Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluntuottajien pyöreässä pöydässä ennätysmäärä yhteistyökumppaneita

28.4.2025 9.46Päivitetty:28.4.2025 13.08
Hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn puhuu mikrofoniin. Hänen takanaan on isolla näytöllä esitysdia, jossa lukee "Jotta länsiuusimaalaiset voivat hyvin."
Kuva: Arttu Jokinen

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ja Hyvinvointiala Hali ry:n 24.4.2025 yhteistyössä järjestämä palveluntuottajien pyöreä pöytä houkutteli Espoon Keilaniemeen yli 80 palveluntuottajien edustajaa keskustelemaan asiakaslähtöisistä palveluista ja hyvinvointialueen strategiasta.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kustannuksista kolmannes on ostopalveluja, kolmannes omaa tuotantoa ja kolmannes erikoissairaanhoidon ostoja HUS-yhtymästä. Hyvinvointialueella aluevaltuusto on päättänyt strategiassa monituottajamallista ja tehokkaimman tuotantotavan valinnan periaatteesta.

– Alueella on pitkään tehty kattavaa yhteistyötä yksityisen sektorin kanssa. Palveluntuottajat ovat meille erittäin tärkeä yhteistyökumppani, kertoo Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelutuotannon johtaja Matias Pälve.

Hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn kertoi omassa puheenvuorossaan, miten hyvinvointialue on ensimmäisinä vuosinaan onnistunut turvaamaan asukkaiden palvelujen saatavuuden merkittävästä talouden tasokorjauksesta huolimatta.

– Palveluntuottajakumppanit olivat keskeisessä roolissa jo siinä, että palvelujen järjestämisvastuun siirtyminen onnistui turvallisesti vuonna 2023, Svahn kertoi.

Kuva: Arttu Jokinen

Pyöreän pöydän teemana asiakaslähtöiset palvelut

Pyöreän pöydän tapahtuman pääteemana olivat asiakaslähtöiset palvelut. Palvelujen uudistaminen asiakkaan lähtökohdista käsin on hyvinvointialueen seuraavan valtuustokauden tärkeimpiä tavoitteita.

Asiakasohjauksen johtaja Moona Kautonen esitteli hyvinvointialueella toteutettua asukastutkimusta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että asukkaiden mielestä erityisesti sujuvan yhteyden saannin ja palveluihin pääsyn täytyy parantua.

Palveluntuottajat voivat puolestaan tukea hyvinvointialuetta asiakaslähtöisempien palvelujen järjestämisessä.

Hyvinvointiala Hali ry:n johtava asiantuntija Anneli Pahta kertoi, että palveluntuottajien kokemukset yhteistyöstä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa ovat olleet hyvin myönteisiä. Hyvinvointialue nähdään avoimena, rohkeana ja aitoa kumppanuutta tavoittelevana toimijana. Erityisesti sopimusaikaista vuoropuhelua ja yhteistyötä palveluntuottajat kuitenkin toivovat lisää.

Sujuva yhteistyö edellyttää toimivia hankintaprosesseja. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on kansallisesti merkittävä julkisia hankintoja tekevä toimija, jonka hankintojen vuotuinen kokonaisarvo on noin 1,3 miljardia euroa, kertoi konsernipalvelujohtaja Markus Syrjänen.

Tilaisuus huipentui paneelikeskusteluun, jossa Svahnin ja Kautosen lisäksi asiakaslähtöisempien palvelujen hyötyjä, esteitä ja mittaamista pohtivat Attendon toimitusjohtaja Virpi Holmqvist ja Mehiläisen kaupallinen johtaja Hanna Hovi.

Palveluntuottajien pyöreän pöydän tavoitteena on käydä aktiivista keskustelua palvelutuottajien kanssa hyvinvointialueen strategiasta, hankinnoista ja kummankin osapuolen tiedontarpeista näihin liittyen. Tilaisuudessa esille nousseita huomioita hyödynnetään hyvinvointialueen strategian valmistelussa.

Ensimmäinen palveluntuottajien pyöreä pöytä järjestettiin syksyllä 2024. Edellisen tapahtuman yleisöpalaute oli kiitettävää, ja vastaaville tilaisuuksille toivottiin jatkoa.

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue