Päätös vammaispalveluista on yhteistyön tulos

25.10.2023 9.18Päivitetty:25.10.2023 9.49
Kuvituskuva valkoisesta palapelistä, johon on tulossa keltainen pala lisäksi.

Vammaispalvelujen sosiaalityössä tehdään päätökset henkilön saamista vammaispalveluista. Päätöksen pohjalla on palvelutarpeen arviointi ja tarvittaessa SAS-työryhmän yhteistyö. Mukana arvioinnissa ovat myös asiakas ja usein joku hänen läheisistään. SAS tulee sanoista Suunnittele, Arvioi, Suosittele.

Vammaispalvelut auttavat, kun henkilöllä on vamma tai sairaus, joka aiheuttaa pitkäaikaisesti erityisiä vaikeuksia suoriutua tavanomaisista elämän toiminnoista. Vammaissosiaalityöstä myönnetään henkilön avuksi lakisääteisiä palveluja, joista osa on subjektiivisia ja osa harkinnanvaraisia tukitoimia. Sosiaalityöntekijä tai -ohjaaja tekee asiakkaalle palvelutarpeen arvioinnin ja sen jälkeen palvelujen myöntämisestä päätöksen. Se perustuu tarvittaessa moniammatilliseen yhteistyöhön, ja siinä huomioidaan asiakkaan yksilölliset tarpeet ja toiveet. 

Palvelupäätöksen pohjalla olevaan palvelutarpeen arviointiin on voinut asiakkaan lisäksi osallistua myös hänen läheisensä. Päätöstä tekevän sosiaalityöntekijän tai -ohjaajan tukena toimii tarvittaessa asiakastiimi, johtava sosiaalityöntekijä, moniammatillinen yhteistyö tai SAS-työryhmä.

 

Monta tapaa ottaa yhteyttä vammaispalveluihin 

Vammaissosiaalityön päällikkö Teija Motturi kertoo, että asiakkaan ensimmäinen kontakti on usein puhelimitse vammaispalvelujen neuvontaan. 

– Hyvinvointialueella toimii tällä hetkellä neljä vammaispalvelujen neuvontatiimiä: Espoo-Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja-Inkoo-Siuntio-Karkkila-Vihti sekä Hanko-Raasepori. Neuvonnoissa työskentelee sosiaaliohjaajia, joilta asiakas saa tarvitsemansa tiedot palvelujen hakemisesta sekä yhteyden alueen työntekijään ajan varaamiseksi palvelutarpeen arvioinnille. 

Neuvontaamme voi ottaa yhteyttä myös sähköpostilla tai tekemällä vammaispalvelujen hakemuksen. Vammaispalvelujen neuvonnan yhteystiedot ja vammaispalvelujen hakemuksen löydät täältä: Vammaispalvelujen neuvonta

 

Lähtökohtana asiakkaan tarpeet

– Kun saamme asiakkaalta yhteydenoton, pyrimme ottamaan häneen yhteyttä 3 arkipäivän sisällä. Aina tämä ei ruuhkatilanteiden vuoksi toteudu. Arvioimme asian kiireellisyyden heti, ja alueen sosiaalityöntekijä tai -ohjaaja on yhteydessä asiakkaaseen tapaamisajan varaamiseksi tai saadakseen tarvittavia lisätietoja. Tapaamiset voimme hoitaa joustavasti myös puhelimitse tai etäyhteydellä, Motturi kertoo.

Palveluiden suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana ovat asiakkaan yksilölliset tarpeet. 

– Kun arvioimme palvelutarvetta tai järjestämme palveluja ja tukitoimia, otamme huomioon asiakkaan toiveet, mielipiteet ja yksilölliset tarpeet. Asiakkaan kuuleminen on meille tärkeää. Kiinnitämme erityistä huomiota lasten ja nuorten sekä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden itsemääräämisoikeuden kunnioittamiseen, Motturi toteaa.

 

SAS-työryhmissä etsitään parhaita ratkaisuja 

SAS tulee sanoista Suunnittele, Arvioi ja Suosita. Vammaispalveluissa toimii kaksi SAS-työryhmää, joista toinen käsittelee asumispalvelujen tarpeita ja toinen muita, laajempia palvelukokonaisuuksia. Työryhmät ovat moniammatillisia.

SAS-ryhmät käsittelevät sosiaaliohjaajien ja -työntekijöiden esityksestä asiakkaan palveluratkaisua ja antavat suosituksen palvelun myöntämisestä, määrästä ja kiireellisyydestä. 

SAS-työryhmissä käsiteltäviä asioita ovat hakemukset: 

  • vakituiseen asumiseen (ympärivuorokautinen ja tukiasuminen) 
  • lyhytaikaiseen hoitoon
  • asumisvalmennukseen
  • työ- ja päivätoimintaan 
  • henkilökohtaisen avun tuntien myöntämiseen, mikäli tuntimäärä on enemmän kuin 35 tuntia viikossa 
  • usean eri toimijan kesken järjestettävät palvelukokonaisuudet. 

Lisäksi SAS-työryhmän tehtävänä on tunnistaa tulevia palvelujen tarpeita sekä palvelujen riittävyyttä. 

Alueellinen johtava sosiaalityöntekijä Martina Nygård kertoo, että tällä hetkellä SAS-työryhmillä on normaalia enemmän asioita punnittavanaan, jotta varmistumme vammaispalvelujen myöntämisestä yhdenvertaisesti koko alueellamme. 

– SAS-ryhmät ovat meille tärkeä toimintamalli. Ryhmissä arvioidaan eri ratkaisuvaihtoehtoja, niiden vaikutuksia asiakkaan elämään, tuetaan työntekijän päätöksentekoa ja sovitaan yhteisistä asioista. Ryhmän tehtävä on suosittaa hyvää ratkaisua, mutta varsinaisen päätöksen palveluista tekee aina yksittäinen sosiaalityöntekijä tai -ohjaaja, molempien SAS-työryhmien puheenjohtajana toimiva Nygård kertoo. 

Vammaissosiaalityön työntekijän on tehtävä päätös asiakkaan palveluista viimeistään 3 kuukauden kuluessa asian tulemisesta vireille. 

– Kiireellisissä tilanteissa toimimme aina välittömästi, Nygård tähdentää.

 

Lue lisää: SAS-toimintamalli vammaispalveluissa

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue