Tahtoa tehdä -kilpailussa palkitaan työporukoita innovatiivisuudesta
Järjestimme hyvinvointialueellamme Tahtoa tehdä -kilpailun, jonka tarkoituksena on nostaa esiin innovatiivisuutta ja haluamme uudistaa. Etsimme joukostamme tiimejä ja työporukoita, joiden teot osoittavat intoa muuttaa rohkeasti arjen toimintatapoja ja rakentaa parempia palveluja länsiuusimaalaisille.
Kilpailuun osallistui 73 tekoa, joita on ollut toteuttamassa yhteensä yli 1800 hyvinvointialueen työntekijää. Finalistien joukossa on mukana tiimejä alueen eri kunnista ja palveluista.
”On upeaa, että kilpailuun ilmoitettiin niin paljon tekoja, jotka osoittavat tahtoa tehdä. Kaikkien tekojen takana on ammattilaisten pohdinta siitä, miten tämän asian voisi tehdä paremmin”, sanoo hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn.
”Teot osoittavat, että hyvinvointialueelta todella löytyy hienoa asennetta ja tahtoa tehdä”, hän jatkaa.
Kolme tiimiä palkitaan
Hyvinvointialueen johtoryhmä valitsi finaaliin seitsemän tiimiä, joista henkilöstö sai äänestää mielestään vaikuttavinta tekoa. Eniten ääniä saanut tiimi palkitaan 3000 euron ja kaksi seuraavaa tiimiä 1000 euron rahapalkinnoilla, jotka voi käyttää ryhmän kehittämis- ja virkistystoimintaan. Palkinnot jaetaan esihenkilöfoorumissa 3.12.2024.
Suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksessa asiakkaat saavat entistä paremmin yhteyden palveluihin. Yhteydenottoa on erityisesti kiireettömissä asioissa onnistuttu nopeuttamaan ja se on nyt tavoitetasolla.
Lohjan kotihoidon viidessä kotihoidon palvelupisteessä on muutettu yhden lähihoitajan toimi kuntouttavaksi lähihoitajaksi. Kotihoidossa on tunnistettu kuntouttavan lähihoitajan käynneistä hyötyvät asiakkaat. Moni asiakas on kuntoutunut palvelun avulla hienosti, ja esimerkiksi kaatumiset ovat vähentyneet.
Tilannekeskuksen päivystäjät ovat aktiivisesti kehittäneet tilannekeskuksen toimintaa. Pelastustoimen tehtävienhallintaa on saatu tehostettua huomattavasti esimerkiksi myrskytilanteissa, jossa tehtäviä voi olla samaan aikaan useita kymmeniä.
Etäpäivätoiminta on vammaisille henkilöille suunnattu digitaalinen palvelu. Asiakkaat ovat tykänneet etäpäivätoiminnasta ja siinä hyödynnetystä Ella-sovelluksesta. Sisällöntuottajat tekevät Ella-sovellukseen sisältöjä, ja niitä voivat käyttää niin asiakkaat kuin ohjaajatkin.
Espoossa asumis- ja taloussosiaalityön tiimi jalkautuu matalan kynnyksen kohtaamispaikka Illusiaan kerran kuukaudessa tuomaan sosiaalipalvelut niitä tarvitsevien luokse. Kun asiakkaita palvellaan siellä missä he ovat, tavoitetaan hekin, jotka tavallisesti saattavat jäädä palvelujen ulkopuolelle.
Espoon keskuksen kotihoidon yksikössä systemaattinen auditointityö on tuonut suoraa hyötyä. Asiakkaiden palvelut on päivitetty vastaamaan todellista tarvetta – ja tästä saadaan säästöjä niin asiakkaille kuin hyvinvointialueellekin.
Keskitetty psykologipalvelu opiskeluhuollossa on auttanut tarjoamaan psykologipalveluita myös niissä kouluissa, joissa ei omaa psykologia ole ollut. Etäyhteyksillä on täydennetty psykologipalveluita sopivissa tilanteissa.