Framgångar i kuratorsarbetet inom den generellt inriktade elevhälsan

19.5.2025 6.30Uppdaterad:19.5.2025 9.31

Inom kuratorstjänsterna erbjuder vi tjänster med låg tröskel som en del av den generellt inriktade elevhälsan. Som kuratorer är vi närvarande i skolan där eleverna är, så att de kan nå oss när de vill. I våra tjänster med låg tröskel betonas betydelsen av bemötande och närvaro.

Kuratorstjänster med låg tröskel

Tjänster med låg tröskel är förebyggande elevhälsa, vilket innebär att eleverna får service i sin skolvardag innan saker och ting blir ett problem eller en utmaning. Som kuratorer är vi närvarande i skolan där eleverna är, så att de kan nå oss lätt. Avsikten är att studeranden kan träffa oss också utan att boka tid. På samma gång kan vi komma överens om ett stödbesök vid behov.

Bemötanden med låg tröskel ordnas på olika sätt och i olika mängder vid olika läroanstalter i mån av möjlighet. Detta arbete planeras ofta i samarbete med läroanstaltens generellt inriktade elevhälsogrupp.

Exempel på bemötanden med låg tröskel:

  • Uppmärksammande av eleverna, att hälsa, fråga hur de mår
  • Deltagande i läroanstaltens vardag, såsom raster, evenemang och utfärder (t.ex. skolans temadagar)
  • Handledd rastverksamhet (t.ex. avslappning, mindfulness, brädspel, teckning, pyssel) och Pop-Up-dagar (t.ex. frukost, välbefinnandedagar)
  • Stöd för elever i övergångsskeden till exempel genom deltagande i läroanstaltens introduktionsdagar
  • Öppna dörrar till kuratorstjänsterna till exempel på rasterna

Kuratorernas erfarenheter av bemötandenas betydelse

- Att bli sedd och hörd kan vara av stor betydelse för eleven. Kuratorns arbete grundar sig på bemötanden, berättar kuratorerna Elina Mäki och Hanna Kojo.

- Även ett litet bemötande – till exempel när man frågor hur någon mår i förbifarten – ger en på sätt och vis tillstånd att komma senare och berätta mer om saken, beskriver Hanna Kojo.

- Det är viktigt att hålla öppna dörrar under veckan till exempel på rasterna så att eleverna med låg tröskel kan boka tid och snabbt berätta om sitt ärende, fortsätter Hanna och Elina.

- En viktig roll för kuratorn i skolan är uppmuntrarens och motiverarens roll i vardagen och studierna. Resurscentrering och hopp är hörnstenarna i kuratorns arbete, tillägger Hanna Kojo och Elina Mäki.

Mer information: Mikaela Heinonen-Lindholm, kuratorsenhetschef, mikaela.heinonen-lindholm@luvn.fi