I tävlingen Vilja att göra belönas arbetsgrupper för innovationer

2.12.2024 13.07Uppdaterad:3.12.2024 7.10

Vi ordnade tävlingen Vilja att göra i vårt välfärdsområde med syfte att lyfta fram innovativa lösningar och vår vilja att förnya välfärdsområdet. I tävlingen Vilja att göra sökte vi efter team och arbetsgrupper, vars gärningar visar på ett intresse för att modigt förändra vardagens verksamhetssätt och bygga upp bättre tjänster för västnylänningarna.

I tävlingen deltog sammanlagt 73 gärningar, som har verkställts av över 1 800 anställda vid välfärdsområdet. Bland finalisterna finns team från olika kommuner och tjänster i området.

”Det är fint att så många gärningar anmäldes till tävlingen: de alla visar prov på en vilja att göra. Bakom gärningarna ligger våra yrkespersoners reflektioner kring hur saker och ting kunde utföras bättre”, säger välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn.

”Gärningarna visar att det verkligen finns en fin inställning och vilja att göra i välfärdsområdet”, fortsätter hon.

Tre team belönas 

Välfärdsområdets ledningsgrupp valde ut sju finalistteam, bland vilka personalen fick rösta på den slagkraftigaste gärningen. Det team som har fått flest röster belönas med ett pris på 3 000 euro, medan de två följande grupperna får ett pris på 1 000 euro var. Grupperna kan använda pengarna för utvecklings- och friskvårdsaktiviteter. Priserna delas ut vid chefsforumet den 3 december 2024. 

Serviceenhetschefen Hanna-Mari Kommonen och servicechefen Marjukka Blomqvist.

Tand- och munvårdens kundservicecenter: Kundernas möjligheter att kontakta servicen har förbättrats genom systematisk analys och åtgärder. Den överbelastade kundservicen har särskilt i fråga om icke-brådskande ärenden uppnått målnivån i servicestrategin.

Teamet för hemvården i Lojo

Rehabiliterande närvårdare: Inom hemvården i Lojo har man vid fem verksamhetsställen skapat ett nytt verksamhetssätt genom att ändra rollen för en av närvårdarna till rehabiliterande närvårdare. På de här sättet har man åstadkommit ett klientorienterat, rehabiliterande besök för sådana klienter som man vid verksamhetsställena har identifierat att har den största nyttan av besöken.

Teamet för räddningsverkets lägescentral

Räddningsverkets lägescentral: Lägescentralens jourhavande har aktivt utvecklat verksamheten vid lägescentralen, vilket har förbättrat kvaliteten och effektiviteten i räddningsverksamhetens stödtjänster. Till exempel har man genom att aktivt söka och utveckla nya användningssätt och -områden för nödcentralssystemet ERICA betydligt förbättrat räddningsväsendets hantering av uppdrag i stormsituationer, i vilka det förekommer flera tiotals uppdrag samtidigt.

Teamet för funktionshinderservicens dagverksamhet på distans

Dagverksamhet på distans inom funktionshinderservicen: Dagverksamhet på distans är en bland klienterna omtyckt, högklassig digital tjänst som riktas till personer med funktionsnedsättningar. Innehållsproducenterna skapar innehåll till applikationen Ella och de kan användas av både klienter och handledare. Innehåll i stunderna är stimulerande, fysiskt, informativt och det stöder kommunikationsfärdigheterna.

Teamet för boendesocialt arbete och ekonomiskt socialt arbete

Att göra socialservicen tillgänglig för alla klienter: Illusia i Esbo är en mötesplats med låg tröskel. Teamet för boendesocialt arbete och ekonomiskt socialt arbete besöker Illusia en gång i månaden kl. 10–13 för att tillhandahålla socialservice för dem som behöver det. Klienter i särskilt utsatt situation eller klienter som är svåra att nå ut till betjänas där de befinner sig och när de är redo att ta emot service.

Teamet för hemvården i Esbo centrum

Systematisk auditering inom hemvården: Vårdarna vid hemvårdsenheten i Esbo centrum har under det senaste året höjt kvaliteten på servicehelheten genom att systematisk auditera servicen var tredje månad och med stöd av villkoren och grunderna för beviljande av service. Dessutom har man kunnat minska kostnaderna genom att uppdatera klienternas service så att den motsvarar det verkliga behovet.

Teamet för elevhälsans centraliserade psykologtjänst

Elevhälsans centraliserade psykologtjänst: Den centraliserade psykologtjänsten inom elevhälsan gör det möjligt att tillhandahålla högklassig service i hela området, trots utmaningarna i tillgången till personal. Det har varit möjligt att erbjuda de lagstadgade tiderna för första bedömningar mycket snabbt, även med hjälp av distansuppkopplingar.

Hela Västra Nylands välfärdsområde