Beslut om funktionshinderservice är ett resultat av samarbete

Inom funktionshinderservicens sociala arbete fattas beslut om den service som en person med funktionsnedsättning får. Beslutet grundar sig på en bedömning av servicebehovet och vid behov på SAS-arbetsgruppens samarbete. I bedömningen deltar också klienten och ofta någon av klientens närstående. SAS kommer från de finska orden suunnittele, arvioi, suosittele (på svenska planera, bedöm, rekommendera).
Funktionshinderservicen hjälper när en person har en skada eller sjukdom som långvarigt orsakar särskilda svårigheter att klara av de funktioner som hör till normal livsföring. Inom funktionshinderservicens sociala arbete beviljas lagstadgade tjänster till hjälp för personen, av vilka en del är subjektiva och en del är behovsprövade stödåtgärder. Socialarbetaren eller socialhandledaren bedömer klientens servicebehov och fattar därefter beslut om beviljande av service. Den grundar sig vid behov på ett multiprofessionellt samarbete och där beaktas klientens individuella behov och önskemål.
Förutom klienten har även klientens närstående kunnat delta i bedömningen av servicebehovet som ligger till grund för servicebeslutet. Den socialarbetare eller socialhandledare som fattar beslutet får vid behov stöd av ett klientteam, en ledande socialarbetare, ett multiprofessionellt samarbete eller en SAS-arbetsgrupp.
Många sätt att kontakta funktionshinderservicen
Chefen för funktionshinderservicens socialarbete Teija Motturi berättar att klientens första kontakt ofta är per telefon till funktionshinderservicens rådgivning.
– I välfärdsområdet finns för närvarande fyra rådgivningsteam inom funktionshinderservicen: Esbo-Grankulla, Kyrkslätt, Lojo-Ingå-Sjundeå-Högfors-Vichtis samt Hangö-Raseborg. Vid rådgivningarna arbetar socialhandledare, av vilka klienten får nödvändig information om hur man ansöker om service samt kontakt med den anställda i området för att boka tid för bedömning av servicebehovet.
Du kan också kontakta vår rådgivning per e-post eller genom att göra en ansökan till funktionshinderservicen. Kontaktuppgifter till funktionshinderservicens rådgivning och ansökan om funktionshinderservice hittar du här: Funktionshinderservicens rådgivning
Utgångspunkten är klientens behov
– När vi får en kontaktbegäran av en klient strävar vi efter att ta kontakt med klienten inom tre vardagar. Detta förverkligas inte alltid på grund av rusningssituationer. Vi bedömer genast hur brådskande ärendet är och områdets socialarbetare eller socialhandledare kontaktar klienten för att boka en tid eller för att få nödvändiga tilläggsuppgifter. Vi kan också sköta mötena flexibelt per telefon eller på distans, berättar Motturi.
Utgångspunkten för planeringen och genomförandet av tjänsterna är klientens individuella behov.
– När vi bedömer servicebehovet eller ordnar tjänster och stödåtgärder beaktar vi klientens önskemål, åsikter och individuella behov. Det är viktigt för oss att höra klienten. Vi fäster särskild uppmärksamhet vid att respektera självbestämmanderätten för barn och unga samt personer som behöver särskilt stöd, konstaterar Motturi.
SAS-arbetsgrupperna söker de bästa lösningarna
SAS kommer från de finska orden suunnittele, arvioi och suosita (på svenska planera, bedöm och rekommendera). Inom tjänsterna för personer med funktionsnedsättning finns två SAS-arbetsgrupper, av vilka den ena behandlar boendeservicens behov och den andra övriga, mer omfattande servicehelheter. Arbetsgrupperna är multiprofessionella.
SAS-grupperna behandlar servicelösningar för klienter på förslag av socialhandledarna och socialarbetarna samt ger rekommendationer om beviljande av service, servicens omfattning och hur brådskande den är.
Ärenden som behandlas i SAS-arbetsgrupperna är ansökningar om:
- stadigvarande boende (dygnet runt och stödboende)
- kortvarig vård
- boendeträning
- arbets- och dagverksamhet
- beviljande av timmar för personlig assistans, om antalet timmar överstiger 35 timmar per vecka
- servicehelheter som ordnas mellan flera olika aktörer.
Dessutom har SAS-arbetsgruppen till uppgift att identifiera framtida servicebehov och tjänsternas tillräcklighet.
Den regionala ledande socialarbetaren Martina Nygård berättar att SAS-arbetsgrupperna för närvarande har flera ärenden än normalt att begrunda för att säkerställa att tjänsterna för personer med funktionsnedsättning beviljas jämlikt i hela vårt område.
– SAS-grupperna är en viktig verksamhetsmodell för oss. Grupperna bedömer olika lösningsalternativ och deras inverkan på klientens liv, stöder den anställdas beslutsfattande och avtalar om gemensamma frågor. Gruppens uppgift är att rekommendera en bra lösning, men det egentliga beslutet om tjänsterna fattas alltid av en enskild socialarbetare eller socialhandledare, berättar Nygård som är ordförande för båda SAS-arbetsgrupperna.
En anställd inom funktionshinderservicens sociala arbete ska fatta beslut om klientens service senast tre månader efter att ärendet inletts.
– I brådskande situationer agerar vi alltid omedelbart, betonar Nygård.
Läs mer: SAS-verksamhetsmodellen inom funktionshinderservicen