Arkinen apu ja yhdessä tekeminen kohentavat mieltä – kotihoidon yhteistyöpilotista hyviä kokemuksia
Kokeilemme Matikylän kotihoidon valitsemien asiakkaiden parissa yhteistyötä, jossa kilpailutettu yritys, Gubbe Sydänystävät Oy tuottaa asiakkaille kodinhoidollisia ja osallistavia palveluja. Näin hyvinvointialueemme ammattilaisille vapautuu aikaa keskittyä hoitotyöhön.
Ashak Vasan, 74, rullailee yhden jalan avulla pyörätuoliaan tottuneesti keittiössään ja toivottaa tervetulleeksi.
– Otatko teetä?
Keittolevy päälle, vesi kattilaan ja kiehumaan. Vasan murskaa teeveden joukkoon kardemumman siemeniä ja pyytää avustaja Noe Tulanderia, 19, pilkkomaan vielä tuoretta inkivääriä mukaan.
– En oikein osaa laittaa ruokaa. Vaimoni kuoleman jälkeen olen opetellut. Katson tv:stä reseptejä ja videoita ja harjoittelen. Noe auttaa minua ruoanlaitossa.
Noe Tulander käy avustajana Vasanin luona kerran viikossa, kaksi tuntia kerrallaan. Hänellä on myös neljä muuta asiakasta, joiden luona hän käy arjen askareiden tukena viikoittain tai kahden viikon välein. Apu voi olla esimerkiksi kaupassa käyntiä, siivoamista, ruoanlaittoa, teknistä apua tietokoneen tai kännykän käyttöön tai vaikka puutarhatöitä yhdessä asiakkaan kanssa.
– Asiakkailla on yleensä tietyt asiat missä he tarvitsevat apua, mutta tekemisistä voi sopia jokaisella käynnilläkin erikseen, Noe kertoo.
Pieni apu arjessa tukee toimintakykyä
Ashak Vasan on Matinkylän kotihoidon asiakas, joka on mukana hyvinvointialueellamme meneillään olevassa yhteistyöpilotissa. Pilotissa selvitämme, miten kevyt kotihoidollinen apu auttaa iäkkäitä henkilöitä säilyttämään toimintakykynsä ja vähentääkö se raskaiden kotihoidon palvelujen tarvetta.
Pilotin yhteistyökumppaniksi valikoitui hintatiedustelun perusteella Gubbe Sydänystävät Oy, ja valintakriteereinä olivat muun muassa asiakkaiden aktivointi ja osallistaminen. Yhteistyö käynnistyi helmikuussa 2024.
Gubben työntekijät ovat Noe Tulanderin tapaan nuoria ja kielitaitoisia. Heidät on koulutettu asiakkaiden aktivointiin.
Tyypillisesti Gubben työntekijä käy asiakkaan luona kerran viikossa, 1–2 tunnin ajan. Asiakas maksaa palvelusta 10 euroa/tunti. Pyrkimys on, että asiakkaan luona käy aina sama työntekijä.
Kotihoidon sairaanhoitaja Katariina Salokosken mukaan yhteistyö Gubben kanssa on sujunut hyvin.
– Olemme tiivisti yhteydessä puolin ja toisin. Suunnittelemme yhdessä aikatauluja ja avustajien käyntien sisältöä, jotta ne vastaisivat mahdollisimman hyvin asiakkaan ja kotihoidon tarpeita. Lisäksi saan tietoa, mikäli käynneillä on ilmennyt jotain erityistä.
Mitä asiakas tarvitsee?
Aluksi yhteistyöpilotissa oli viisi asiakasta, nyt kymmenen. Heidät valittiin Matinkylä-Olarin pilottialueelta. Uudet asiakkaat tulevat kotihoitoon kotikuntoutuksen kautta.
Ikääntyneellä on oltava kotihoidon asiakkuus, jotta hänellä on mahdollisuus saada Gubben palvelua. Kun päätös kotihoidon asiakkuudesta on tehty Seniori-infossa, kotihoidon tiimi ottaa ohjakset.
– Pohdimme yhdessä, ketkä asiakkaistamme voisivat hyötyä Gubben tarjoamasta kodinhoidollisesta avusta. Sitten kerromme tästä mahdollisuudesta asiakkaalle ja hän voi päättää tarttuuko siihen, kertoo Katariina Salokoski.
Osallisuuden tunteella ja sosiaalisella kanssakäymisellä on merkittävä vaikutus terveyteen. Yksinäisyys lisää sosiaali- ja terveyspalvelujen tarvetta: Se ajaa ihmisiä hakeutumaan palveluihin ilman varsinaista terveysongelmaa.
– Meillä on kotihoidon asiakkaita, joilla ei ole varsinaisesti hoitajan tarvetta, vaan puute omaisista ja ystävistä. Kun arjessa ei ole sosiaalisia kontakteja, sitä helposti lamaantuu ja toimintakyky heikentyy. Se on sellainen noidankehä, kuvailee kotikuntoutuksen lähihoitaja Niina Renko.
Pienikin apu voi auttaa asiakasta saamaan enemmän otetta omasta elämästään ja tuoda mielekkyyttä arkeen. Kun asiakas saa Gubben kautta muuta kuin hoidollista apua, kotihoidon ammattilainen voi keskittyä hoitotyöhön ja aikaa säästyy.
Omatoimisuuden ja osallisuuden tunne kantaa
Yhteistyöpilotti kestää vuoden loppuun, mutta jo nyt hyötyjä on nähtävissä. Kun asiakkaan mieli kohenee, myös hoitotyö helpottuu.
– Omista asiakkaistani esimerkiksi eräs haavanhoitopotilas on selvästi hyötynyt Gubben palvelusta. Hän on päässyt kauppaan avustajan kanssa ja omatoimisuus on lisääntynyt. Elämänhallinta on vahvistunut, Katariina Salokoski iloitsee.
Asiakkaat ovat ottaneet Noe Tulanderin hyvin vastaan.
– Palaute on ollut hyvää, asiakkaat ovat kiitollisia ja iloisia. Aluksi minun piti vähän tuppautua auttamaan, jos huomasin, että asiakkaalla on vaikeuksia tehdä joku askare itse, mutta nyt kun on useampia tapaamisia jo ollut niin he uskaltavat pyytääkin apua.
Ashak Vasanin päiviin kuuluu ruuanlaittoa, lukemista ja lepäilyä.
– Nautin elämästä, mutta minulla ei ole paljon juttuseuraa. On hyvä, että saan apua.
– Haluan tehdä itse mahdollisimman paljon, mutta kaikkeen en pysty. Noe on auttanut ruoanlaitossa, tiskaamisessa ja kevyessä siivouksessa. Hän on hyvä tyttö. Olen todella kiitollinen tästä avusta.
- Ikääntyneet