta voidaan ottaa huomioon kyvykkyydet, kustannustehokkuus sekä riskienhallinta. Hankintojen valmistelussa ja toteutuksessa kuullaan hyvinvointialueen henkilöstöä ja niissä kiinnitetään erityistä huomiota työn sujuvuuteen ja järjestelmien käytettävyyteen. Asukkaiden käyttöliittymien on toimittava sujuvasti ja oltava selkeitä, asukkaiden käyttämät järjestelmät ja digipalvelut ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Järjestelmien uudistamisessa kiinnitämme erityistä huomiota asiakas-, potilas- ja käyttäjäturvallisuuteen, tietoturvallisuuteen, tietojen eheyteen, vakauteen ja luotettavuuteen sekä toimivuuteen ja häiriöttömyyteen mahdollisissa poikkeusoloissa.
Hyvinvointialue on hankkimassa moderneja, standardinmukaisiin rajapintoihin sekä sujuvaan tiedonvaihtoon erikoissairaanhoidon kanssa kykeneviä, kansallisten järjestelmien kanssa yhteensopivia sekä toimivat käyttö- ja tukipalvelut omaavia järjestelmiä. Teemme näissä hankinnoissa yhteistyötä myös muiden hyvinvointialueiden kanssa.
Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle hyväksyttäväksi hyvinvointialueen ensimmäisen palvelustrategian, jossa päätetään palvelujen ja toiminnan kehittämisen linjauksista ja toiminnan muutoksen tavoitteista. Palvelustrategia on tehty yhteistyössä henkilöstön, alueen asukkaiden ja tärkeiden sidosryhmien kanssa.
Esityslistan muut päätösasiat hyväksyttiin esitysten mukaisina.
- Aluehallitus