Tjänsteleverantörernas rundabordssamtal samlade rekordmånga samarbetspartners

28.4.2025 9.51Uppdaterad:28.4.2025 13.08
Välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn  talar i mikrofonen. Bakom henne finns en stor skärm med en presentationsbild där det står "För att västnylänningarna ska må bra."
Bild: Arttu Jokinen

Västra Nylands välfärdsområde och Välmåendebranschen Hali rf arrangerade den 24 april 2025 ett gemensamt rundabordssamtal för tjänsteproducenter. Evenemanget lockade över 80 representanter till Keilaniemi i Esbo för att diskutera kundorienterade tjänster och välfärdsområdets strategi.

En tredjedel av kostnaderna för Västra Nylands välfärdsområde är köpta tjänster, en tredjedel egen produktion och en tredjedel inköp av specialsjukvård från HUS-sammanslutningen. Välfärdsområdets regionfullmäktige har i sin strategi beslutat om en modell med flera producenter och principen om att välja den mest effektiva produktionsmetoden.

– Området har länge haft omfattande samarbete med den privata sektorn. Tjänsteproducenter är en mycket viktig samarbetspartner för oss, säger Matias Pälve, direktör för serviceproduktionen vid Västra Nylands välfärdsområde.

Välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn berättade i sitt tal hur välfärdsområdet under sina första år har lyckats säkra tillgången till tjänster för invånarna trots en betydande ekonomisk nivåjustering.

– Tjänsteproducentpartners spelade en central roll redan i att överföringen av ansvaret för tjänsteorganisationen lyckades säkert år 2023, berättade Svahn.

Bild: Arttu Jokinen

Temat för rundabordssamtalet var kundorienterade tjänster

Huvudtemat för rundabordssamtalet var kundorienterade tjänster. Att förnya tjänster utifrån kundens perspektiv är ett av välfärdsområdets viktigaste mål för nästa fullmäktigeperiod.

Moona Kautonen, direktör för kundstyrning, presenterade en invånarforskning som genomförts inom välfärdsområdet. Resultaten av forskningen visar att invånarna anser att särskilt tillgången till smidig kontakt och tillgång till tjänster måste förbättras.

Tjänsteproducenterna kan i sin tur stödja välfärdsområdet i att organisera mer kundorienterade tjänster.

Anneli Pahta, ledande expert vid Välmåendebranschen Hali rf, berättade att tjänsteproducenternas erfarenheter av samarbetet med Västra Nylands välfärdsområde har varit mycket positiva. Välfärdsområdet ses som en öppen, modig och genuin partnersträvande aktör. Särskilt önskar tjänsteproducenterna mer dialog och samarbete under avtalstiden.

Smidigt samarbete kräver fungerande upphandlingsprocesser. Västra Nylands välfärdsområde är en nationellt betydande aktör inom offentliga upphandlingar, vars årliga totala värde av upphandlingar är cirka 1,3 miljarder euro, berättade Markus Syrjänen, direktör för koncerntjänsterna.

Evenemanget nådde sin höjdpunkt med en paneldiskussion där, utöver Svahn och Kautonen, Attendos verkställande direktör Virpi Holmqvist och Mehiläinens kommersiella direktör Hanna Hovi deltog. Tillsammans diskuterade de fördelar, hinder och metoder för att mäta mer kundorienterade tjänster.

Målet med tjänsteproducenternas rundabordssamtal är att föra en aktiv diskussion med tjänsteproducenterna om välfärdsområdets strategi, upphandlingar och båda parters informationsbehov i samband med dessa. De iakttagelser som framkommit vid evenemanget kommer att användas vid beredningen av välfärdsområdets strategi.

Det första rundabordssamtalet för tjänsteproducenter arrangerades hösten 2024. Feedbacken från publiken vid det tidigare evenemanget var berömvärd, och fortsättning önskades för liknande evenemang.

Hela Västra Nylands välfärdsområde