Kuraattorityön onnistumisia yhteisöllisessä opiskeluhuollossa
Kuraattoripalveluissa tarjoamme matalan kynnyksen palveluja osana yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Olemme kuraattoreina läsnä koululla siellä missä opiskelijat ovat, jotta opiskelijat tavoittavat meidät halutessaan. Matalan kynnyksen palveluissamme korostuu kohtaamisen ja läsnä olemisen merkitys.
Kuraattoripalveluiden matalan kynnyksen palvelu
Matalan kynnyksen palvelut ovat ennaltaehkäisevää opiskeluhuoltoa, joka tarkoittaa, että opiskelijat saavat palvelua kouluarjessaan ennen kuin asiat kasvavat ongelmaksi tai haasteeksi. Olemme kuraattoreina läsnä koululla siellä missä opiskelijat ovat, jotta opiskelijat tavoittavat meidät helposti. Tarkoituksena on, että opiskelija voi tavata meidät myös ilman ajanvarausta ja siinä samalla voimme tarvittaessa sopia tukikäynnistä.
Matalan kynnyksen kohtaamisia järjestetään eri tavoilla ja eri määriä eri oppilaitoksissa mahdollisuuksien mukaan. Tätä työtä suunnitellaan usein yhteistyössä oppilaitoksen yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa.
Esimerkkejä matalan kynnyksen kohtaamisista:
- Opiskelijoiden huomioiminen, tervehtiminen, kuulumisten kysyminen
- Osallistuminen oppilaitoksen arkeen kuten välitunneille, tapahtumiin ja retkiin (esim. koulun teemapäivät)
- Ohjattu välituntitoiminta (esim. rentoutus, mindfulness, lautapelit, piirtely, askartelu) ja Pop-Up -päivät (esim. aamupalat, hyvinvointipäivät)
- Opiskelijoiden tukeminen siirtymävaiheissa esimerkiksi osallistumalla oppilaitoksen tutustumispäiviin
- Avoimet ovet kuraattoripalveluihin esimerkiksi välitunneilla
Kuraattoreiden kokemuksia kohtaamisten tärkeydestä
- Yksikin nähdyksi ja kuulluksi tuleminen voi olla hyvinkin merkityksellinen opiskelijalle. Kuraattorin työ perustuu kohtaamisille, kertovat kuraattorit Elina Mäki ja Hanna Kojo.
- Pienikin kohtaaminen - esimerkiksi kuulumisten kysely ohi kulkiessa - antaa ikään kuin luvan tulla myöhemmin kertomaan asiasta tarkemmin, kuvailee Hanna Kojo.
- On tärkeää pitää avoimia ovia viikon aikana esimerkiksi välitunneilla, jotta oppilaat voivat matalalla kynnyksellä varata ajan ja nopeasti kertoa asiansa, Hanna ja Elina jatkavat.
- Yksi tärkeä kuraattorin rooli koulussa on kannustajan ja motivoijan rooli arjessa ja opinnoissa. Voimavarakeskeisyys ja toivon näkökulma ovat kuraattorin työn kulmakiviä, Hanna Kojo ja Elina Mäki lisäävät.
Lisätietoja: Mikaela Heinonen-Lindholm, kuraattoriyksikön päällikkö, mikaela.heinonen-lindholm@luvn.fi
- Perhekeskus