Opiskeluhuoltopalveluiden rooli esi- ja perusasteen oppimisen ja koulunkäynnin tuessa muuttuu

19.5.2025 6.18Päivitetty:20.5.2025 6.03

Opiskeluhuoltopalvelujen rooli esi- ja perusasteen oppimisen ja koulunkäynnin tuessa muuttuu uuden lainsäädännön astuessa voimaan 1.8.2025. Uuden lainsäädännön mukaan opiskeluhuoltopalvelujen työntekijät osallistuvat lapsi- ja oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointiin tarvittaessa ja pyydettäessä.

Kolmitasoinen tuki poistuu oppimisen tuen käsitteistöstä 1.8.2025. Tuki perustuu jatkossa konkreettisiin tukimuotoihin ja tukitoimiin, ei tuen tasoihin. Uudistuksessa erotetaan oppimisen ja koulunkäynnin tuki:

  • Oppimisen tuki toteutuu ensisijaisesti pedagogisena tukena, jolla vastataan erilaisiin oppimisen haasteisiin ja oppimisvaikeuksiin.
  • Koulunkäynnin tuki toteutuu ensisijaisesti yhteisöllisenä opiskeluhuoltona, jonka toteuttaminen kuuluu kaikille oppilaitosyhteisössä toimiville.

Uudistuksen keskiössä ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, joihin lainsäädäntö jatkossa velvoittaa opetuksen järjestäjät. Tukimuotoja ovat ryhmäkohtainen tuki sekä lapsikohtainen tuki esiopetuksessa ja oppilaskohtainen tuki perusopetuksessa.

Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat ensisijaisia tukimuotoja, joita annetaan suunnitelmallisesti ja ilman hallintopäätöksiä joustavasti muodostetuille pienemmille ryhmille tarpeiden ja tilanteiden mukaan. Mikäli lasta tai oppilasta ei voida riittävästi tukea ryhmäkohtaisilla tukitoimilla, hänellä on oikeus saada lapsi-/oppilaskohtaisia tukitoimia viipymättä.

Nykyisen lainsäädännön mukaan opiskeluhuollon kuraattorin, psykologin, terveydenhoitajan tai lääkärin on pitänyt aina osallistua tehostetun tuen piiriin tarvittavan pedagogisen arvion käsittelyyn sekä erityisen tuen piiriin tarvittavan pedagogisen selvityksen käsittelyyn ja laatimiseen. Uuden lainsäädännön mukaan opiskeluhuoltopalvelujen työntekijät osallistuvat lapsi- ja oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointiin vain tarvittaessa ja pyydettäessä.

Opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten lisäksi tai sijaan opettajat voivat tarvittaessa pyytää mukaan tuen tarpeen arviointiin myös muita asiantuntijoita. Opettajien vastuulla on laatia tuen tarpeen arvioinnin perusteella tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Kirjallisen suunnitelman perustella tehdään tukea koskeva päätös, joka on valituskelpoinen hallintopäätös.

On edelleen tärkeää, että opettajat konsultoivat opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisia matalalla kynnyksellä ja pyytävät mukaan aina tarvittaessa lapsi- ja oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointiin.

Työstimme opiskeluhuollon ammattiryhmäkohtaisia rooleja oppimisen ja koulunkäynnin tuessa alueellisessa opiskeluhuollon yhteistyöryhmässä ja muissa sivistystoimen asiantuntijoiden kanssa pidetyissä tapaamisissa maalis-huhtikuussa. Yhteisen työskentelyn pohjalta laadimme koulutuksen järjestäjille esi- ja perusopetusta koskien tekstiehdotuksia, joita on voitu hyödyntää paikallisten opetussuunnitelmien laadinnassa. Lisäksi kuvasimme vaihtoehtoisia toteuttamistapoja opiskeluhuollon palvelujen kanssa tehtävälle yhteistyölle koskien yksittäisen lapsen tai oppilaan tuen tarpeen arviointia.

Ehkäisevän ja varhaisen tuen johtoryhmä kiittää koulutuksen järjestäjiä erinomaisesta yhteistyöstä oppimisen ja koulunkäynnin tuen lainsäädännön muutokseen valmistautumisessa.

Lisää tietoa:

Kati Wilska-Seemer, asiantuntija, kati.wilska-seemer@luvn.fi

Tuija Harakka, palvelulinjajohtaja, tuija.harakka@luvn.fi