Beslut fattades om kriterierna för upphandlingarna av klient- och patientdatasystem
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade om de strategiska principerna för upphandlingarna av klient- och patientdatasystem och beslutade föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner Västra Nylands välfärdsområdes servicestrategi.
Utvecklingen av klient- och patientdatasystemen i välfärdsområdet sker i faser för att vi ska kunna ta hänsyn till kapacitet, kostnadseffektivitet och riskhantering. I beredningen av upphandlingarna hörs välfärdsområdets personal och i upphandlingarna ägnas särskild uppmärksamhet åt systemens användbarhet och arbetets smidighet. Invånarnas användargränssnitt måste fungera klanderfritt och vara tydliga. De system och digitala tjänster som invånarna använder är på finska, svenska och engelska. I utvecklingen av systemen ägnar vi särskild uppmärksamhet åt klient-, patient- och användarsäkerheten, informationssäkerheten, uppgifternas integritet, stabilitet och pålitlighet samt störningsfrihet i undantagsförhållanden.
Välfärdsområdet strävar efter att skaffa system med fungerande användar- och stödtjänster och som är kompatibla med moderna och standardiserade gränssnitt och nationella system samt som kan användas för smidigt informationsutbyte med den specialiserade sjukvården. Vi samarbetar också med andra välfärdsområden i dessa upphandlingar.
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner välfärdsområdets första servicestrategi, där välfärdsområdet beslutar om riktlinjerna för utvecklingen av servicen och verksamheten och om målen för förändringen av verksamheten. Servicestrategin har utarbetats i samarbete med personalen, invånarna i området och viktiga intressentgrupper.
Föredragningslistans övriga beslutsärenden godkändes i enlighet med förslagen.
- Välfärdsområdesstyrelsen